Grylf Grylf skrev:

När gäller inte kraven​

Kraven gäller vid ändring av kaminer. Därmed påverkas inte användningen av befintliga kaminer.

Kraven gäller för de produkter som är reglerade i BBR, det vill säga braskaminer, pelletseldade kaminer, kökspannor och insatser.

Det medför att kraven på utsläpp och verkningsgrad inte gäller för till exempel:

  • köksspisar (vedspisar främst avsedda för matlagning)
Går att argumentera att den är till för matlagning då den faktiskt har en kokplatta på toppen. För att slippa kraven.
Med precis detta argument fick jag igenom bygglov för ett nytt hus med en Mikado 80 i för tre år sen. Så det går.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Anser du @Markarbetaren att lagen eller de kommunala reglerna ska vara styrande?
Jag har ingen åsikt i den frågan, jag är bara en ödmjuk medborgare som gör det min kommun ålägger mig att göra. Jag installerade min kamin och skorsten själv, gjorde helt enligt kommunens instruktion med bygganmälan, godkännande av sotaren, och fick papper på allt.

Numera är jag egensotare och får bara besök av räddningstjänsten vart 3'e år för brandskyddskontroll, kostade 1060kr sist för nån månad sedan. Drygt 300kr/år känns okej ändå för att veta att jag har torrt på fötterna om något händer😉
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Inget svar på frågan men JÖSSES vad snygg den där apparaten är.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Du ska absolut inte elda i den om du bygger ett rökrör som du tänkt.
En 0,7 mm tjock järnplåt för tunt och helt fel material.
När det är skarpa vinklar i rökröret så skapas det "hot spotts" i böjarna som kommer äta upp plåten på noll tid.
Gamla kaminer har ofta rökgas temperaturer som är mycket högre än i moderna kaminer.
Det är därför man har rökrör i gjutjärn i gamla kaminer.
Vanlig plåt håller helt enkelt inte.

Kaminen är en fin klenod , trist jag behövde ge dig ett sånt tråkigt svar bara .
 
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
B B62 skrev:
Hej, Har precis köpt en kamin. Kommer låta en plåtslagare tillverka ett kamin rör i gammal still
med skarpa vinklar i 0,7mm järnplåt. Nu till min fråga! Var Bolinders 104:a enbart till för att elda med koks eller kan jag elda med vedträn.
Väldigt vacker kamin!

Den borde gå att elda med ved, men jämfört med den modell jag själv har, ser den ut att ha en opraktiskt liten lucka för att stoppa ved i! Kräver småkluven ved! Sedan, när elden är igång kan du med hjälp av en spiskrok lyfta undan några ringar på spisplattan för att stoppa ner större vedträn och få lite mera långvarig värme.

Kan du inte försöka få tag i gjutjärnsrör med rätt mått? Med tanke på att många numera kasserar sina gamla kaminer så borde det finnas massor med överblivna rör ute i stugorna…
 
Redigerat:
  • Gilla
pingis
  • Laddar…
Fan vad snygg den var. Jag köper den direkt och ställer den på en piedestal så man kan njuta av den.
 
Köp lite grillkol eller grillbriketter och testa hur den funkar. Tror inte den är gjord för att elda ved.
 
Den är inte gjord för ved. Naturligtvis brinner även ved i den. Men det kommer att ryka och vara ineffektivt. Inte heller kan den ge den kontinuerliga värmen den är tänkt att ge. Med koks kan man fylla upp den och reglera effekten med lufttillförseln.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det ryka? Gamla kaminer är inte lufttäta som nyare och med konstant lufttillförsel så blir det sällan nån pyreldning. När jag eldar med min och glöden är igång så syns det knappt på skorstenen att man eldar ens.....Sotar en gång per år innan det blir kallt och det lilla man får ur pipan motiverar knappt sotning varje år .....
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den är inte gjord för ved. Naturligtvis brinner även ved i den. Men det kommer att ryka och vara ineffektivt. Inte heller kan den ge den kontinuerliga värmen den är tänkt att ge. Med koks kan man fylla upp den och reglera effekten med lufttillförseln.
Nej den kommer inte alls att ryka med bra ved och en lagom brasa.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Göran.W Göran.W skrev:
Du ska absolut inte elda i den om du bygger ett rökrör som du tänkt.
En 0,7 mm tjock järnplåt för tunt och helt fel material.
När det är skarpa vinklar i rökröret så skapas det "hot spotts" i böjarna som kommer äta upp plåten på noll tid.
Gamla kaminer har ofta rökgas temperaturer som är mycket högre än i moderna kaminer.
Det är därför man har rökrör i gjutjärn i gamla kaminer.
Vanlig plåt håller helt enkelt inte.

Kaminen är en fin klenod , trist jag behövde ge dig ett sånt tråkigt svar bara .
Jag har en gammal Mikado som är ansluten till skorstenen med rökrör i plåt, kanske inte 0,7 mm. Det har gått utmärkt att elda i den och brandsskyddskontrollerna går som en dans. Men det blir ju bara kortare stunder man eldar eftersom rummet strax blir för varmt med en sådan direktverkande pjäs. Det är ju inte man rödglödgar s a s.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B B62 skrev:
Hej, Har precis köpt en kamin. Kommer låta en plåtslagare tillverka ett kamin rör i gammal still
med skarpa vinklar i 0,7mm järnplåt. Nu till min fråga! Var Bolinders 104:a enbart till för att elda med koks eller kan jag elda med vedträn.
Åh, vilken vacker kamin!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Som nämndes tidigare så borde det väl gå att argumentera för att den är avsedd för matlagning pga kokplattan, är väl bra att ha en extra matlagningsplats som inte kräver ström. Så då borde det ju räcka att fixa brandskyddet och anmäla.
 
O [old rusty] skrev:
Fantastiskt fin. Så var tvungen att googla runt lite.
Hittade det här:
[länk]
Verkar dock lite krångligt.

Funderat på att köpa koks till den? Smugla från polen?
Finns ju här och där i Sverige också men då med extraskatt.
Detta om att det ska vara korta vedpinnar som ska ligga på tvären och tändas uppifrån är ett nytt påfund som verkar rätt så omständligt. För egen del har jag alltid använt långa pinnar, så långa som kaminen är hög. Lite kortare när jag tänder. Tänder via nedre luckan. När det brinner för fullt så drar jag igen spjället som sitter uppe på baksidan av kaminen. För långvarig värme är det bara att lägga ner två jätteklampar via kokplattan. Själva kaminen svalnar snabbt när elden slutat, men den effekt man vill uppnå är att murverket blir varmt. Det uppnår man genom att hålla liv i brasan under många timmar, men utan att hetselda så att murverket spricker. När jag har eldat regelbundet ett par dagar känns värmen även i det intilliggande köket.

Att elda med koks är ingen bra ide. Dels luktar det illa i grannskapet, dels kräver det en viss eldningsteknik som inte är så enkel att klura ut. Testade med en säck som ståd här men gav upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.