Som rubriken,

Behöver köra lite vedmaskiner med trefasmotorer (utgår ifrån att de inte kräver nolla, kommer verifieras först), istället för att använda en gammal adapter av typen Semko 17 don -> kort femledarkabel-> CEE don, så tänkte jag byta ut Semko donet till ett CEE don.

Problemet är att endast 3 faser och skyddsjord är draget till uttaget. Tänkte då byta det till modernt CEE uttag och märka upp det varaktigt att det saknar nolla.

Finns det några risker med detta som jag missar?

Byggcentral med säkring och JFB kommer att användas, men INTE till 230, endast till trefaslast.
 
Jag avråder bestämt från att du sätter ett fyrpoligt CEE-uttag typ CEE416. Du kommer aldrig att kunna märka upp att nollan saknas både så att det blir beständigt och synligt och så att alla kommer att fatta det.

Sätt hellre ett trepoligt CEE316, eller byt kabel.
 
  • Gilla
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag avråder bestämt från att du sätter ett fyrpoligt CEE-uttag typ CEE416. Du kommer aldrig att kunna märka upp att nollan saknas både så att det blir beständigt och synligt och så att alla kommer att fatta det.

Sätt hellre ett trepoligt CEE316, eller byt kabel.
E elmont skrev:
Då ska du byta till ett CEE uttag och stickpropp som är 3pol+jord, typ
[länk]
Jag har plåt och stans, samt uttaget sitter skyddat och skuggigt (bra för varaktigheten) tänkte också fysiskt plugga ”nollhylsan” i det tilltänkta CEE-uttaget, medelst epoxi eller annat icke ledande material.

Men om det nu tvunget ska köras maskiner (vilket det tvunget ska) innan elektriker har kommit och dragit nya kablar från PEN-skenan till uttaget, så är det då alltså bättre att behålla Semko-uttaget och köra adapter Semko till CEE, än att byta till 5-poligt CEE-uttag med ”pluggad nolla”?

Tänkte mäta så det finns kontakt mellan maskinernas hölje och jordstiftet i kabeln, oavsett vilken lösning det blir, men extra noga om Semko-17 får stanna.

Semko-uttaget som sitter där idag är f.ö fempoligt det också, så tekniskt sett är det alltså redan samma fel som jag övervägde att göra, fast med sämre don.

Vill förtydliga att jag inte på minsta sätt argumenterar med er, jag undrar bara, för att jag vill lära mig. Ni sitter på tonvis mer med kunskap än vad jag någonsin kommer att göra i ämnet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och eftersom det inte handlar om några stora summor tycker jag att du ska göra rätt på en gång. Det är ju bara några hundringar för att få det rätt. Så glöm din ide och du kan ju i alla fall vid ett senare tillfälle dra fram och sätta ett 5 poligt uttag med nolla. Ett sådant uttag och stickpropp är ännu billigare.
Ps
Pluggar du nollhålet får du inte in den nya stickproppen utan att förstöra den.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det beror helt på tidsfaktorn innan elektrikern kommer till dig, sätt dit ett 5 poligt uttag och när hen kommer så finns det där. Att inte ha en nolla i uttaget gör bara att du inte kan köra någon apparat som behöver en nolla. Så gör som du tänker.
 
