Kan du strypa på det gamla systemet, dvs de element med grövre rör, så att du får högre tryck på de nya?
Jag fick i vårt system plocka bort termostaterna på de gamla radiatorerna och sätta in vanliga rattar (finns ingen fast strypning idag) för att kunna trimma systemet. Mitt problem var att jag fick för liten tempdiff i värmepumpen med enbart termostater, vilket kunde lösas med att sänka cirkulationspumpen men då fick jag ingen cirkulation i de nya elementen.
Så jag fick strypa med elementventilen med vanlig ratt på de gamla och kunde sedan anpassa hastigheten på cirkulationspumpen så att även de nya elementen blev varma. Jag mätte inkommande och utgående vattentemp på de gamla elementen med en IR-mätare för att få en bra tempdiffens. Men jag är amatör på området så det finns kanske andra bättre metoder.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag kan ju prova strypa helt på övervåningen och se om de ger någon fart på de i källaren. Men jag har dock samma dimension på de kopparrören som de gamla i stål.
 
A
Ingen skillnad då jag drog ner alla andra element... Fler tips?
 
kulle
Är du helt säker på att ventilen är öppen på elementet, höj cp igen på högsta och knacka på "piggen" o lite på sidan på ventilhuset upprepade gånger.
 
A
Hej, japp. Den har jag dessutom peovat att byta. Om jag lossar muttern efter den ventilen så sprutar de vatten med mkt bra tryck.
 
kulle
Eftersom detta nu är i källaren så kan det vara tryck ifrån returen du märker.
Har du säkerställt att du inte skiftat ToR ?
 
A
Den enda som blir varm är den jag tror är tillopp. Om jag lossar exempelvis muttern efter termostaten så sprutar de vatten, och efter en stund kmr varmvatten.. Är de värt att tömma ännu en gång och boka om rören och prova skifta? Är 98% säker på att de är rätt kopplat som de är nu..
 
Prova att stänga returen och lossa sedan tilloppskopplingen mot elementet, känn sedan på rören vilket som blir varmt.
 
A
Om jag gör som du säger så blir den övre på bild i tidigare inlägget, varm och isf är de rätt kopplat. Så här såg de ut tidigare (ursäkta röran och felaktigheterna som förra ägaren snickrat ihop)

De rör som kommer ner från taket har jag tagit höger som tillopp. Vilket enl. Bild verkar vara rätt??


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.
Jag har ett hus som ditt med källare, och här är alla tillopp till vänster i källaren, kanske är olika i olika hus, vad vet jag?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är inte säkert att termostaten satt på tilloppet.
På några av våra element i källaren har jag satt termostaten på returen (sitter fortfarande rätt i flödesriktningen) pga vissa omständigheter.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mest logist enl bilen har jag kopplat rätt. Men då ska jag tömma och prova koppla om imorgon. Jag återkommer om hur de gick...

Uffe: är ditt hus fr 50 talet?
 
Redigerat:
Detta med varmast rör kan vara lite lurigt. När vi hade problemet med att de inte blev varma så var det returen som kändes varmast där rören kom ut i taket. Först när man fick riktig cirkulation så skiftade det.
Om du luftar och fyller på vatten så stäng av cirkulationspumpen. Om pumpen snurrar är det inte säkert att du får bort ev. luft utifrån att du har matning uppifrån. Om du kan så prova att lufta på ett element närmast ovanför då luft från källarvåning att tryckas uppåt men det kräver längre öppning, har inte behövt göra det själv så det är en teori för att flytta ev luft då den strävar uppåt.
Jag kan inte se riktigt på bilden, men det finns ingen fast strypning på ventilen där termostaten sitter, dvs någon mässingsring som man kan justera på.
Även hos oss vara elementet i källaren kopplat med inkommande i botten och utgånde i toppen, vilket vi trodde var orsaken men tyvärr hjälpte inte det att skifta utan orsaken hos oss var som jag beskrev tidigare att man var tvungen att trimma in systemets tryck så att det orkade ut i alla element.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Men om du provar att stänga precis alla andra slingor, både radiatorer och golvvärme. Och tänk på att det kan finnas en bypassventil på golvvärmen, som skall släppa förbi en del vatten. Om du då ändå inte får flöde i det här elementet så måste det ju vara stopp någonstans, och då mer än luft. För en ev. luftbubbla kommer att tryckas runt om detta är den enda vägen för vattnet att cirkulera. Och får du bara igång någon form av cirkulation så bör du kunna klargöra vad som är till och retur.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det där med framledare och returledare kan vara komplicerat. Jag jobbade tidigare i ett "nybyggt" kontorshus där vi frös på vintern och stektes på sommaren. Efter två års felsökning... hittades det att ventillationsagregaten ovanför innertaken i rummen var felkopplade. De hade dels en anslutning till värme, dels en anslutning till kylkretsen. Men rören var slumpartat anslutna så att i en hel del rum var värmens retur kopplad till kylsystemet och tvärtom. Bra för enrgiräkningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.