Hej!
Håller på och jagar en vattenläcka på taket. I denna tråd kan ni se hur jag upptäckte den:
http://www.byggahus.se/forum/fasad/208739-aj-da-ar-detta-ett-problem.html
På taket hittar jag inga skador på pappen under mitt plåttak.
Har suttit på vinden under störtregn men ser inga direkta fläckar eller spår av fukt.
Det skulle ju kunna vara spikhålen under ströläkten, men på brädgårn sade de att detta var ovanligt.
Min misstanke går till rinndalen och just själva sammanfoggningen av altan och bostadshus. På bilden ser man att det är en liten glipa mellan plåt och papp (bilden längst ned). Helst hade jag sluppit att lossa på rindalen och bara kanske lägga en bit papp som får sträcka sig över plåten. Men troligen får jag lossa detta imorgon nu när man gjort så här mycket. rindal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
läcka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är nu tacksam för alla gissningar om vad detta kan bero på.
Tacksam för alla kommentarer!
/Fredrik
 
Fälttesta med vattenslang?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rinner det in när det blåser och regnar, eller räcker det med regn? Överlappet mot taket är inte så stort.

Fast glipan du talar om är väl i uppförsbacke?
 
Det var en märklig ränndalsplåt! Klart att det läcker.
Den skall ju ha ett uppvik, så vattnet inte kan rinna över kanterna.

Så här ungefär skall det se ut:

SDC12433.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så gjorde man mycket förr fortfarande godkänt men ser ut som den inte går in under pappen utan bara laggat ovanpå vilket är fel. Sen har man fuskat i nocken och bara lagt duk sen är ju plåt godkänd från 18 grader vilket det inte ser ut att vara.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Uppviket är knappast ett problem här. Pannorna ligger med gott överlapp och taket lutar.....


jag ser inget heltokigt, men hur är det med pannornas överlapp längst upp på nock mot husets nock? Det ser ut att vara solblekt ända ut till plåtkanten där.
 
I tråden du länkar till så verkar det ju oklart om du verkligen har en läcka. Så det kanske helt enkelt inte finns något läckage att hitta.

Istappar som hänger från hängrännorna är inget konstigt, det är smältvatten som bildats då taket blir uppvärmt av sol eller värmeläckage.
 
Hittade inget speciellt konstigt.Min slutsats är att fukt letat sig ned i springan i ovankant på plåten.Jag tätade med en bit papp som jag dragit upp långt under plåten ca 50 cm.Jag har inte heller kunnat återskapa läckan så jag tror jag får vänta till nästa vår för att se om detta var problemet.En bättre lösning (som jag givitvis ska göra) är att be en plåtslagare fixa en ordentlig plåt.Men jag hoppas min tätning visar att jag gissat rätt innan jag köper tjänsten.Eventuellt kan en fotplåt varit delvis skyldig.Se denna tråd:http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/215869-felmonterat-tak.html#post1767015Jag flyttade den så den sitter mellan råsponten men under pappen.Eventuellt kan denna ha hindrat avrinning i ränndalen så is byggts på. Vid smältning så kanske vatten letade sig genom något spikhål under läkten. Men detta är bara en gissning.Tack för alla svar!MvhFredrik ovan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tätning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.