Leif-Olof Leif-Olof skrev:
Vår första Gardena jobbade förtjänstfullt i 7 år innan den fick pension. Uppgraderingen till en Husqvarna 3XX var fullständigt smärtfri. Bara stoppa in befintliga kablar i den nya stationen och dra fram den nya strömkabeln så var vi igång. När vi ändå uppgraderade så fick vår "hubbot" ett garage och i kitten följde det med ett åskskydd som var ganska enkelt att montera. Husqvarna med 4 hjul kör i princip aldrig fast jämfört med Gardena med 3 hjul. Den bara funkar med samma begränsningskabel.
Min erfarenhet av gardena city med tre hjul är just att trehjulingen med framhjulsdrift är överlägsen både när det gäller svängradien men även när den/om den skulle fastna för då backar den vilket gör att det då blir "bakjulsdrift" när den ska ut ur trasslet. Jag har en mkt komplicerad villatomt med både branta och via 10m långa plattgångar förbundna gräsmattor och det klarar city 500 modellen galant.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Pappa har en Husqvarna 430x som går på en massa små snuttar av varierande form. Den svåraste är väl en ojämn remsa på ca 25x3 m. Det är är singel gångar mellan gräsytorna. Vi har bara räfsat undan singel i smala passager. Det fungerar utmärkt och allt blir klippt. Jag trodde aldrig att det skulle fungera. Nu är ju en 430x rätt dyr. Men det går säkert med en mindre variant. Vi har bara bra erfarenhet av Husqvarna. Vi har flera robotklippare som gått mellan 3000 och 5000 timmar utan några problem överhuvudtaget inte ens behov av batteribyte.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
jävla noll 8or köp en handjagare
 
A
A anders 33239 skrev:
jävla noll 8or köp en handjagare
:crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
C
A anders 33239 skrev:
jävla noll 8or köp en handjagare
Härligt första-inlägg. Välkommen till forumet! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
ghow och 6 till
  • Laddar…
G Gonner skrev:
Jag var på väg att köpa en Robomow men efter att ha kollat Råd & Rön slutade det med en Biltema klippare. Den har inte samma funktioner som de dyrare maskinerna men det skilde 10 000kr mellan Biltema och Robomow. Drog igång den igår och insåg att jag behöver flytta kabeln på ett par ställen men så är det för alla modeller. Lite otydlig manual så du kan behöva hjälpa till med installationen.
Hade Biltemas första modell för ett par år sedan och den funkade perfekt till jag lämnade den på service. Efter det fungerade den inte och Biltema löste in den för hela beloppet. Nu har dom byggt upp en hel serviceavdelning för robotgräsklippare.
Mycket klippare för 6000kr.
/ Patrik
Hade det varit till mig själv så hade jag nog provat biltema, men jag tror inte jag vågar chansa i det här fallet...
 
Leif-Olof Leif-Olof skrev:
Jag är ganska säker på att det är Husqvarna som utvecklat plattformen åt Gardena så mjukvaran är likartad. Det är dock en avsevärd kvalitetsskillnad på även en mindre Husqvarna i 3XX familjen jämfört med en Gardena till Husqvarnans fördel. De använder dock samma begränsnings och guide kabel så det är inga som helst problem om man senare vill uppgradera från en Gardena till Husqvarna - bara plugga in befintliga kablar i den nya stationen och kör.
Gardena verkar ju ha en hel del modeller under 10 kkr, medan HQ hamnar över...

Kollar man på prisjakt är det ju en djungel av maskiner... Det lutar nog åt att vi kollar på "Minimo" först...
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gardena verkar ju ha en hel del modeller under 10 kkr, medan HQ hamnar över...

Kollar man på prisjakt är det ju en djungel av maskiner... Det lutar nog åt att vi kollar på "Minimo" först...
gardena är hvas stiga.
lägre pris och lite sämre.
Men å andra sidan så har Hva tagit många konstiga beslut inom sitt tillverkande
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A anders 33239 skrev:
jävla noll 8or köp en handjagare
Tack för tipset, men börjar man få problem med att släpa runt på en lätt elklippare kanske det inte är ett alternativ?

Men du kanske rekommenderar en plats på hemmet direkt? Å andra sidan, noll-8or som oss är det väl bara att "bunta ihop och slå ihjäl"?
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Härligt första-inlägg. Välkommen till forumet! :crysmile:
Över ett år som medlem, så det här var nog viktigt för honom.
 
  • Haha
nerdybynature och 2 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tack för tipset, men börjar man få problem med att släpa runt på en lätt elklippare kanske det inte är ett alternativ?

Men du kanske rekommenderar en plats på hemmet direkt? Å andra sidan, noll-8or som oss är det väl bara att "bunta ihop och slå ihjäl"?
:crysmile::crysmile:
skaffa vad ni vill det är helt upp till er..
finner det lite komiskt att man skriver detta som första inlägg i en tråd om vad man ska välja för maskin av alla de s som finns på marknaden... :crysmile::crysmile:
Även om jag inte tycker om automower eller andra klippare... Som batterimaskiner mm..
Men jag skulle aldrig försöka tvinga er att välja bort dem... Bara att jag inte tar i skiten räcker gott för mig... :cool:
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Över ett år som medlem, så det här var nog viktigt för honom.
Hade väl något som kokat upp inuti:crysmile:
nästa anhalt, upp på barrikaderna :rofl::rofl:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hallå allihopa!

Våra grannar funderar på att skaffa robotgräsklippare, och frågade mig om vad de skulle köpa.. Jag har ju ingen aning, så jag tänker att jag vidarebefordrar frågan... :D

De har ju ganska mycket som händer i trädgården, och frågan är om det överhuvudtaget går att få en klippare att köra de två stora gräsmattorna på bilden... Det finns lite småsnuttar här och där, men de stora är de viktiga.. Hur klarar klipparna grusgångar tex.?

Avgränsningarna i grönt kompostnät ska bort, det är bara för att hålla hundar borta från gräsmatterenoveringen...
Enklast ta kontakt med en ÅF som säljer Husqvarna för ett besök på platsen. De ger då information om det går eller ej. Dessutom står de för sina löften. Själv nöjd Husqvarna användare sedan 9 år.
Tänk på du får alltid vad du betalar för.
 
eanders eanders skrev:
Enklast ta kontakt med en ÅF som säljer Husqvarna för ett besök på platsen. De ger då information om det går eller ej.
Fast det är ju en trivial fråga. Hälften av forumets medlemmar kan säga att det går med en mindre anpassning av grusgången.

Känns betydligt rimligare att likt TS lägga upp en bild på ett forum än att ta ut någon som jobbar med det professionellt och på ena eller andra sättet ska ha betalt för sin tid.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.