Ja, hela systemet stoppar då, eftersom du inte får ut värmen i golven. Du måste ha i vart fall ca:1 till 1,5 bar i systemet för att drt skall fungera.
 
Abuquir Abuquir skrev:
Ja, hela systemet stoppar då, eftersom du inte får ut värmen i golven. Du måste ha i vart fall ca:1 till 1,5 bar i systemet för att drt skall fungera.
Ok, fan då kanske det är något sådant.

Gick förbi gvf nu och då rasslade det i den iaf och såg ut såhär:
 
  • Elektriskt skåp med säkringar, etiketterade kablar och en manometer som mäter tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
0,9?
0,9 bör fungera i princip om hela systemet är luft fritt. Nu i början kanske det inte räcker, pröva att höja till 1,5 bar.
 
Abuquir Abuquir skrev:
0,9 bör fungera i princip om hela systemet är luft fritt. Nu i början kanske det inte räcker, pröva att höja till 1,5 bar.
Hur gör jag det? Och hur märker jag om det läcker?
 
B Blåbären skrev:
Ok, fan då kanske det är något sådant.

Gick förbi gvf nu och då rasslade det i den iaf och såg ut såhär:
Du har ett visst flöde i några slingor iaf...
Såg att du svarat på nästa fråga men måste se på bilden du skickade och se om jag kan se om jag kan se var du fyller på vatten.
 
Men om det är en läcka, borde trycket så sakteliga gå ner till 0 då?
 
B Blåbären skrev:
0,9?
Jag kan inte se på bilden var du möjligen kan fylla på med vatten, men förslagsvis så följer du det röret som går ut på höger sida av visaren och ser vart det tar vägen, ser du något som kan vridas på ( en kran) på vägen. Pröva denna isåfall och se om visaren går upp.
 
B Blåbären skrev:
Men om det är en läcka, borde trycket så sakteliga gå ner till 0 då?
Jo det borde det, men i början kanske det bara läcker lite och sedan blir det tätt, exempelvis om man kanske använder lin för att täta kopplingar med så sväller linet lite och tätar efter ett litet tag, men kanske inte direkt så att säga. Oftast tätar det dock direkt, men inte alltid. Drt kan bero på hur mycket man använt.
 
Abuquir Abuquir skrev:
Jo det borde det, men i början kanske det bara läcker lite och sedan blir det tätt, exempelvis om man kanske använder lin för att täta kopplingar med så sväller linet lite och tätar efter ett litet tag, men kanske inte direkt så att säga. Oftast tätar det dock direkt, men inte alltid. Drt kan bero på hur mycket man använt.
Om jag nu har flöde i vissa slingor (dock inte hela tiden) kan det ge en indikation på var eventuell läcka är?
 
B Blåbären skrev:
Om jag nu har flöde i vissa slingor (dock inte hela tiden) kan det ge en indikation på var eventuell läcka är?
Nej,
Det betyder att du antagligen inte har någon luft i dessa slingor och att de fungerar relativt bra, men du måste få upp trycket i hela systemet.
Det är inte ens säkert du har någon läcka heller.
Har du följt röret och hittat något svart knopp eller så som du kan vrida på?

Eller ta en större bild, allternativt några fler bilder på rör och så i närheten av det röda tryckkärlet, men så stort att man kan följa rören, så dkall vi se om vi inte hittar vredet/ knoppen där man fyller på vattnet i systemet, för du behöver få upp trycket en del till iaf.
 
Abuquir Abuquir skrev:
Ja, hela systemet stoppar då, eftersom du inte får ut värmen i golven. Du måste ha i vart fall ca:1 till 1,5 bar i systemet för att drt skall fungera.
?

Har haft 0,6 till 0,9 bar i 15 år nu, två våningar. Fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
Här kanske det går att se
 
  • Expansionskärl med tryckmätare kopplat till kopparrör och svart isolerad ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MathiasS MathiasS skrev:
?

Har haft 0,6 till 0,9 bar i 15 år nu, två våningar. Fungerar utmärkt.
Självklart funkar det hos dig, eftersom du inte har luftfickor i ditt system, sedan de senaste 14 åren och kanske 10-11 månaderna....
Här pratar vi om nytt system och färskt syresatt vatten och kanske inte är helt urluftat ännu.
 
B Blåbären skrev:
Här kanske det går att se
Nej, tyvärr, den vita behållaren till vänster är expansionskärl till bergvämepumpen och den är inte i drift ännu. Därav ingen vätska i den.

Pröva att ställa dig lite längre bakåt och få med så mycket som möjligt, både uppåt, nedåt och åt sidorna, så man får se så mycket som möjligt. Skulle det behövas en bättre bild senare åt något håll då tar vi det då.
 
Abuquir Abuquir skrev:
Nej, tyvärr, den vita behållaren till vänster är expansionskärl till bergvämepumpen och den är inte i drift ännu. Därav ingen vätska i den.

Pröva att ställa dig lite längre bakåt och få med så mycket som möjligt, både uppåt, nedåt och åt sidorna, så man får se så mycket som möjligt. Skulle det behövas en bättre bild senare åt något håll då tar vi det då.
 
  • Expansionskärl för värme och kopparledningar för uppvärmningssystem monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.