By passen ska det vara. Inte bussen
 
C
Ursäkta, men nu är vi tillbaka till en massa gissningar (som alla dock är relevanta och i sig vettiga) och ostrukturerat angreppssätt. Om du lyckas lösa eventuella problem på det viset är det genom ren tur, och risken är stor att du ger upp innan du kommit så långt.

Det finns många olika möjliga felkällor (dvs delar som begränsar/styr flödet), och du måste eliminera dem så du isolerat kan titta på en sak i taget och hitta vad som felar.

Flödet styrs av en kombination av dessa, och du måste alltså säkerställa att alla är fullt öppna, och sedan spela med en parameter i taget, enligt mitt tidigare inlägg.

  • Cirkulationspumpen på BVP - den måste du tvångsstyra för att faktiskt veta vad den gör. Även det manuella läget som någon tipsar om beror på var i cykeln den befinner sig m.m.
  • Optiflow - denna ska styra så inte allt flöde bara kommer till en fördelare, men i detta fall behöver du justera dem så att du får just det - allt flöde till en fördelare i taget så du kan isolera felkällan.
  • Ställdonen - vit-gråa hattarna med sladdar. Du måste plocka bort dem. Det finns inget i din beskrivning som säger att dessa faktiskt fungerar som de ska och de kan helt stänga av flödet.
  • Flödesinställningen för respektive slinga - de svarta rattarna vid synglasen. Dessa måste du också strukturerat gå igenom enligt tidigare förslag.
  • Eventuell luft i systemet, vilket du bör kunna eliminera enligt tidigare förslag.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Ok. Och bussen. Det lilla röret som bör sitta på vänstersidan mellan själva stockarna. Sitter det en sån där? Har ej lyckats se något foto på hela fördelar på den sidan.
Den finns på bild i inlägg #240
Så det är OK

Du har nog inte läst hela träden.
Men vi alla lider med signatur @Blåbären som råkat ut för amatörer/klåpare till VVS folk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
C cffol skrev:
Även det manuella läget som någon tipsar om beror på var i cykeln den befinner sig m.m.
Vad betyder detta?
 
C
MathiasS MathiasS skrev:
Vad betyder detta?
Lite slarvigt skrivet, men att ställa in cirkulationspumpen i manuellt läge betyder inte att den kontinuerligt och vid alla tidpunkter kör på det på värmebärarsidan så att man kan läsa av flödet när som helst. Ibland gör den varmvatten. och då blir det inget flöde. För att därför vara på det säkra att man vet vilket flöde cirkulationspumpen levererar och man kan läsa av på fördelaren, måste man köra tvångsstyrning i ett felsökningsläge. Man kan inte sitta och vänta 20 min på att den ska göra färdigt varmvatten...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ö
Leif i Skåne. Jätte bra bilder
De övre indikatorerna ska tydligen sjunka vid flöde och de undre stiga
De övre ligger kvar på samma nivå men de undre har stigit hos Blåbär
Alltså i min värld är det inget flöde i slingorna, plus att det är 40gr till slingorna så felet borde vara mellan fördelarna och slingorna?
Jag är elektriker och ingen rörmokare.
 
C cffol skrev:
Lite slarvigt skrivet, men att ställa in cirkulationspumpen i manuellt läge betyder inte att den kontinuerligt och vid alla tidpunkter kör på det på värmebärarsidan så att man kan läsa av flödet när som helst. Ibland gör den varmvatten. och då blir det inget flöde. För att därför vara på det säkra att man vet vilket flöde cirkulationspumpen levererar och man kan läsa av på fördelaren, måste man köra tvångsstyrning i ett felsökningsläge. Man kan inte sitta och vänta 20 min på att den ska göra färdigt varmvatten...
Givetvis är det så, jag förstår vad du menar tack. Ville säkerställa att du inte menade att pumpen även i autoläge lever sitt eget liv....
 
För att kunna räkna gradminuter måste CP på varma sidan snurra, minst på min fart. Gör den inte det blir värdet för framledning felaktigt och gradminutsräkningen fungerar inte som tänkt
 
C cffol skrev:
Ursäkta, men nu är vi tillbaka till en massa gissningar (som alla dock är relevanta och i sig vettiga) och ostrukturerat angreppssätt. Om du lyckas lösa eventuella problem på det viset är det genom ren tur, och risken är stor att du ger upp innan du kommit så långt.

