Hej
C Caroline Stadelmann skrev:
Hej!

Vill gärna be om råd och väcka liv i denna tråd. Precis satt upp ett växthus på 21m2 från Willab Garden, vilar på 60 cm mur. Hittat en gammal vedkamin som jag skulle vilja sätta in.

Helst skall den stå i ett hörn, även om det kanske inte ger bästa värmespridning.
Tänker rak skorsten upp, ersätta en glasruta i taket med plåt och låta skorsten gå 1m ovan takhöjd? Eller går det att leda ut skorsstenen via ett hål i tegelmuren och låta skorstenen gå upp på utsidan?

Vill gärna ha era råd! Hälsn, Caroline[bild][bild][bild]
Hej! Jag la ned idén för tillfället, Kom fram till att jag helst sitter i växthuset varma årstiden. Skulle behovet uppstå igen, tänker jag byta ut en glasruta mot en plåt med genomföring för skorsten. Lycka till!
 
  • Gilla
Caroline Stadelmann
  • Laddar…
Bägge dina lösningar fungerar men sedan är
Frågan vad du tycker blir snyggast. Fördelen med att dra ett rör rakt upp är att du kan ha rökrör som går rakt upp och hålls på plats med plåten i taket. Då kan du tex montera det med en del plåt och en mindre ruta.

Drar du röret genom muren så kommer du behöva något som sitter utvändigt längs väggen som håller skorstenen på plats vilket påverkar utseendet.

Jag har beställt en skorsten till mitt växthus från Willab som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Jag kommer sätta den rakt upp då jag inte vill sätta något utvändigt beslag för att hålla den på plats men också för att min anslutning på kaminen är rakt upp.

Det finns en tråd om uppvärmt växthus som du kan titta på. Jag lägger upp bilder där när monteringen sker och självklart skall du installera kaminen även om det var blir för stämningens skull.
 
  • Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
C Caroline Stadelmann skrev:
Vill gärna be om råd och väcka liv i denna tråd. Precis satt upp ett växthus på 21m2 från Willab Garden, vilar på 60 cm mur. Hittat en gammal vedkamin som jag skulle vilja sätta in.
Hej!
Jag har en gammal vedkamin i mitt lilla växthus.bförstbsatte jag en plåt ut bakom kaminen och skorstenen på utsidan, sedan flyttade jag om plåtarna så rökröret gick mestadels inne i växthuset. (Gick ut genom sidan för att slippa problem med vatten som rinner på taket).
Fördelen med det jag har nu är att väldigt mycket värme kommer från skorstenen som annars skulle gått rakt ut till ingen nytta. Tänk på detta!
C Caroline Stadelmann skrev:
Hej!

Vill gärna be om råd och väcka liv i denna tråd. Precis satt upp ett växthus på 21m2 från Willab Garden, vilar på 60 cm mur. Hittat en gammal vedkamin som jag skulle vilja sätta in.

Helst skall den stå i ett hörn, även om det kanske inte ger bästa värmespridning.
Tänker rak skorsten upp, ersätta en glasruta i taket med plåt och låta skorsten gå 1m ovan takhöjd? Eller går det att leda ut skorsstenen via ett hål i tegelmuren och låta skorstenen gå upp på utsidan?

Vill gärna ha era råd! Hälsn, Caroline[bild][bild][bild]
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Tack för svar! Skall spana in tråden du tipsar om. Får jag fråga varifrån du beställt skorsten? Willab har inga plåtdelar att ersätta glas med heller, vad jag sett? Snyggast vore tak skorsten upp, men är osäker på hur jag skall ersätta glaset i taket - de är ganska långa och stora?

Hälsn Caroline

F Fabiano skrev:
Bägge dina lösningar fungerar men sedan är
Frågan vad du tycker blir snyggast. Fördelen med att dra ett rör rakt upp är att du kan ha rökrör som går rakt upp och hålls på plats med plåten i taket. Då kan du tex montera det med en del plåt och en mindre ruta.

Drar du röret genom muren så kommer du behöva något som sitter utvändigt längs väggen som håller skorstenen på plats vilket påverkar utseendet.

Jag har beställt en skorsten till mitt växthus från Willab som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Jag kommer sätta den rakt upp då jag inte vill sätta något utvändigt beslag för att hålla den på plats men också för att min anslutning på kaminen är rakt upp.

Det finns en tråd om uppvärmt växthus som du kan titta på. Jag lägger upp bilder där när monteringen sker och självklart skall du installera kaminen även om det var blir för stämningens skull.
 
