Hej!
Håller på och jagar en vattenläcka på taket och tycker mig ha hittat två fel då någon tidigare har monterat vårat plåttak.
Bild 1.
Om jag skulle lägga ett skarvat plåttak så skulle jag alltid börja med raden längst ned. Tittar man på denna bild så ser man att man lagt varje "våd" först. Detta resulterar ju i att man faktiskt får en takplåt som monteras högre upp under i skarven. Nu ligger det ju visserligen en takplåt under denna också men är detta verkligen rätt?
Bild 2
Upptäckte attd et var väldigt mycket rester av löv under plåten. Längst ned ser jag att dropplåten inte är lagd som jag har gjort då jag byggt garage. Här ligger den på bärläkten direkt under pålåten. Den ska väl ligga under pappen mot råsponten?
Nu hindrar den ju vatten och lövbittar från att rinna och blåsa ut.
Tacksam för alla kommentarer!
/Fredrik
Skarv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dropplåt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte fel monterat. Man brukar lägga nedifrån och upp plåt för plåt, en av anledningarna är att man ska slippa gå på "raden" nedanför. Fotplåten är egentligen fel (den ska ligga under pappen), men många vill ha det så för att täcka och skydda läkten. Av bilderna att döma tycker jag lutningen verkar lite låg. Hur ser tätband ut i nock? Hur tätt ligger skruvarna mot plåten? Gummibrickan, sprickbildning?

Hur är väderleken när det regnar in? Redan vid dugg eller när det öser ner?
 
Hej!

Tackar för de förklaringarna!

Om jag inte minns fel är det 12 graders lutning på mitt hus.
I denna tråd har jag lite mer info om själva läckan:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/215871-kan-detta-vara-min-lacka.html#post1766018

Jag är nu ganska säker på att läckan beror på springan i bild två i ovan nämda tråd.
Eventuellt kan det även varit snö/is som runnit ned via ränndalen och just för att dropplåten suttit som den gjort så har den fastnat och byggts på. När den sakta smält kanske den har sipprat genom spikhål. Men detta är en osäker gissning.


Rätta mig om jag har fel då "tätband" är nockplåten. Denna har sett bra ut tycker jag. Nu passade jag även på att byta alla skruvar mot nya fräscha farmar-skruvar.

I tråden jag länkar till finns ytterliggare en länk till bilder där man ser läckan, som bara har gjort sig synlig vid snösmältningen.Annars verkar den inte läcka.

Mvh
Fredrik
 
Om det är plannja Royal så ska den läggas höger nere, höger uppe, sen nästa kolumn nere sen uppe.
Däremot ser det ut som din plåt ligger från vänster till höger och inte höger till vänster, blir inte lika täta skarvar då.

http://www.plannja.com/upload/SE Plannja Monteringsanv 2013-2.pdf

Nock tätning kan du ha ett skummgummiaktigt band du lägger under nockplåten för att täta mot plåten så det inte blåser in löv och skit. Alternativt ett nockband (googla metalroll nockband).
 
Redigerat:
Hej!

Det stämmer, den måste vara lagd från vänster till höger.
Mycket intressant!

Aha så det är en nocktätning.
Ja det kan jag nog behöva så mycket löv och skräp det var!!

Tackar för informationen!
Mvh
Fredrik
 
Om du bara har 12 graders lutning är det fel. Plannja Royal och liknande rekommenderas över 14 graders lutning.
 
Matti_75 skrev:
Om du bara har 12 graders lutning är det fel. Plannja Royal och liknande rekommenderas över 14 graders lutning.
i synnerhet med skarv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.