  • Arg
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det beror helt på tidsfaktorn innan elektrikern kommer till dig, sätt dit ett 5 poligt uttag och när hen kommer så finns det där. Att inte ha en nolla i uttaget gör bara att du inte kan köra någon apparat som behöver en nolla. Så gör som du tänker.
Håller definitivt inte med dig.
Tillfälliga lösningar tenderar till att bli permanenta.
Vad händer om fastigheten säljs och den nya ägaren tror att CEE uttaget är fullkopplat.
Detta är ett allvarligt fel
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det beror helt på tidsfaktorn innan elektrikern kommer till dig, sätt dit ett 5 poligt uttag och när hen kommer så finns det där. Att inte ha en nolla i uttaget gör bara att du inte kan köra någon apparat som behöver en nolla. Så gör som du tänker.
Ett dåligt råd, inga fempoliga uttag som saknar nolla!!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ett dåligt råd, inga fempoliga uttag som saknar nolla!
Varför skulle det vara ett dåligt råd, nu gäller det att TS vill få igång sina grejer som är rena 400 voltare och troligtvis försedda med 5 polig stickpropp. TS ska ta en elektriker och fixa till det och då finns uttaget redan där. Men klart är som vanligt på detta forum med alla som vet och kan, ska uttala sig allt eller inget och framför allt säga, så eller så får du inte göra även om det inte strider helt mot den gyllene boken som oftast hänvisa till. TS frågar och får svar som kan tillgodose behovet för dagen och vad är det som är farligt eller så med att ha 3 faser + jord i ett 5 polig uttag. NADA. Är noll någon form av skyddsfaktor i ett uttag. Så TS dit med ett uttag och kör på, så du inte får stiltje i dina jobb som behöver maskiner utan nolla.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför skulle det vara ett dåligt råd, nu gäller det att TS vill få igång sina grejer som är rena 400 voltare och troligtvis försedda med 5 polig stickpropp. TS ska ta en elektriker och fixa till det och då finns uttaget redan där. Men klart är som vanligt på detta forum med alla som vet och kan, ska uttala sig allt eller inget och framför allt säga, så eller så får du inte göra även om det inte strider helt mot den gyllene boken som oftast hänvisa till. TS frågar och får svar som kan tillgodose behovet för dagen och vad är det som är farligt eller så med att ha 3 faser + jord i ett 5 polig uttag. NADA. Är noll någon form av skyddsfaktor i ett uttag. Så TS dit med ett uttag och kör på, så du inte får stiltje i dina jobb som behöver maskiner utan nolla.
Ännu ett dåligt förslag, det finns många dåliga lösningar på problem men än dåligtare är råd om hur man använder dom dåliga lösningarna
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför skulle det vara ett dåligt råd, nu gäller det att TS vill få igång sina grejer som är rena 400 voltare och troligtvis försedda med 5 polig stickpropp. TS ska ta en elektriker och fixa till det och då finns uttaget redan där. Men klart är som vanligt på detta forum med alla som vet och kan, ska uttala sig allt eller inget och framför allt säga, så eller så får du inte göra även om det inte strider helt mot den gyllene boken som oftast hänvisa till. TS frågar och får svar som kan tillgodose behovet för dagen och vad är det som är farligt eller så med att ha 3 faser + jord i ett 5 polig uttag. NADA. Är noll någon form av skyddsfaktor i ett uttag. Så TS dit med ett uttag och kör på, så du inte får stiltje i dina jobb som behöver maskiner utan nolla.
Tre faser och jord men ingen neutral
Då ska det precis som Bo skriver installera ett fyrpoligt CEE uttag
Annars är det en felaktig installation.
Trodde tidigare att du visste vad du svarade här.
Men efter ditt inlägg här har jag börjat tvivla
:thinking:
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Använd avsett cee-uttag med fyra poler (3 faser och 1 jord)
Allt annat är fel.

Varför ens fundera på dåliga lösningar när det finns riktigt material.

Gör rätt och riktigt eller avstå hela "projektet". En dålig installation blir inte bättre med en felaktig installation.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Till er båda Uffe A och elmont , jag vet precis vad jag skriver om, där finns ingen tveksamhet. <då har ni ayy svara på följande . 1 Ska TS vara ytan maskiner som är bestyckade med stickpropp 5 -polig och inte kunna använda någon 2 Byta till en Semko på maskinen. 3 Byta till ett uttag på väggen 5 -poligt som går att använda när 5-ledaren kommer på plats. Sen till syvenas kanske det är dax att någon rannsakar sitt minne och tänker till lite, har ni alltid varit den perfekta och inte kopplat något udda för att få liv i något, tills ni kommer tillbaka nästa gång. Finner det tveksamt att ni inte gjort det. Tror inte det finns någon elektriker som varit med ett tag, som inte kan finna en tillfällig lösning när det stökar till sig. Jag kan villigt erkänna att är det problem så har jag kopplat lite udda för att få liv i en del. Men jag är ingen perfektionist till 100 % och är glad för det, har räddat många kunder när det stökat till sig i en anläggning. I övrigt så håller jag mig till reglerna.
 
Enda alternativet som existerar är att fullkoppla ett 5-poligt CEE uttag.
Stöpseln till maskinen behöver inte ha nollan inkopplad om den inte behövs.
Men den ska i så fall vara ansluten fast till denna och bara kunna användas till den, ingen fulkopplad skarvsladd.
Ang din fråga så kan jag bara svara för mig själv.
Jag har aldrig, och kommer aldrig att lämna ifrån mig en istallation eller inkoppling som inte är säker eller slutförd på rätt sätt.
Är övertygad om att detsamma gäller för Elmont
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Men här skriver ts att han tänker sig märka tydligt med märkning som inte försvinner och även att ev blocka hålet för nollan. Då blir han ju även tvungen att modifiera donen i sina maskiner och då kan man knappats säga att detta är för ett snabbt göra det lite säkrare för att redan nästa dag eller vecka få ut någon att dra ny kabel.
Nä sett ett cee don som är gjort för att köra utan nolla och några passande handskar fram till den dagen elektrikern kommer ut.
Känner nog själv att dosa av kabeln på ett bra sett och koppla in maskiner med wago den gången de få gånger de ska användas är ett mer tydligt sett att visa att det är provisoriskt än att sätta fel sorts uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.