Jag läste tråden i början, några sidor senare så har jag funderingen; varför är inte bergvärmen inkopplad?

Vad är det som gör att inte någon i Stockholm klarar av att sätta igång på en bergvärmeanläggning, jösses!

Någonting måste ligga bakom detta ointresse från leverantören, är det en "hämnd" för att ni håller inne med del av slutfakturan och entreprenören tycker att då skall ni minsann inte ha värme?

Om det finns någon rättvisa så önskar jag den ansvarige en fryst vattenledning samt att elen går i tusen bitar i julklapp, inte för att det hjälper er i eran situation, men lite kul är tanken, tycker jag.

Om jag är riktigt källkritisk så kan del av detta problem ligga på er, det vet jag inte, totalt ointressant i fallet, man kan inte låta bli att installera en värmeanläggning, oavsett om man inte (min spekulation) är överens.

Om ni hade hållit inne med större belopp så hade problemet varit löst redan, då hade de lagt större prioritet på anläggningen.

Tråkigt att detta kommer som irritationsmoment i ett nyinflyttat hus, försök att inte låta detta komma emellan er, det finns mindre problem som kan orsaka onödigt bråk i en familj.

Jag är övertygad om att detta löser sig, bara ni härdar ut och lägger det bakom er sedan.

Varma hälsningar och förhoppningar från ett kallt dalarna.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Först av allt, har du tillgång till verktyg?
Till Flowventil insexnycel 4 mm för att ändra flödet och lika viktigt en insexnyckel 8 mm för att skruva upp inställningsstoppet!

1. Skruva upp 8 mm stopphylsa.
2. Med 4 mm öppna max så flödet inte är strypt.


Få fart på pumpen och se om flödet ökar, den röd markeringen går neråt på flowventilen.
 
Redigerat:
P Pagno skrev:
Jag läste tråden i början, några sidor senare så har jag funderingen; varför är inte bergvärmen inkopplad?

Vad är det som gör att inte någon i Stockholm klarar av att sätta igång på en bergvärmeanläggning, jösses!

Någonting måste ligga bakom detta ointresse från leverantören, är det en "hämnd" för att ni håller inne med del av slutfakturan och entreprenören tycker att då skall ni minsann inte ha värme?

Om det finns någon rättvisa så önskar jag den ansvarige en fryst vattenledning samt att elen går i tusen bitar i julklapp, inte för att det hjälper er i eran situation, men lite kul är tanken, tycker jag.

Om jag är riktigt källkritisk så kan del av detta problem ligga på er, det vet jag inte, totalt ointressant i fallet, man kan inte låta bli att installera en värmeanläggning, oavsett om man inte (min spekulation) är överens.

Om ni hade hållit inne med större belopp så hade problemet varit löst redan, då hade de lagt större prioritet på anläggningen.

Tråkigt att detta kommer som irritationsmoment i ett nyinflyttat hus, försök att inte låta detta komma emellan er, det finns mindre problem som kan orsaka onödigt bråk i en familj.

Jag är övertygad om att detta löser sig, bara ni härdar ut och lägger det bakom er sedan.

Varma hälsningar och förhoppningar från ett kallt dalarna.

Mvh P-A
Ja relationen mellan oss är inte den varmaste. Så kan man väl säga. Vi håller inne 10% eftersom de inte fick godkänt på slutbesiktningen. De försökte få oss att betala innan slutbesiktning ens ägt rum men det är vår lagliga rätt att hålla inne den här summan. De har regelmässigt fakturerat för saker de ännu inte utfört eller sådant som enligt avtal ingick i entreprenaden. De försökte också dra en riktig fuling när vi ville köpa in eget kakel/klinker och ville då lägga på 100tkr från det ursprungliga kontraktet utan att kunna förklara varför. Den tråden finns här ;) Rimlig prissättning vid plattsättning med eget material
https://www.byggahus.se/forum/threa...-vid-plattsaettning-med-eget-material.313588/

Givetvis har jag även återkopplat till vår husleverantör vad som inte funkat.

Så entreprenören tycker säkert att jag är en skitjobbig kund men ärligt talat måste man som entreprenör kunna hantera att kunderna ställer krav och inte bara accepterar vad som helst. Det är heller inga orimliga krav jag ställt - besiktningsmannen tyckte att jag varit för snäll.

Jag tror att del av problemet nu är att de tar på sig mer jobb än vad de hinner med. Vårt hus skulle dessutom ha varit klart i september och nu finns vi inte längre med i deras tidsplanerna så det som kvarstår att göra hos oss har de inte avsatt tid för.
 
Nu svarade han iaf att han självklart kontrollerade igår innan han gick och då jobbade pumpen på med 80% och det var flöde i slingorna.

Såhär ser det nu? Kan det vara något flöde genom dessa?
 
