A
Hallå!

Har ett märkligt och ovanligt problem.

Gjorde om källaren och körde på vattenburen golvvärme i hela källaren utom ett rum där de satt ett gammalt element från -50 talet (som levererade värme!) som jag under källar renovering böt ut mot ett nytt lite mindre.

Efter detta har jag aldrig fått igång värmen i elementet. Golvvärmen och alla element på övervåningen är varma. Även elementet i rumlen som sitter just ovanför de i källaren blir varmt.

Allt är rätt kopplat, termostaten är av och piggen helt ute. Om jag tar bort returen och låter de forsa vatten så kmr varmvatten efter en stund. Men då jag kopplar på blir de kallt igen.

Någon på detta forum har någon idé?

/kl8
 
Låter ju som något hänt med returröret. Kan det ha skadats vid renoveringen? Eller en kran du glömt att du stängde?
 
A
Jadu men jag har inte rört något där och har inget läckage i värmesystement. Är nog samma retur som elementet i övervåningen och de fungerar fint? Rören kmr ner från taket i källarrummet. Innan bytet var de fullt ös i elementet 🤔
 
Men, när du tar bort returen, kommer det inget vatten från returledningen då? Om det bara strömmar vatten från elementet, så måste det ju vara någon sorts stopp i returen.
 
A
Tar jag bort returen i elementet längst ner så sprutar de vatten (röret nere till höger dvs)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Min gissning är en luftbubbla. Jag har själv haft samma problem med flera element denna höst. Det löste sig efter att jag startat och stängt av cirkulationspumpen några gånger.
(Om det verkligen var luft, som var problemet vet jag inte, men plötsligt fungerade det)
 
A
Men alla element på övervåningen fungerar. Hur får jag bort luftbubblan isf? Starta/ stanna pumpen har jag gjort 20 ggr..
 
Krilleman
Har du kollar så skruven i kopplet är helt utskruvad.

Alltså den under locket som pekar rakt ner. Det borde vara en insex-skruv ca 5-6mm.

Kontrollera det.
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
A
Tack för svar. Japp den är helt utskruvad, jag har haft lös den nyss pch blåst och de är fullt flöde både in och ut.
 
Skiss på hur allt är kopplat skulle vara bra. Där det även framgår vad som är ändrat.
 
A
De ända som är ändrat är de nya elementet och nya kopparledningar från skarven 1dm innan innertaket 😖
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fungerade det gamla elementet efter att ni kopplat in golvvärmen?
Var är golvvärmen inkopplad?

Du har kanske råkat skifta tillopp och retur.
 
A
De gamla fungerade med golvvärmen. Har funderat på de där med till/retur om jag råkat skifta. Men jag tog den som de kmr varmvatten från och är mycke varmare än den andra...

De som jag tror är tilloppet är liiite liite ljummet hela vägen fram till elementet. Elementet är iskallt lika så hela returledningen
 
Redigerat:
Vad har du för värmesystem?
Vi bytte två gamla element och gjorde om i ett äldre system, kompletterade med golvvärme i ett badrum, med nya kopparrör och mindre dimension, där de två nya/utbytta längst bort på slingan fick problem.
Vår värmepump har en cirkulationspump med tre hastigheter och vi fick öka hastigheten på den för att lösa problemet.
Att tänka på om man ökar hastigheten med värmepump är att man kan få justera in övriga element för att få en bra tempdiff i värmepumpen för utgående/ingående vatten till värmesystemet. Gör man inte det är risken att tempdiffen minskar och värmepumpen får sämre verkningsgrad.
Men oberoende av värmekälla så kolla vad som händer om du kan öka hastigheten på cirkulationspumpen.
 
A
Tack anders men har provat ha den på trean över natten. Ingen skillnad.

De är fjärrvärme, golvvärme med nya slangar rör och shunt i källaren förutom detta element. På ovanvåningen är de element med gamla stålrör från 50 talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.