Hej, Har precis köpt en kamin. Kommer låta en plåtslagare tillverka ett kamin rör i gammal still
med skarpa vinklar i 0,7mm järnplåt. Nu till min fråga! Var Bolinders 104:a enbart till för att elda med koks eller kan jag elda med vedträn.
 
  • Gammaldags kakelugn märkt "BOLINDERS No. 104 STOCKHOLM", står mot stenig bakgrund, troligen i en grotta eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dekorerad gjutjärnskamin står på ett stengolv inne i en byggnad eller grotta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallbehållare med detaljerat blommönster och textur, står på ställning, mot stenbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalliskt föremål med räfflad dekoration och handtag, på stenigt underlag, detaljrik design, antika eller kulturella vibbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gjuten järnkamin med utsmyckningar i gammal stil, placerad i ett ruffigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags gjutjärnskamin med dekorativa blomstermotiv i ett rum med stengolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Koks kol eller ved hittade jag .
 
Frågan är om sotaren godkänner den modellen pga nya krav från myndigheterna, börja där.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nej, det är ingen fråga. Den där kan definitivt inte bli godkänd med dagens regler.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
måste man fråga sotaren då? Jag har en kamin från anno dazumal som jag eldar i i vardagsrummet och det går bra.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
måste man fråga sotaren då? Jag har en kamin från anno dazumal som jag eldar i i vardagsrummet och det går bra.
Svarar på din Retoriska fråga
"måste man fråga sotaren då?".

Ja, vid nyinstallation är det definitivt ett krav att sotaren är tillfrågad.
Att du har en gammal kamin i vardagsrummet säger inte så mycket.
Frågar därför, hur länge har Du haft denna gamla kamin där?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Jag är fullt medveten om vad det är för krav och regler på just detta men lite vild kan man väl få vara?
 
  • Gilla
heimlaga och 6 till
  • Laddar…
Den går ju till nöds att elda ved i. Men den är som sagt avsett för koks. Den är inte bra för ved.
 
Vad jag vet struntar väl sotaren i om kommunen godkänner eller inte. Sotarens uppgift är väl att se om det är brandsäkert eller ej och ge ett godkännande på det? Då kan man tvista lite om rökrörets utformning och huruvida det är brandskyddat bakom eldstaden. Men har jag fel tar jag gärna emot kritiken.

Vad gäller kommunen kan du om du har ett gammalt hus där det stått en eldstad tidigare väl bara smacka dit den, be sotaren kontrollera och godkänna och sedan hålla käft mot kommunen om att du gjort något nytt. Du har bara tagit i bruk en gammal eldstad som stått där sedan mammutarna frös fast i isen. (Tro mig, när det gäller sånt här är det enligt egen erfarenhet bara skit att säga för mycket till kommunfolket). Se bara till att hålla dig väl med sotaren om HUR eldstadens rökkanal skall vara för att bli säker och se till så att kommunen inte får mer information än nödvändigt.
 
  • Gilla
  • Älska
heimlaga och 7 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vad jag vet struntar väl sotaren i om kommunen godkänner eller inte. Sotarens uppgift är väl att se om det är brandsäkert eller ej och ge ett godkännande på det? Då kan man tvista lite om rökrörets utformning och huruvida det är brandskyddat bakom eldstaden. Men har jag fel tar jag gärna emot kritiken.

Vad gäller kommunen kan du om du har ett gammalt hus där det stått en eldstad tidigare väl bara smacka dit den, be sotaren kontrollera och godkänna och sedan hålla käft mot kommunen om att du gjort något nytt. Du har bara tagit i bruk en gammal eldstad som stått där sedan mammutarna frös fast i isen. (Tro mig, när det gäller sånt här är det enligt egen erfarenhet bara skit att säga för mycket till kommunfolket). Se bara till att hålla dig väl med sotaren om HUR eldstadens rökkanal skall vara för att bli säker och se till så att kommunen inte får mer information än nödvändigt.
Jovisst är det sotarens sak att avgöra om det är säkert eller ej, annars får man problem med försäkringen om det skulle uppstå en brand. Sen är nog den här vackra pjäsen svåreldad med ved men det är ju bara att testa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Sotaren meddelar väl kommunen, så att ducka att informera kommunen kan bli svårt. Möjligen då om man installerar en godkänd kamin och sedan byter utan att säga något.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sotaren meddelar väl kommunen, så att ducka att informera kommunen kan bli svårt. Möjligen då om man installerar en godkänd kamin och sedan byter utan att säga något.
Menar inte att ducka, bara att inte säga att det är en nyinstallation om det går att komma undan med det. Då skall det till bygganmälan med allt vad det innebär och eventuell risk för avslag.

Men att stoppa in den där kaminen i ett nybyggt (relativt) hus lär väl aldrig gå vägen. Snart får man väl knappt rosta bröd i sitt egen hus om kommunens miljöfolk får som de vill.
 
  • Haha
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sotaren meddelar väl kommunen, så att ducka att informera kommunen kan bli svårt. Möjligen då om man installerar en godkänd kamin och sedan byter utan att säga något.
Sotaren kontrollerar skorstenen samt hur en kamin är installerad, säkert eller ej.
I mitt fall fick jag sätta dit mineritskivor bakom kaminen för tillräckligt brandskydd.
 
Claes Sörmland
Vi kan ju ta hur den lagliga vägen är också efter att vi har gått igenom att möjliga metoder för att fuska:

1. Du gör en anmälan om nyinstallation av eldstad hos kommunen. Kommunen vill se installationsbeskrivning och papper på hur mycket eldstaden släpper ut och var den ska installeras i huset. Om allt går väl får du startbesked och den som kommunen utser ska göra en installationsbesiktning innan du tar den i bruk. I många kommuner använder man det företag som man har upphandlat för t ex brandskyddskontrollen, de som ofta kallar sig för "sotare".

2. Efter installationsbesiktningen gett klartecken så har du rätt att elda.

Ibland kan det vara pragmatiskt att ta kontakt med den som ska göra installationsbesiktningen och köpa konsulttjänster från den före steg 1 ovan. Ofta "sotaren". Ibland kan det vara bra att kolla skorstenspipan också, t ex trycka den. Men det är egentligen inte så det är tänkt att fungera utan installationsbesiktigaren kommer in först senare, i steg 2. Det är kanske heller inte alla kommuner som använder samma företag för brandskyddskontroll som för installationsbesiktning, finns så många kommuner.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.