  • Under renovering av växthus med trasiga glastak, tegelväggar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Katanamannen skrev:
Hej

Hej! Jag la ned idén för tillfället, Kom fram till att jag helst sitter i växthuset varma årstiden. Skulle behovet uppstå igen, tänker jag byta ut en glasruta mot en plåt med genomföring för skorsten. Lycka till!
Tack för svar! Förstår! Men bra tips. Hälsn Caroline
 
L linden1977 skrev:
Hej!
Jag har en gammal vedkamin i mitt lilla växthus.bförstbsatte jag en plåt ut bakom kaminen och skorstenen på utsidan, sedan flyttade jag om plåtarna så rökröret gick mestadels inne i växthuset. (Gick ut genom sidan för att slippa problem med vatten som rinner på taket).
Fördelen med det jag har nu är att väldigt mycket värme kommer från skorstenen som annars skulle gått rakt ut till ingen nytta. Tänk på detta!
Hej, tack för svar! Frågan är: behöver jag ersätta ett helt glasparti med plåt eller kan en duktig plåtslagare ersätta ett halvt glas med plåt? 1/3?
 
Jag kommer att göra som du skriver med 1/3 plåt där skorstenen går upp och sedan beställa 2/3 glas från willab eller annan glasmästare.

Mitt tips är att börja med att plocka bort den glasrutan där ni tänker att skorstenen skall gå upp och ersätt den med en skiva formplywood. Placera sedan ut kaminen och köp spirorör för ventilation, täta skarv mellan kamin och rör med aluminium tejp eller något ni finner lämpligt. Nu kan ni prova kaminen, få lite känsla samt bestämma höjd för skorstenen utvändigt.

Det finns mängder med olika lösningar från ett par tusenlappar och uppåt.

Jag gjorde lite tvärt om och började med att montera en skorsten som var för liten i dimension och bytte mot spirorör för att sedan beställa rätt skorsten förhoppningsvis.

jag har beställt från Nordic heating som jag tyckte verkade ha bra priser och olika valmöjligheter, dock dyr frakt. Jag tror att ni mycket väl kan använda Harvia skorstenspaket för bastu men tycker att det är värt 500kr att först prova med spirorör för att testa lite.

Har ni en bra plåtslagare så löser den både kupa och genomföring utan problem. Vill ni inte betala för mycket så är ju en gummikrage som medföljer skorstenspaketet en enkelt lösning att börja med.

Men som sagt, börja med ett spirorör för att få lite känsla och mod inför valen av skorstenslösning.

Lycka till!
 
B
Just spirorör är galvade vilket gör att de anger zinkångor som är ganska otrevliga. Det kanske inte är ett problem i praktiken i och med att det är utomhus, men se till att ventilera växthuset friskt om du testar med spirorör.

Jag hade nog mura upp en isokern eller liknande skorsten utvändigt, och gjort ett hål för skorstenen i tegelväggen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C Caroline Stadelmann skrev:
Hej, tack för svar! Frågan är: behöver jag ersätta ett helt glasparti med plåt eller kan en duktig plåtslagare ersätta ett halvt glas med plåt? 1/3?
Jag har ett växthus som består av 4kantiga glasbitar med små z formade clips mellan glasskivorna. Och fastsatta med w formade små fjädrande lås.
Om de glas du har är lätt att ta loss från ramen kan du antingen ta med det till glasmästeri, eller bara beställa ett glas i rätt mått.
De rostfria plåtarna jag har köpte jag lösa minns inte om det var från en plåtslagare bysmeden eller ja jag köpte IAF 3 plåtar som jag skruvade ihop så de passade bakom kaminen där det förut satte glasskivor typ 60*60.

Röret mätte jag storleken på kaminen och det var ett gammalt rör som bysmeden hade liggandes. Spirorör avger otrevliga gaser så de gick bort för min del.
 
Tack för dina tips!

En fråga: behöver jag verkligen ha plåt bakom kaminen? Om den står en liten bit ifrån? Vill så gärna göra så lite ingrepp som möjligt på de glas som redan är satta..

Börjar tänka att vi kanske skall prova varje säsong i växthuset utan kamin innan vi installerar den.
Har du bild sen på hur det blir hos dig får du gärna posta här! :)

Hälsn,
Caroline


F Fabiano skrev:
Jag kommer att göra som du skriver med 1/3 plåt där skorstenen går upp och sedan beställa 2/3 glas från willab eller annan glasmästare.

