Hej!

Såg detta idag då jag var på väg in från tvättstugan. Istappar på fasaden, under furstukvisten?
Ser ju ut som om det sipprar ned och ut från väggen.

Har någon sett något liknade?

Det är inte så här någon annanstans på huset. I rummet innanför fasaden har vi lägre värme än i övriga huset, ca 10 grader.

Senaste dagarna har det varit ca -4 grader konstant.

Kan det vara kondens på något vis?

Tacksam för tips om varför det blivit så här samt om ni tror det är katastrof-varning?

Så här ser furstukvisten ut:

1_veranda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är var vad jag såg som gjorde mig lite fundersam:
2_veranda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tittar man på fasaden bredvid är det samma sak där.
3_veranda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser det inte märkligt ut? Det är ju över ett stort område, kan det ha med den lägre temperaturen i rummet på insidan att göra?

Stort tack på förhand för alla kommentarer.
Mvh
Fredrik
 
Hm, det ser ju lite märkligt ut ja.
Tror inte det har något med den lite lägre innetemperaturen att göra.
Skulle kanske kunna vara yrsnö som letat sig in på vinden.
Kan ju också vara så att taket inte är tätt/i bra skick.

Den stora frågan är ju om smältvattnet kommer innifrån (tak & fasad), el om det bara ser märkligt ut men ändå är vatten från utsidan.
Är nog läge att gå upp och inspektera vinden, och se om det finns någon snö samt känna om isoleringen är fuktig/våt.
Går du upp i dagsljus så kan du se om det finns ev springor/glipor där snö etc kan komma in. Yrsnö drar in genom alla springor/hål >3 mm ca.
 
Mest troliga är att värmen från huset smälter snö som sedan fryser när det droppar från taket
 
Onekligen verkar det som att huset läcker värme som ett såll :x
 
Solen värmer rejält på mörka ytor, behöver inte vara värmeläckage inifrån.
 
Hej!

Tack för alla kommentarer.

På bild 2 kan jag tänka mig att det är kondens som läcker upp i furstukvistens tak, där det fryser och byggs på. I lite solsken smälter det, rinner och fryser igen.

Men på bild 3 förstår jag inte hur det går till. Vissa rännilar verkar ju börja mitt på väggen, samt vart kommer de ifrån??

Till helgen blir det ganranterat en tur upp på kallvinden för inspektion.
Men till des är jag jättetacksam för all kommentarer och gissningar.

Mvh
Fredrik
 
Jag kan inte riktigt förstå vart fukten kommer ifrån på bild 3. Men så kan det ju vara att solen värmer min mörka fasad så pass så någon "ordentlig" fuktansamling smälter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.