Det finns många olika möjliga felkällor (dvs delar som begränsar/styr flödet), och du måste eliminera dem så du isolerat kan titta på en sak i taget och hitta vad som felar.

Flödet styrs av en kombination av dessa, och du måste alltså säkerställa att alla är fullt öppna, och sedan spela med en parameter i taget, enligt mitt tidigare inlägg.

  • Cirkulationspumpen på BVP - den måste du tvångsstyra för att faktiskt veta vad den gör. Även det manuella läget som någon tipsar om beror på var i cykeln den befinner sig m.m.
  • Optiflow - denna ska styra så inte allt flöde bara kommer till en fördelare, men i detta fall behöver du justera dem så att du får just det - allt flöde till en fördelare i taget så du kan isolera felkällan.
  • Ställdonen - vit-gråa hattarna med sladdar. Du måste plocka bort dem. Det finns inget i din beskrivning som säger att dessa faktiskt fungerar som de ska och de kan helt stänga av flödet.
  • Flödesinställningen för respektive slinga - de svarta rattarna vid synglasen. Dessa måste du också strukturerat gå igenom enligt tidigare förslag.
  • Eventuell luft i systemet, vilket du bör kunna eliminera enligt tidigare förslag.
Det är inte gissningar, utan uteslutningsmetoden för att till en början med se om det är luft i systemet, en injusteringsfråga eller ett rent fel på värmepumpen. Sen kan man ta det därifrån. Men då har man uteslutit 2/3 av felkällorna. Men en förutsättning är att veta om det sitter en by pass på nedre fördelarna eller ej. Bilden på inlägg 240 är en bild på övre fördelar med by pass. Den bästa bilden på nedre fördelarna är på inlägg 230 och där ser man inte hela vägen ut till vänster. Jag kommer att skriva utförligt ikväll när småglinen lagt sig, och jag sitter vid en riktig dator. Men en förutsättningen är då om det finns by pass eller ej, alternativt att dt på övre fördelaren är samma som på undre. D.v.s. 40-20.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
C cffol skrev:
Ursäkta, men nu är vi tillbaka till en massa gissningar (som alla dock är relevanta och i sig vettiga) och ostrukturerat angreppssätt. Om du lyckas lösa eventuella problem på det viset är det genom ren tur, och risken är stor att du ger upp innan du kommit så långt.

Det finns många olika möjliga felkällor (dvs delar som begränsar/styr flödet), och du måste eliminera dem så du isolerat kan titta på en sak i taget och hitta vad som felar.

Flödet styrs av en kombination av dessa, och du måste alltså säkerställa att alla är fullt öppna, och sedan spela med en parameter i taget, enligt mitt tidigare inlägg.

  • Cirkulationspumpen på BVP - den måste du tvångsstyra för att faktiskt veta vad den gör. Även det manuella läget som någon tipsar om beror på var i cykeln den befinner sig m.m.
  • Optiflow - denna ska styra så inte allt flöde bara kommer till en fördelare, men i detta fall behöver du justera dem så att du får just det - allt flöde till en fördelare i taget så du kan isolera felkällan.
  • Ställdonen - vit-gråa hattarna med sladdar. Du måste plocka bort dem. Det finns inget i din beskrivning som säger att dessa faktiskt fungerar som de ska och de kan helt stänga av flödet.
  • Flödesinställningen för respektive slinga - de svarta rattarna vid synglasen. Dessa måste du också strukturerat gå igenom enligt tidigare förslag.
  • Eventuell luft i systemet, vilket du bör kunna eliminera enligt tidigare förslag.
Jag ska göra det du föreslår imorgon. Hittar inte våra insexnycklar nu, inte 8:an iaf, så får köpa en ny imorgon. Vi har iaf köpt ett element nu och hänger alla i köket där vi fått upp värmen till hela 15 grader ;)
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
J
Blåbären du har PM
 
