tveksamt tveksamt skrev:
Suck! Och jag som såg fram emot en tråd med ramaskri.
”Kan grannen köpa robot? Får de verkligen det? Jag kommer ju behöva se den! Måste finnas regler mot detta!”
Besvikelsen! :crysmile:

(faktum är att den enda grannen jag stört mig på hittills är en riktig "gräsmatte-anal" person som förr körde både motorklippare och bensindriven vertikalskärare flera gånger i veckan, gärna 9-10 på kvällen... Men tom. han har gått över till robot...)
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Besvikelsen! :crysmile:

(faktum är att den enda grannen jag stört mig på hittills är en riktig "gräsmatte-anal" person som förr körde både motorklippare och bensindriven vertikalskärare flera gånger i veckan, gärna 9-10 på kvällen... Men tom. han har gått över till robot...)
Vi hade också en sådan granne som var ute och körde åkklippare sent på kvällarna och tidigt på morgonen. Förra veckan så skaffade även de robot.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Du och grannen kan väll dela på en
 
  • Gilla
Sambasvante
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Du och grannen kan väll dela på en
Det är ingen helt dum idé, tyvärr har vi köpt en ny batteriklippare förra året... :thinking:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är ingen helt dum idé, tyvärr har vi köpt en ny batteriklippare förra året... :thinking:
Den kan du ju sälja på blocket inann du blir avundsjuk på grannen att du fortfarande behöver klippa själv
 
  • Gilla
René W och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Den kan du ju sälja på blocket inann du blir avundsjuk på grannen att du fortfarande behöver klippa själv
Men det är en Makita med samma batterier som till "vanliga elverktygen" och alltså min sanktionerade ingång till ett nytt batterisystem.... :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Du och grannen kan väll dela på en
Det har morsan och hennes granne gjort, en HQ som klipper hos båda.
Dom är supernöjda med lösningen.
Mammas andra granne köpte en i höstas men det hade funkat med en till alla 3 gårdar
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hallå allihopa!

Våra grannar funderar på att skaffa robotgräsklippare, och frågade mig om vad de skulle köpa.. Jag har ju ingen aning, så jag tänker att jag vidarebefordrar frågan... :D

De har ju ganska mycket som händer i trädgården, och frågan är om det överhuvudtaget går att få en klippare att köra de två stora gräsmattorna på bilden... Det finns lite småsnuttar här och där, men de stora är de viktiga.. Hur klarar klipparna grusgångar tex.?

Avgränsningarna i grönt kompostnät ska bort, det är bara för att hålla hundar borta från gräsmatterenoveringen...
Dom ska köpa en som går själv
 
S Stego1 skrev:
Dom ska köpa en som går själv
Just nu lutar det åt Gardena.. De hade själva kollat in dem, eller Husqvarna, men jag tyckte ju den billigaste HQn verkade rätt basic?
 
  • Gilla
erik147
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just nu lutar det åt Gardena.. De hade själva kollat in dem, eller Husqvarna, men jag tyckte ju den billigaste HQn verkade rätt basic?
Det är ju samma klippare med olika programvaror och design. De första Gardena-klipparna var ju tidigare HQ-modeller. Välj efter vilka features som behövs.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Just nu lutar det åt Gardena.. De hade själva kollat in dem, eller Husqvarna, men jag tyckte ju den billigaste HQn verkade rätt basic?
Jag är ganska säker på att det är Husqvarna som utvecklat plattformen åt Gardena så mjukvaran är likartad. Det är dock en avsevärd kvalitetsskillnad på även en mindre Husqvarna i 3XX familjen jämfört med en Gardena till Husqvarnans fördel. De använder dock samma begränsnings och guide kabel så det är inga som helst problem om man senare vill uppgradera från en Gardena till Husqvarna - bara plugga in befintliga kablar i den nya stationen och kör.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag var på väg att köpa en Robomow men efter att ha kollat Råd & Rön slutade det med en Biltema klippare. Den har inte samma funktioner som de dyrare maskinerna men det skilde 10 000kr mellan Biltema och Robomow. Drog igång den igår och insåg att jag behöver flytta kabeln på ett par ställen men så är det för alla modeller. Lite otydlig manual så du kan behöva hjälpa till med installationen.
Hade Biltemas första modell för ett par år sedan och den funkade perfekt till jag lämnade den på service. Efter det fungerade den inte och Biltema löste in den för hela beloppet. Nu har dom byggt upp en hel serviceavdelning för robotgräsklippare.
Mycket klippare för 6000kr.
/ Patrik
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
G Gonner skrev:
Jag var på väg att köpa en Robomow men efter att ha kollat Råd & Rön slutade det med en Biltema klippare. Den har inte samma funktioner som de dyrare maskinerna men det skilde 10 000kr mellan Biltema och Robomow. Drog igång den igår och insåg att jag behöver flytta kabeln på ett par ställen men så är det för alla modeller. Lite otydlig manual så du kan behöva hjälpa till med installationen.
Hade Biltemas första modell för ett par år sedan och den funkade perfekt till jag lämnade den på service. Efter det fungerade den inte och Biltema löste in den för hela beloppet. Nu har dom byggt upp en hel serviceavdelning för robotgräsklippare.
Mycket klippare för 6000kr.
/ Patrik
Så länge man har en vanilla-gräsmatta så fungerar de billigare rätt bra. Men med utmaningar så rekommenderar jag HQ eller annan tillverkare med lite mer "intelligens".
 
Vår första Gardena jobbade förtjänstfullt i 7 år innan den fick pension. Uppgraderingen till en Husqvarna 3XX var fullständigt smärtfri. Bara stoppa in befintliga kablar i den nya stationen och dra fram den nya strömkabeln så var vi igång. När vi ändå uppgraderade så fick vår "hubbot" ett garage och i kitten följde det med ett åskskydd som var ganska enkelt att montera. Husqvarna med 4 hjul kör i princip aldrig fast jämfört med Gardena med 3 hjul. Den bara funkar med samma begränsningskabel.
 
C
Leif-Olof Leif-Olof skrev:
Jag är ganska säker på att det är Husqvarna som utvecklat plattformen åt Gardena så mjukvaran är likartad.
Gardena, liksom McCulloch och Flymo ägs ju av Husqvarna. Har förvisso ingen insikt i hur de jobbar, men jag tvivlar på att det sitter flera parallella grupperingar inom koncernen och fnular på gräsklipparrobotar. De är säkert utvecklade av samma utvecklingsavdelning med till stor del samma lösningar och tillverkas på samma fabriker med till viss del samma delar. Givetvis med anpassningar till respektive varumärkes positionering på respektive marknad.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.