  • Värmesystem med blå ventiler och mätinstrument, undran om värdeflödet i slingorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemets flödesmätare med röd indikator vid 0, inget flöde synligt i rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med fyra blå termostatventiler och genomskinliga flödesmätare ovanför en manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
B Blåbären skrev:
Nu svarade han iaf att han självklart kontrollerade igår innan han gick och då jobbade pumpen på med 80% och det var flöde i slingorna.

Såhär ser det nu? Kan det vara något flöde genom dessa?
På bilderna ser det inte ut att vara något flöde att tala om. Dock visar ju termometern runt 40 grader så något borde gå fram vid någon tidpunkt. Men du måste säkerställa att cirkpumpen går när du läser av flödet. Så tvångsstyr den, annats kan du inte helt ha kontroll över det. Men om du inte vill skruva på ventilerna för att maximera flödet, ställ den till 40-50 % bara enligt tidigare instruktioner. Då kan du se att något flöde uppnås i vart fall. Men som sagt, du vet ju inte hur strukturerat han har gått igenom det hela heller, så jag vidhåller att göra allt ordentligt från grunden enligt tidigare steg.
 
C cffol skrev:
På bilderna ser det inte ut att vara något flöde att tala om. Dock visar ju termometern runt 40 grader så något borde gå fram vid någon tidpunkt. Men du måste säkerställa att cirkpumpen går när du läser av flödet. Så tvångsstyr den, annats kan du inte helt ha kontroll över det. Men om du inte vill skruva på ventilerna för att maximera flödet, ställ den till 40-50 % bara enligt tidigare instruktioner. Då kan du se att något flöde uppnås i vart fall. Men som sagt, du vet ju inte hur strukturerat han har gått igenom det hela heller, så jag vidhåller att göra allt ordentligt från grunden enligt tidigare steg.
Jag ville bara kolla så att jag vet vad jag ska återkoppla till entreprenören.
 
B Blåbären skrev:
Såhär ser det nu? Kan det vara något flöde genom dessa?
Nej!
Nu har du varmt vatten fram 40˚ men inget flöde!
Har du öppnat flowventilen helt?

I prinsip behövde du köra på fullt blås i några dygn för att få upp tempen i hela huset. Inna man börjar regelera ner föden det tar bort eventuella luftfickor också.
 
Som jag ser det har du något litet, litet flöde så att varmt vatten kommer till fördelaren, men det är jättedåligt flöde....
 
Redigerat:
Flödet i slingorna justerar man väl med den blå hatten "under" indikatorerna. Prova och vrid upp en lite och se om inte det blir flöde i slingan
 
Såg nu att du har 40 grader fram. Men vad har du för temperatur på den undre stocken , returen ? Är det också 40 grader eller mycket lägre? Och har du en glass på denna fördelar med, som på den andra? Det är det lilla röret mellan fördelarstockarna på vänster sida. Om vi vet det kan vi åtminstone utesluta vissa saker.
 
Så här ser det ut hos mig i uterummet.
Första bilden elventiler är stängda inget flöde.
Andra bilden vill ha varmare 23,5˚
Tredje bilden. Efter 5 minuter har elventilerna öppnat det syns en blå ring=öppen och man ser flödet på den röda ringen i flödesglasen =3 liter/min samtidigt ser man att returtemperaturn ha sjunkit ner mot betongens nuvarande temp i den nedre tempmätaren. Flowventilen sitter på ett annat ställe. Det är ett kort experiment på 10 minuter bara.

Så inget flöde ingen värme!

Elventiler och flödesmätare i ett uppvärmningssystem med öppna och stängda positioner synliga, indikerat av blåa ringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat visar inställd temperatur 23.5 grader Celsius på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem i uterum med stängda elventiler, temperaturmätare och avstängningskranar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det avskruvade skyddshatten, här anslöts pumpen / trädgårdsslangen för att fylla upp och spola bort all luft i hela systemet, en slinga åt gången och även matningsslingan. En returslang kopplades till den andra fördelningsröret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
F Freddan-70 skrev:
Såg nu att du har 40 grader fram. Men vad har du för temperatur på den undre stocken , returen ? Är det också 40 grader eller mycket lägre? Och har du en glass på denna fördelar med, som på den andra? Det är det lilla röret mellan fördelarstockarna på vänster sida. Om vi vet det kan vi åtminstone utesluta vissa saker.
tempdiffen var tidigare 15grader så det är för dålig fart på vattnet.
 
Diffen nu är 20 grader.
 
Ok. 5.1.10 - gick det inte att kryssa ur automatstyrning på cirkulationspumpen?
 
Ok. Och bussen. Det lilla röret som bör sitta på vänstersidan mellan själva stockarna. Sitter det en sån där? Har ej lyckats se något foto på hela fördelar på den sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.