Ska försöka förmedla på ett vettigt sätt vart i systemet, som jag åtminstone tror, felet ligger, då man inte vet om det är luft, injusteringsfel eller dylikt.
Det som kan konstateras är att värmen inte kommer fram ut i slingorna, och att det verkar vara otilräckligt flöde som orsakar problemet, vilket verkar stämma med tanke på att temperaturen höjdes till ca 40° när dom tryckte upp det på värmepumpen. Så värmepumpen verkar ju i alla fall fungera temperaturmässigt.
Ställdonen på fördelaren är öppna då man ser den blåa ringen, vilket det skall vara på LK:s ställdon oavsett om det är NC eller NO. Så där ligger inte problemet. Sedan skulle det kunna vara luft i slingorna. Och har det kommit mycket luft i en slinga får man aldrig ut det med bara cirkulationspumpen utan måste tillföra tappvattenflöde för att orka få ur det.
Nu vet jag fortfarande inte om det sitter en by-pass på bottenvåningen där senaste fotot med 40°, men jag förutsätter det i mitt resonemang.
Bottenplan. Man får fram 40° till tilloppsfördelare men bara 20° på returen. Samtidigt så finns det inget flöde alls enligt fördelarnas mätglas på injusteringsventiler. Det skulle kunna bero på att ventilerna till slingorna är stängda, eller luft i slingorna. MEN, om något av ovanstående skulle vara orsaken, och om det finns flöde fram till fördelaren så kommer vattnet från tilloppsfördelaren gå genom by-passen till returfördelare. Då skall returfördelare bli lika varm som tilloppsfördelaren och inte förlora någon direkt temperatur. Men nu är det 40-20 på fördelarna enligt utsago. D.v.s. inget flöde in alls i fördelarna.
Givetvis är det så att Optiflowen skulle kunna vara stängd, men om så vore fallet ,och det bara är golvvärmefördelarna som finns på värmesystemet så tvingas vattnet upp till den övre fördelaren. Och på denna finns ingen optiflow. Då borde det i så fall vara fullt ös på denna fördelare, vilket det inte är.
Naturligtvis kan det vara stängda slingor / Luft här med, men här finns det definitivt en by-pass och då skall fördelarstockarna vara lika varma om flöde finns fram.. (här vet jag inte heller om de är det).
En brasklapp är att jag inte har riktigt all info som sagt, och det skulle kunna vara tokmycket luft i hela fördelarstockarna + slingor. Men då borde inte ledningsvärmen från vattnet inte värma upp tilloppsfördelaren. Så den tror jag inte riktigt på. Men man kan ju alltid luft lite på den vita luftningsnippeln på tilloppsfördelarna får att kolla.
Alternativt att Optiflow stängd på BV samtidigt som det är luft i alla slingor på ovanvåning. (men då skall den returstocken vara varm.
Så jag tror varken det beror på luft eller injusteringsfel som huvudorsak, utan att värmepumpen inte levererar ut något flöde alls.
Nu kan jag inte värmepumpar på mina fem fingrar, men möjliga orsaker skulle eventuellt kunna vara:
A stopp i matningsledning av någon anledning. Borde i så fall sitta före förgreningen till fördelarna med tanke på att det är stopp i bägge.
B Man har satt dit någon form av by-pass funktion innan förgreningen. Finns det något annat inkopplat på systemet? t.ex. Konvektorer, vattenvärmd ventilation, eller bara ett rör mellan tillopp och retur? ( Har hänt flertal gånger och lär göra det senare med. Fråga mig dock inte varför man placerar ett rör däremellan) som tar allt flöde. Enklaste sättet att kolla, om det går, är nog att känna på tillopp och returmatning från pannan. Är de ungefär lika varma så finns det något annat håll som vattnet rinner lättare på.
C Funkar pumpen som det ska? Kanske snurrar som sjutton men drar inget vatten.
D Funkar växelventilen?
Rörisen som var där och drog upp kapaciteten på till 85% kanske gjorde det, men den kan ju ha gått tillbaka till minimiläget 30% strax efter om den är tryckstyrd och inte tvångskördes(om det går att göra på VP?).

Detta är vad jag tror, men kan naturligtvis inte svära helt på det.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Vad har ni för termostater förresten?
 
Det här har utvecklat sig till en spännande deckare. Ja knappast spännande för TS då, men jag är tacksam för täta uppdateringar, även om kah inte kan bidra med råd .. :rolleyes:
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.