R RoBo skrev:
Gör varmvatten ?
Vad menar du?
 
I
Har du lika kallt på både över och undervåning?
Den fördelaren på bild är väl bara för en våning?
Vad visar pumpen för innetemp?
 
B Blåbären skrev:
Vad menar du?
Att pumpen gör varmvatten inte värme till huset när du tog bilden.
 
R RoBo skrev:
Att pumpen gör varmvatten inte värme till huset när du tog bilden.
Ok jag fattar. Men vad är returtemp då? Alltså vad betyder returtemp?
 
I Ingolainen skrev:
Har du lika kallt på både över och undervåning?
Den fördelaren på bild är väl bara för en våning?
Vad visar pumpen för innetemp?
Ja det är nog bara för entréplan men det är lika kallt på övre plan. I ett rum ligger rören blottade eftersom vi inte lagt golv ännu och de rören är inte ens lite varma.
 
Deltat brukar kunna vara lågt då pannan gör VV. Och hög framledning kan vara legionellakörning på G.
 
R RoBo skrev:
Deltat brukar kunna vara lågt då pannan gör VV. Och hög framledning kan vara legionellakörning på G.
Största delen av tiden står framledningstemp som cirka 23 grader. Varmt i huset blir det dock inte. Har haft luckan till gvf öppen i helgen och en gång kom en stöt med varmt vatten. Då lät det i gvf, jag kunde se att det var flöde i några av kretsarna, det blev varmt i framledningsröret och termometern på gvf steg. I två minuter. Sedan inget mer.
 
I
B Blåbären skrev:
Största delen av tiden står framledningstemp som cirka 23 grader. Varmt i huset blir det dock inte. Har haft luckan till gvf öppen i helgen och en gång kom en stöt med varmt vatten. Då lät det i gvf, jag kunde se att det var flöde i några av kretsarna, det blev varmt i framledningsröret och termometern på gvf steg. I två minuter. Sedan inget mer.
23 grader framledningstemp är för lite, borde vara ca 35 nu. Min 1255:a ger 34 grader framledning just nu och har ca 30g på tillopp och 26 på retur. Ca 21.5 grader inne. Men anger din pump något gradtal i översiktsmenyn?
 
I Ingolainen skrev:
23 grader framledningstemp är för lite, borde vara ca 35 nu. Min 1255:a ger 34 grader framledning just nu och har ca 30g på tillopp och 26 på retur. Ca 21.5 grader inne. Men anger din pump något gradtal i översiktsmenyn?
Menar du beräknad framledning?
 
I
Nej om den visar innetemp. Syns vid huset i översiktsmenyn.
 
I Ingolainen skrev:
Nej om den visar innetemp. Syns vid huset i översiktsmenyn.
Nej den visar bara utetemp.
 
Värmepumpens kopparledningar med manometer under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen värmepump med belysta rör och en inställd temperatur på 18°C, vilket indikerar eventuella cirkulationsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyinstallerad värmepump med digital display belyst av en vertikal grön ljussken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vit värmepump i ett hörn med synliga rör och en slang på ett mörkt klinkergolv, med en handduk under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallation och cirkulationspump i behov av luftning och tryckjustering för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppnad värmepump utanför en vit dörr, verktyg synliga, med växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem för golvvärme med synliga kopparledningar och centrala anslutningar markerade med gula lappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem och verktyg på ett smutsigt kakelgolv, indikerar installationsarbete eller reparationsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blåbären skrev:
Största delen av tiden står framledningstemp som cirka 23 grader. Varmt i huset blir det dock inte. Har haft luckan till gvf öppen i helgen och en gång kom en stöt med varmt vatten. Då lät det i gvf, jag kunde se att det var flöde i några av kretsarna, det blev varmt i framledningsröret och termometern på gvf steg. I två minuter. Sedan inget mer.
Snälla ”Blåbären”, ni har ingen cirkulation i slingorna, detta har jag redan sagt för flera dagar sedan, det spelar ingen roll hur mycket du höjer i värmepumpen.... Ingen värme kommer ut i golven eftersom du antingen har luft i systemet och behöver lufta ur det/ eller behöver höja trycket i systemet.

Eftersom du uppenbarligen behöver ha hjälp, så ta in en annan rörmokare så du får igång golvvärmen så att den funkar, så får du gå på den andra med den installationen du redan beställt och inte fått gjord.

Hade du varit i min närhet hade jag kommit över och hjälpt dig, för problemet du har är väldigt enkelt att åtgärda... lufta slingora och se till att du har relativt högt tryck i systemet nu i början som trycker ihop luftbubblorna du har.
Har själv precis bytt värmepump här hemma...
Och inga problem efter lite luftande och så...

Pumpen har jag installerat själv...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Abuquir Abuquir skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Snälla ”Blåbären”, ni har ingen cirkulation i slingorna, detta har jag redan sagt för flera dagar sedan, det spelar ingen roll hur mycket du höjer i värmepumpen.... Ingen värme kommer ut i golven eftersom du antingen har luft i systemet och behöver lufta ur det/ eller behöver höja trycket i systemet.

Eftersom du uppenbarligen behöver ha hjälp, så ta in en annan rörmokare så du får igång golvvärmen så att den funkar, så får du gå på den andra med den installationen du redan beställt och inte fått gjord.

Hade du varit i min närhet hade jag kommit över och hjälpt dig, för problemet du har är väldigt enkelt att åtgärda... lufta slingora och se till att du har relativt högt tryck i systemet nu i början som trycker ihop luftbubblorna du har.
Har själv precis bytt värmepump här hemma...
Och inga problem efter lite luftande och så...
Ja jag vet och flödet är något jag lyft med installatören. Om de inte kommer denna vecka vänder jag mig till någon annan.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
I
Ok då är inte innegivaren installerad så det är inte den som ställer till det.
 
I Ingolainen skrev:
Ok då är inte innegivaren installerad så det är inte den som ställer till det.
Såhär ser det ut:
 
  • Digital display av en värmeenhet som visar inomhustemperatur på -1°C och vattentemperatur på 52°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar klimatsystemets temperaturinställningar samt serviceinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.