Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kan ju ta hur den lagliga vägen är också efter att vi har gått igenom att möjliga metoder för att fuska:

1. Du gör en anmälan om nyinstallation av eldstad hos kommunen. Kommunen vill se installationsbeskrivning och papper på hur mycket eldstaden släpper ut och var den ska installeras i huset. Om allt går väl får du startbesked och den som kommunen utser ska göra en installationsbesiktning innan du tar den i bruk. I många kommuner använder man det företag som man har upphandlat för t ex brandskyddskontrollen, de som ofta kallar sig för "sotare".

2. Efter installationsbesiktningen gett klartecken så har du rätt att elda.

Ibland kan det vara pragmatiskt att ta kontakt med den som ska göra installationsbesiktningen och köpa konsulttjänster från den före steg 1 ovan. Ofta "sotaren". Ibland kan det vara bra att kolla skorstenspipan också, t ex trycka den. Men det är egentligen inte så det är tänkt att fungera utan installationsbesiktigaren kommer in först senare, i steg 2. Det är kanske heller inte alla kommuner som använder samma företag för brandskyddskontroll som för installationsbesiktning, finns så många kommuner.
Alltid lika påläst! Snyggt!
Dock får man inte elda i den för än kommunen skickat slutbesked.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Grattis till en fantastiskt fin kamin!
Ni som skriver att gamla kokskaminer inte går att elda med ved, ryker in etc, har ni ens provat? Jag har denna kokskamin som jag installerade för 10 år sedan. Jag hade själv samma frågeställning och sitter nu inne med svaret; JA! de går utmärkt att elda med ved. Man kan t.o.m. stoppa upp ganska långa vedträn så länge de går in genom luckan. Den är supereffektiv och värmer vardagsrummet på en halvtimme på några pinnar och draget är nästan för bra i den. Visst kallnar den efter någon timme men det gör inget. Då har jag ändå lämnat rummet…
Gammaldags kamin, dekorativ, trästol, trägolv, tapet, vedlåda, ljusvägg, interiör, skugga, ingen person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två saker att tänka på innan installationen:
-Den måste putsas med eldfast bruk invändigt, annars spricker järnet.
-Som redan påpekats kommer ett så tunt rökrör som du tänkt låta göra inte att hålla, det bör vara av gjutjärn.

Jag har inte det nya regelverket helt aktuellt i huvudet men vill minnas att det faktiskt inte är förbjudet att nyinstallera icke typgodkända kaminer men att man då själv måste visa att utsläppen håller sig inom gränsvärdena, dvs man gör en mätning efter att installationen är klar. Nu är ju min installerad enligt tidigare regler men den som gör brandskyddskontrollerna här har aldrig något att anmärka. (Jag tror faktiskt att han är lite kär i kaminen)
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan är om sotaren godkänner den modellen pga nya krav från myndigheterna, börja där.
Sotaren skiter i det.
Är kommunister och klimatalarmister på kommunen som förstör folks liv med sina påhitt.
Skit i bygglov. Se till att sotaren godkänner brandskyddet bara
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Sotaren skiter i det.
Är kommunister och klimatalarmister på kommunen som förstör folks liv med sina påhitt.
Skit i bygglov. Se till att sotaren godkänner brandskyddet bara
Kanon! Vi skiter i allt, skitenkelt med andra ord!
 
M Matslax skrev:
Är kommunister och klimatalarmister på kommunen som förstör folks liv med sina påhitt.
Det är väl mycket vanligare med paragrafryttare.
I vissa kommuner finns dessutom tjänstemän som försöker sig på hårdare kommunala krav än vad lagen kräver.
 
B B62 skrev:
Hej, Har precis köpt en kamin. Kommer låta en plåtslagare tillverka ett kamin rör i gammal still
med skarpa vinklar i 0,7mm järnplåt. Nu till min fråga! Var Bolinders 104:a enbart till för att elda med koks eller kan jag elda med vedträn.
Vi har precis denna modell vår sommarstuga sedan ca 50 år tillbaka. Fungerar utmärkt att elda ved, dock mindre bitar. Och kaminröret är av gjutjärn.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl mycket vanligare med paragrafryttare.
I vissa kommuner finns dessutom tjänstemän som försöker sig på hårdare kommunala krav än vad lagen kräver.
Det viktiga är brandskyddet. Det har med försäkringen att göra.
Därför ska man anlita sotare för att godkänna installationen men inte söka bygglov hos svinen på kommun
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Det viktiga är brandskyddet. Det har med försäkringen att göra.
Därför ska man anlita sotare för att godkänna installationen men inte söka bygglov hos svinen på kommun
Jo nu är min bestämda åsikt att det överlag inte sitter "svin" på våra kommuner.
Däremot så kontaktar man en auktoriserad sotare och hör sig för.

Man är ju ordentligt "rökt" om en brand skulle uppstå utan godkänd besiktning och det kollar försäkringsbolaget som första punkt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är ingen fråga. Den där kan definitivt inte bli godkänd med dagens regler.
Hej
Jag har installerat inte bara 1st utan 2st MIKADO 80 som är liknande kokskamin.
Den ena med godkännande enligt dagens regler.
TS kan PMa om det behövs hjälp.

Elda gör jag bäst med "logs", de brinner i 45 minuter med bra funktion.
Vedträn får jag inte ner i min lucka så det blir tätvuxna grenar, vilka dessutom brinner bäst.
Man får elda försiktigt med ved då jag med lätthet kan få min adapter från kaminen till skorstensstosen att bli röd.
Jag kör med värmedriven fläkt ovanpå.

Lycka till.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Med precis detta argument fick jag igenom bygglov för ett nytt hus med en Mikado 80 i för tre år sen. Så det går.
Hej
Vad har du för eldningserfarenheter i din MIKADO 80?

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Vad har du för eldningserfarenheter i din MIKADO 80?

/W
Nu synar du mig. Jag har inte bygget klart än 🫣
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Koks är för dyrbar sort för att elda i kamin.

Sist jag hörde någonting kostade det över 400 euro storsäcken och det var före energikrisen. Jag eldar koks i ässjan och börjar få svårt att få tag på det. Har inte haft råd att ta hem en storsäck.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Koks är för dyrbar sort för att elda i kamin.

Sist jag hörde någonting kostade det över 400 euro storsäcken och det var före energikrisen. Jag eldar koks i ässjan och börjar få svårt att få tag på det. Har inte haft råd att ta hem en storsäck.
Går köpa från Polen för 1000kr/ 1.5kubik.
Inga problem.
 
H heimlaga skrev:
Koks är för dyrbar sort för att elda i kamin.

Sist jag hörde någonting kostade det över 400 euro storsäcken och det var före energikrisen. Jag eldar koks i ässjan och börjar få svårt att få tag på det. Har inte haft råd att ta hem en storsäck.
M Matslax skrev:
Går köpa från Polen för 1000kr/ 1.5kubik.
Inga problem.
Mycket intressant. Måste det avhämtas på plats i Polen eller skickar de? Vad heter leverantören?
 
H heimlaga skrev:
Mycket intressant. Måste det avhämtas på plats i Polen eller skickar de? Vad heter leverantören?
Jag har köpt av grannens son som kör lastbil och hämtar från en möbelfabrik där ibland.
Så det ingår inte frakt i det priset till Sverige i vart fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.