Krilleman Krilleman skrev:
Ser ju ut att vara Moras UPL stora systemet.
Lossa den skruven i vredet och ta loss hela det kromade plastvredet.

Nu kan du nog förhoppningsvis skruva igen vredet med hjälp av en skiftnyckel.
Men jag är inte helt säker, det kan vara en ribbad rund variant där under.

[bild]
Hej! Tack! Går det att skruva av den yttre ringen utan att vattnet sprutar överallt då? Eller är det du beskriver förutsatt att vattnet är av?
 
Krilleman
Attans, jag kan vist inte läsa längre...

Rinkabys variant för 20:- är UTAN avstängning. Jag kikade endast på bilden.

KÖP INTE!
Hörnledningskoppling, metallyta, skruvgängor, produktinformation, pris, köpknapp, lagersaldotillgänglighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
E Egiln skrev:
Hej! Tack! Går det att skruva av den yttre ringen utan att vattnet sprutar överallt då? Eller är det du beskriver förutsatt att vattnet är av?
Denna skruven håller bara i vredet. Den har inget med tätheten i avstängningen.
Duschreglage med rör, en rosa pil pekar på undre kranen. Metall, väggfäst, funktionell design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dra vredet rakt ut efter du lossat skruven.

Då ser det antagligen ut såhär:
Vit och beige tubkropp med skruvbart trälock, minimalistisk design, neutral bakgrund.
 
Okej! Och där är det bara att skruva för kung och fosterland om det sitter trögt? Eller finns det risk att man skruvar sönder den skruven och vattnet sprutar? Tog stopp nästan direkt med skruvmejsel i skåran nämligen. Men då kan jag säkert skruva av hela den "yttre" delen och sen försöka skruva på den inre? Vad händer om man skruvar för långt åt vänster - trillar den av och vattnet sprutar? Eller är detta ett slutet system oavsett?
 
Krilleman
Två ventiladapterar för bildäck, en större och en mindre, med metall- och gummidetaljer mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Egiln skrev:
Hej! Tack! Går det att skruva av den yttre ringen utan att vattnet sprutar överallt då? Eller är det du beskriver förutsatt att vattnet är av?
Lossar du något mer än bara vredet så kommer vattnet att spruta...
 
Krilleman
När du fått loss skruven i mitten så kan du lossa vredet.
Inget sprutar bara för du lossar skruven.

Du ser ribborna som vredet ska gå i invändigt vid min pil nedan.
Det är nog dessa ribborna som är helt slut i ditt vred för det går så trögt.

Metallisk mutter med sex sidor, inre gänga synlig, ligger mot vit bakgrund. Pilen pekar mot muttern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
När du fått loss skruven i mitten så kan du lossa vredet.
Inget sprutar bara för du lossar skruven.

Du ser ribborna som vredet ska gå i invändigt vid min pil nedan.
Det är nog dessa ribborna som är helt slut i ditt vred för det går så trögt.

[bild]
Jaha! Ja för skruven (det inre vredet) rörde sig när jag vred det yttre vredet så antog att det var själva avstängningen. Så det går alltså att skruva ut först den inre och sen den yttre och då kommer själva avstängningsmekanismen vara blottad och den kan jag i sin tur skruva på för att stänga av vattnet?
 
Krilleman
E Egiln skrev:
Jaha! Ja för skruven (det inre vredet) rörde sig när jag vred det yttre vredet så antog att det var själva avstängningen. Så det går alltså att skruva ut först den inre och sen den yttre och då kommer själva avstängningsmekanismen vara blottad och den kan jag i sin tur skruva på för att stänga av vattnet?
Precis!
Håll i vredet och lossa skruven.
 
Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Precis!
Håll i vredet och lossa skruven.
Och i en normalt fungerande uppsättning så ska vredet (den yttre ringen) skruva åt en ventil inuti som stänger av vattnet men nu har dessa gängor blivit slitna? Varför har man ens ett yttre vred till att börja med om det går att skruva på det inre direkt?
 
Krilleman
E Egiln skrev:
Och i en normalt fungerande uppsättning så ska vredet (den yttre ringen) skruva åt en ventil inuti som stänger av vattnet men nu har dessa gängor blivit slitna? Varför har man ens ett yttre vred till att börja med om det går att skruva på det inre direkt?
Nja, riktigt så är det ju inte. Vredet ska ju sitta fast på överstycket om allt är helt.
 
Vad är det du benämner yttre och inre vred? Vredet sitter på en mässingsaxel med räfflor (se inlägg 20) och tar man i för hårt börjar vredet slira på axeln. Då får man ta bort vredet och vrida direkt på axeln med lämpligt verktyg.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det du benämner yttre och inre vred? Vredet sitter på en mässingsaxel med räfflor (se inlägg 20) och tar man i för hårt börjar vredet slira på axeln. Då får man ta bort vredet och vrida direkt på axeln med lämpligt verktyg.
Inre vred menar jag det med mejselspår. Men har förstått att det håller fast det som faktiskt är vredet. Var mest att vattnet stängdes av på kallvattensidan när jag skruvade med skruvmejsel där inne ett halvt varv så antog att även det var något slags vred. Men låter ju logiskt att det skruvas på båda om de geggat ihop över tid pga ingen användning?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Denna skruven håller bara i vredet. Den har inget med tätheten i avstängningen.
[bild]

Dra vredet rakt ut efter du lossat skruven.

Då ser det antagligen ut såhär:
[bild]
Dum fråga kanske - men vredet sitter inte fast på något sätt? Om jag drar ut det är det den bara att sätta på och skruva fast skruven? Eller behöver vredet i sin tur skruvas av? Tänker på att själva vredet ju vrider på låsmekanismen inuti?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.