R
C crazytok skrev:
min värmepump att man kan begränsa vilken effekt
Detta är inte en effekt som man normalt ställer i menyn , utan en spärr som träder i kraft efter ett antal dagar som inte går att ändra därefter :devilish:
 
Ok, låter ju konstigt. Men så kanske det är....

Men utöver det är jag rätt säker på att du kan ställa en spärr i menyn också! :)
 
R
C crazytok skrev:
Men utöver det är jag rätt säker på att du kan ställa en spärr i menyn också!
Det finns en sådan inställning i menyn som du säger , samt för att begränsa så inte EL-patron ska gå så mycket , inte fel det heller om man vill snåla ;)
 
B Blåbären skrev:
Vi kom hem till ett ännu kallare hus... Så nu har jag mailat installatören och meddelat att beräknad och faktiskt framledningstemp diffar mer än tio grader, att snittemperaturen ute enligt pumpen är 6 grader (alltså inte särskilt högt) samt skickat bilder på gvf så att de kan se om det är flöde eller inte.

Återkommer med vad som felat när vi själva fått svaret :)
Hur har det gått under helgen? Nu är det ju kallare ute
 
Appendix Appendix skrev:
Hur har det gått under helgen? Nu är det ju kallare ute
Det har gått sådär. Har inte fått något svar från installatören men i torsdags höjde jag kurvan från 5 till 7 och när vi kom hem i fredags kväll hade värmen gått upp till 20 och jag kunde se att framledningstemperaturen hade gått upp. Sedan har det gått upp och ner med värmen i helgen. Idag är det 18 grader här inne igen. Framledningstemperaturen varierar. Det verkar som att pannan gör punktinsatser och skickar ut varmt vatten då och då. Har också märkt att vår varmvattentillgång påverkas. Vi har knappt något varmvatten över. Idag kunde en unge duscha och sedan var varmvattnet i tanken nere på 30 grader.

Så jag gissar att det inte är något fel på systemet men att vårt hus är för stort (210 kvm) för att kunna värmas upp utan bergvärmen.
 
och när ska resten kopplas in då? Räknar de med att ni ska klarar er med enbart stödet från en elpatron hur länge som helst och vem betalar den elen? Det låter ungefär som att de kommer när de kommer?
Nu har jag förvisso inte läst hela tråden så det kanske står nånstans men det verkar ju lite diffust.......
 
S Stefan1972 skrev:
och när ska resten kopplas in då? Räknar de med att ni ska klarar er med enbart stödet från en elpatron hur länge som helst och vem betalar den elen? Det låter ungefär som att de kommer när de kommer?
Nu har jag förvisso inte läst hela tråden så det kanske står nånstans men det verkar ju lite diffust.......
Ja i kontraktet står ju att de ska installera bergvärmen så det ska de ju göra. Har inte orkar tjata på dem eftersom vi klarat oss men nu måste de komma. Det som försvårar lite är ju att de själva menar att jag bara ska behöva justera på pannan för att få igång värmen.
 
det måste väl finnas nå datum? Eller menar de att ni ska klara er på en stödpatron till de kommer?
 
S Stefan1972 skrev:
det måste väl finnas nå datum? Eller menar de att ni ska klara er på en stödpatron till de kommer?
De skulle ha varit klara med allt i slutet av september egentligen men borrarn drog ut på tiden men han var här för tre veckor sedan.
 
S Stefan1972 skrev:
det måste väl finnas nå datum? Eller menar de att ni ska klara er på en stödpatron till de kommer?

Som sagts för länge sedan är det ju inget konstigt att köra på enbart elpatron. Den räcker till det om det inte är en ovanligt liten sådan i detta fall (kollade, minsta F1255 har en patron på 6,5kW, dvs räcker gott). Men, givetvis ska installatören koppla in bergvärmen asap när hålet är klart.
 
nä det är klart att patronen kanske räcker men driften lär väl bli dyrare antar jag och vem står för det? Säg att dom drar ut på det i flera månader och patronen ligger och eldar på hela tiden.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hade jag varit i dina kläder hade den där installatören fått höra vad han är värd och det är inte mycket och sen hade jag bestrider fakturan från dom bara för att jag kan!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hade jag varit i dina kläder hade den där installatören fått höra vad han är värd och det är inte mycket och sen hade jag bestrider fakturan från dom bara för att jag kan!
Vi håller redan inne 10% då de inte fick godkänt på slutbesiktningen (och då var bergvärmen borträknad).
 
Nu kom jag hem till 15 grader varmt och har fortfarande inte fått någon återkoppling på det mail jag skickade i torsdags.

Mailade nyss och sa att de måste komma snarast och fixa detta för det kan inte rimligtvis vara något vi kan lösa genom att höja kurvlutning eller liknande.

Är rädd att de bara återkommer och säger att det är vi som gör fel. Men just nu har vi enligt pumpen 51,5 grader i framledningstemp sedan 20 min tillbaka) medan termometern i gvf visar mindre än 20 grader och inga rör i gvf är ens lite varma. Det är väl ändå inte normalt?
 
  • Display som visar temperaturinställningar för en värmeanläggning med felaktiga värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer som visar under 20 grader på värmesystem med märkta rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör varmvatten ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.