A ArWo skrev:
Nu är det ju osannolikt att det är speciellt mycket fukt som vandrar genom en vägg eller ett tak om ventilationen är fullgod. Traditonella konstruktioner i företrädelsevis trä har sin fördel kanske i huvudsak vid vattenläckage då materialet faktiskt kan torka ut, speciellt om det inte finns någon spärr eller broms alls. Öppnare lösningar med broms har där sin fördel i att fukten inte kan bli instängd.

Men som jag skrivit tidigare, detta gäller ju INTE när vi pratar glas eller stenull.
A ArWo skrev:
Nu är det ju osannolikt att det är speciellt mycket fukt som vandrar genom en vägg eller ett tak om ventilationen är fullgod. Traditonella konstruktioner i företrädelsevis trä har sin fördel kanske i huvudsak vid vattenläckage då materialet faktiskt kan torka ut, speciellt om det inte finns någon spärr eller broms alls. Öppnare lösningar med broms har där sin fördel i att fukten inte kan bli instängd.

Men som jag skrivit tidigare, detta gäller ju INTE när vi pratar glas eller stenull.
Det finns absolut inga hinder att använda mineralull i kombination med ångbroms, det är tvärt om en vanlig kombination. Men TS konstruktion är ju inte av den typen att något kan hamna mellan täta skikt så jag förstår inte ens varför ångbroms ska diskuteras i det här fallet.
 
A ArWo skrev:
Broms brukar fortfarande rekommenderas till äldre hus men ska såklart inte kombineras med glas eller stenull om det finns. Bromsen är för den delen också lufttät. Googla lite på ångbroms vs ångspärr och sätt dig in i ämnet.

Det som inte kommit upp i diskussion här är ventilationen. Den måste ni absolut se över, inte minst om ni tätar befintliga otätheter som ändå ger lite luftrörelser.
Ja ventilationen. Det är idag självdrag, så mycket självdrag det nu blir med treglasfönster, finns inte ens nån fläkt i badrummet men har inte varit nåt problem hittills. Jag funderar på hur mycket mer fukt vi genererar än tidigare ägare (två personer i 60-årsåldern) och hur det kommer slå mot vinden i vinter om vi inte skulle installera ångspärr. Vi har två småbarn så det blir en hel del tvättande, är hemma hela dagarna just (lagar mat etc) pga Corona-hemmajobb och föräldraledighet och så har vi skaffat torktumlare som inte fanns i huset tidigare. Är dock osäker på om torktumlaren genererar mer eller mindre fuktig luft än att bara hängtorka tvätten..? Och så håller vi just nu på och såpskurar ett golv och en trappa ganska intensivt, det ger utslag på fuktmätaren vi lagt upp på vinden kan jag säga :) Men det är ju ingenting vi kommer göra flera gånger i veckan i framtiden.
 
Det låter som att det är ganska hög prio på att se över ventilationen. Inte bara för att undvika problem på vinden.
 
  • Gilla
annav-
  • Laddar…
In med fuktstyrd fläkt i badrummet, se till att ventilerna funkar som de skall och är öppna, samt plasta innertak och ytterväggar. Självdrag funkar hur bra som helst i mina två plastade gamla hus. Det är aldrig dålig luft, inga problem att varken torktumla eller hängtorka och inga problem att skura golv.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
In med fuktstyrd fläkt i badrummet, se till att ventilerna funkar som de skall och är öppna, samt plasta innertak och ytterväggar. Självdrag funkar hur bra som helst i mina två plastade gamla hus. Det är aldrig dålig luft, inga problem att varken torktumla eller hängtorka och inga problem att skura golv.

Menar du såhär:
 
  • Stor folkmassa framför en stor byggnad insvept i ljusgrå presenning med veck och linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
annav- annav- skrev:
Menar du såhär:
Skämt åsido
Jaa det lutar nog mot något sådant. Och att fortsätta hålla koll på fukten på vinden under vintern framförallt... är det otänkbart att inte lägga ångspärr i hela övervåningen på en gång? Vi har en välfungerande klädkammare i det ena rummet som egentligen inte känns akut att renovera, men sätter man ångspärr är det väl allt eller inget som gäller?
 
annav- annav- skrev:
Skämt åsido
Jaa det lutar nog mot något sådant. Och att fortsätta hålla koll på fukten på vinden under vintern framförallt... är det otänkbart att inte lägga ångspärr i hela övervåningen på en gång? Vi har en välfungerande klädkammare i det ena rummet som egentligen inte känns akut att renovera, men sätter man ångspärr är det väl allt eller inget som gäller?
Så är det absolut inte, för varje kvadratmeter ångspärr du installerar så minskar ångtransporten upp till vinden eftersom det är just diffusionen den är till för att stoppa. För lufttäthet (som ofta är ännu viktigare) räcker det att det inte finns springor och hål.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att ångspärr är normal byggstandard i dag och att det kan tas upp som ett byggfel vid en besiktning om det saknas efter tex en renovering.
 
  • Gilla
annav-
  • Laddar…
Ok, det var ju väldigt bra att veta!
 
annav- annav- skrev:
Menar du såhär:
LOL!
 
Ta allting pö om pö. Den gamla tumregeln "ett rum i taget" är bra. Jag personligen vill göra så att alla rum på ett plan har samma tekniska lösning, men de blir såklart färdiga vid olika tidpunkter. I ert fall hade jag försökt göra ett rum i taget med samma lösning och material på hela planet.
 
  • Gilla
annav-
  • Laddar…
Låter vettigt!
 
useless useless skrev:
Det låter som att det är ganska hög prio på att se över ventilationen. Inte bara för att undvika problem på vinden.
Vilka problem kan man få av dålig ventilation, utöver fukt på vinden?
 
Nu sitter jag och funderar på kallvinden igen. Vi renoverade hela övervåningen under hösten, tog bort bef gips och satte ångspärr mot råsponten, och så upp med nya gipsskivor, blev jättefint. MEN, fukten på kallvinden är oförändrad (haft en fuktmätare liggande där sen i september). Det hände absolut ingenting med luftfuktigheten där i samband med att platsen kom upp, den tycks följa luftfuktigheten utomhus väldigt väl (brukar jämföra med SMHIs värde för Stockholm då och då), dvs 80-90% de senaste månaderna :/
Under ett par veckor testade jag att tejpa för de två väldigt luftiga ventilerna på gavlarna som finns där uppe med plast, men inget resultat av det heller. Hur skulle ni gå vidare? Vi har inget akut mögelproblem i nuläget men jag som har känslig näsa tycker det luktar lite funky. Vill inte att det skall bli värre. Är det nån poäng med att avfukta lite halvhjärtat med typ torrbollar/liknande eller är det helt meningslöst?
 
Ni släpper väl in fuktig luft utifrån i luftspalten nere vid takstol, där dom möter yttervägg? Om det är omsättning på luften och fukten vädras ut på vinden bör det inte vara problem. En avfuktare kommer inte ge stora resultat då för mycket luft kommer in utifrån...
 
  • Gilla
annav-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.