Mitt tips är att börja med att plocka bort den glasrutan där ni tänker att skorstenen skall gå upp och ersätt den med en skiva formplywood. Placera sedan ut kaminen och köp spirorör för ventilation, täta skarv mellan kamin och rör med aluminium tejp eller något ni finner lämpligt. Nu kan ni prova kaminen, få lite känsla samt bestämma höjd för skorstenen utvändigt.

Det finns mängder med olika lösningar från ett par tusenlappar och uppåt.

Jag gjorde lite tvärt om och började med att montera en skorsten som var för liten i dimension och bytte mot spirorör för att sedan beställa rätt skorsten förhoppningsvis.

jag har beställt från Nordic heating som jag tyckte verkade ha bra priser och olika valmöjligheter, dock dyr frakt. Jag tror att ni mycket väl kan använda Harvia skorstenspaket för bastu men tycker att det är värt 500kr att först prova med spirorör för att testa lite.

Har ni en bra plåtslagare så löser den både kupa och genomföring utan problem. Vill ni inte betala för mycket så är ju en gummikrage som medföljer skorstenspaketet en enkelt lösning att börja med.

Men som sagt, börja med ett spirorör för att få lite känsla och mod inför valen av skorstenslösning.

Lycka till!
 
  • Gilla
MonkeyWiz
  • Laddar…
Jag skall ta lite bilder när jag börjar montera men väntar på beställning. Spontant tror jag inte att er kamin kommer göra så mycket åt värmen mer än om ni sitter i anslutning till den.
Ni gör klokt i att avvakta och se om behovet finns och som jag skrev tidigare så vill ni testa så gör det med ett spirorör och plywood för att enkelt och billigt prova kaminen. Jag tror inte att du behöver plåt bakom om du åtminstone har ca 20 cm till glaset. Återkommer när min skorsten kommit med posten!
 
  • Gilla
Caroline Stadelmann
  • Laddar…
L linden1977 skrev:
Hej, ursäkta sent svar. Har inte varit i närheten men hittade en bild där det syns hur jag har löst det!
3 RF plåtar, den översta med hål för skorstenen.
Snyggt, men hur är det med värmen? Blir plåten varm och sprider sig?
 
MonkeyWiz MonkeyWiz skrev:
Snyggt, men hur är det med värmen? Blir plåten varm och sprider sig?
Nej, det är bara den tunna strimman av den tunna plåten mot skorstenen som har kontakt, och strålning svärmen från skorstenen är på ett sådant avstånd att plåten inte blir speciellt varm.
 
  • Gilla
MonkeyWiz
  • Laddar…
C Caroline Stadelmann skrev:
Hej!

Vill gärna be om råd och väcka liv i denna tråd. Precis satt upp ett växthus på 21m2 från Willab Garden, vilar på 60 cm mur. Hittat en gammal vedkamin som jag skulle vilja sätta in.

Helst skall den stå i ett hörn, även om det kanske inte ger bästa värmespridning.
Tänker rak skorsten upp, ersätta en glasruta i taket med plåt och låta skorsten gå 1m ovan takhöjd? Eller går det att leda ut skorsstenen via ett hål i tegelmuren och låta skorstenen gå upp på utsidan?

Vill gärna ha era råd! Hälsn, Caroline[bild][bild][bild]
Hej! Står inför exakt samma dilemma, också växthus från willabgarden med 60cm mur och ska installera en kamin, hade tänkte sätta röret på utsidan (precis som du) och hitta en kamin med rör som går ut baktill. Men läst en hel del om att man tappar uppvärmningen då såklart. Alternativet är ju att köra rör rakt upp och ersätta glas med plåt, nyfiken på hur du/ni gjorde till slut?

Tips & råd?

Tack/Daniel
 
Hej Daniel!

vi har faktiskt valt att avvakta och först se hur lång säsongen blir utan kamin. Det vore förstås mysigt att kunna sitta där och höra spraket från en brasa på senhösten, men vi skall som sagt först se hur mycket en kamin förlänger säsongen.

skulle vilja få in en dagbädd i växthuset, och isf är det där kaminen skulle stå.

Vi är i övrigt väldigt nöjda med växthuset vi valde. Du får gärna skriva här hur du väljer att göra sen.

Hälsn, Caroline Ett frodigt växthus med öppen konstruktion på en solig gräsmatta, omgivet av blommande växter och en trädgårdskruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett växthus i en blommande trädgård med sittmöbler och en tom plats där en kamin kan placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.