kallt vatten kan hålla mer gas (syrgas, kvävgas, koldioxid) löst. Så det är en process att lufta i takt med att värmen på vattnet stiger och gas (luft) frigörs så även om det gjorts vid installation kan man behöva göra det igen. Nu har vi element med betydligt mindre vatten i som vi tömde tidig höst för vi bytte ett element och nu när temperaturen sjunkit ute och värmen på vattnet höjts hörde jag att det porlande i elementen och luftade dem. Det är superbra du testar för att lufta är bra att kunna och absolut inget som ska kännas svårt eller utanför det man vågar ge sig på!
 
L Lane skrev:
kallt vatten kan hålla mer gas (syrgas, kvävgas, koldioxid) löst. Så det är en process att lufta i takt med att värmen på vattnet stiger och gas (luft) frigörs så även om det gjorts vid installation kan man behöva göra det igen. Nu har vi element med betydligt mindre vatten i som vi tömde tidig höst för vi bytte ett element och nu när temperaturen sjunkit ute och värmen på vattnet höjts hörde jag att det porlande i elementen och luftade dem. Det är superbra du testar för att lufta är bra att kunna och absolut inget som ska kännas svårt eller utanför det man vågar ge sig på!
Jag testar imorgon igen. Min man förstår också att det är något som vi bör kunna men han är mer försiktig vill att installatören ska komma hit och gå igenom de vanligaste handgreppen så att vi lär oss systemen...vilket jag iofs kan hålla med om.
 
  • Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Jag testar imorgon igen. Min man förstår också att det är något som vi bör kunna men han är mer försiktig vill att installatören ska komma hit och gå igenom de vanligaste handgreppen så att vi lär oss systemen...vilket jag iofs kan hålla med om.
Håller helt med dig, men 15 grader inne med en tvååring och ingen hjälp hittills är ju inte hållbart. Så ville uppmuntra genom att säga att lufta systemet inte är ett jobb som "kräver en expert" :)
Vi installerade bergvärme när jag var föräldraledig och jag frös med, la ner flera timmar på att googla och läsa om värmekurvor osv och nu är det jag som "kan" pumpen och grejar med kurvorna.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Men det är väl ingen fara om trycket ligger på 1,3-1,4 utan att jag avluftar? Ventilen var som sagt för hårt fastskruvad så jag behöver hitta något med skaft så att jag får lite hävkraft men det blir först efter jobbet.
 
Är det alltså metallocket som är inringat med grönt som jag ska använda för att skruva upp den del som är inringad med gult? Till vänster i bild. Ska jag ta av den vita plasthättan på den övre som är inringad med gult?
 
  • Värmesystem med inringade delar: metallock till vänster märkt med grönt och vit plasthatt med gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
B Blåbären skrev:
Är det alltså metallocket som är inringat med grönt som jag ska använda för att skruva upp den del som är inringad med gult? Till vänster i bild. Ska jag ta av den vita plasthättan på den övre som är inringad med gult?
Precis ta loss den gröna så ser du att den har en invändig fyrkantsfattning som passar i den vita. Behövs inte lossas mer än 1 varv eller 2. Ha den öppen så du får ur nån deciliter sen stänger du den igen och kollar mätaren vid pumpen och fyller på. Kan behöva upprepas många gånger beroende på hur noga installatören har varit med att få ur luft.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
I
Vart är fördelaren för övre våning påkopplad?
Kan du ta ett kort lite mer till vänster så man ser hela fördelaren där vid vita hattarna?
 
B Blåbären skrev:
Är det alltså metallocket som är inringat med grönt som jag ska använda för att skruva upp den del som är inringad med gult? Till vänster i bild. Ska jag ta av den vita plasthättan på den övre som är inringad med gult?
Den gröna ser jag inte riktigt vad det är, men det är den lilla silverfärgade saken i mitten på den vita saken du skall skruva på, (inringat med gult). den vita saken kan du vrida på om du vill så att inte vattnet sprutar på dig undertiden du skruvar lite på den.

Jag är osäker på om du har en likadan vit sak till den undre fördelaren som du kan lufta också, annars kan man lossa lite på kopplingen (Muttern) som går in till den undre fördelaren.
 
B Blåbären skrev:
Men det är väl ingen fara om trycket ligger på 1,3-1,4 utan att jag avluftar? Ventilen var som sagt för hårt fastskruvad så jag behöver hitta något med skaft så att jag får lite hävkraft men det blir först efter jobbet.
Det är ingen fara om du har det trycket... du bör alltid ligga på runt det trycket iaf.
 
I Ingolainen skrev:
Precis ta loss den gröna så ser du att den har en invändig fyrkantsfattning som passar i den vita. Behövs inte lossas mer än 1 varv eller 2. Ha den öppen så du får ur nån deciliter sen stänger du den igen och kollar mätaren vid pumpen och fyller på. Kan behöva upprepas många gånger beroende på hur noga installatören har varit med att få ur luft.

Ok det var så jag gjorde men kunde tyvärr inte rubba skruven.
 
I
B Blåbären skrev:
Ok det var så jag gjorde men kunde tyvärr inte rubba skruven.
Tyvärr bara använda mer kraft, har du en polygrip så kan du vrida metallhatten med den.
 
Nu har jag tömt systemet på 1,5l vatten (omgångar) och fyllt på. Hur vet jag när det är tillräckligt? Hur märker jag om det är luft i systemet?
 
Och nu har jag tömt och fyllt på flera ggr. Det vatten som kommer ut nu är ljummet så jag gissar att det har gått runt ett varv. Lite luft har jag märkt av. Men nu när jag slutat är det inte flöde i någon krets.
 
I
Hade du nån bild på hur övervåningen är kopplad? Ta ett kort där man ser vänster sida av fördelaren. Om den fördelaren du luftar nu är på samma våning som pumpen så kan pumpen behöva luftas också.
 
I Ingolainen skrev:
Hade du nån bild på hur övervåningen är kopplad? Ta ett kort där man ser vänster sida av fördelaren. Om den fördelaren du luftar nu är på samma våning som pumpen så kan pumpen behöva luftas också.
Såhär ser det ut på övre plan:
 
  • Golvvärmefördelare med termostatventiler, mätare och etiketterade rör på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.