T tergo skrev:
öppna luckan sitter en liten knopp till höger om klockan, på höger sida sitter där en avstängare till vattnet.
det räckar att mätaren visar 1.0-1.3
tack snälla
 
B Bjober skrev:
Andreas o jag läser diagrammen lite olika , jag reviderar min temp till 38° vid 3+ ute men allt här i världen har toleranser så vem som helst av oss kan ha rätt i praktiken.
Dessutom har sådana där justerpotentiometrar en förmåga att tappa kontakten efter många års drift. Vrid dem fram o tillbaks upprepade gånger för att gnussa bort oxid i det elektriska innanmätet, sen sätter du dem på önskat värde.
I ditt fall skulle jag sätta sänkningen -7 på 0 eller högre för att se om det ger resultat.
Tack för hjälpen Bjober
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Pannan är inställd på värmekurva 1,5 som ger runt 40 grader framledning vid +5 grader ute.

Sedan är justeringen inställd på ca -7 grader framledningen sänks då till ca 30 grader.

Kanske har någon ställt ner temperaturen för att spara ström. För att få det varmt igen ändrar du justeringen till 0 och väntar någon dag.
Tack för hjälpen
 
har du termostater på elementen så kolla så att piggen inte har fastnat i stängt läge
 
T tergo skrev:
har du termostater på elementen så kolla så att piggen inte har fastnat i stängt läge
Bra idé. Det är 3 element som inte funkade så jag trodde det var pannan men det kan ju vara elementen också. Väldig basic fråga men är det piggen på bilden du menar eller är det det messingsfärgade jag skall vrida på? Med eller motsols? Ratten är borta, finns det någon nyckel man kan köpa för att reglera den? Så många frågor
 
  • Radiatorelement utan ratt visar en ventilstam av mässing och ett grått ventilhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni något varmvatten då. Är det OK? Eller är det kallt också?

Är elementen(vattenburen värme) varma som de ska vara på övervåningen? Av vad du skriver verkar det bara vara elementen(vattenburen värme) på nedervåningen som är kalla.
 
Redigerat:
Det där ser inte ut att vara en termostatventil utan bara en ventil med vred där som sagt ratten är borta. Vrid moturs med en tång på pinnen för att öppna ventilen.
 
B Bjober skrev:
Andreas o jag läser diagrammen lite olika , jag reviderar min temp till 38° vid 3+ ute men allt här i världen har toleranser så vem som helst av oss kan ha rätt i praktiken.
Dessutom har sådana där justerpotentiometrar en förmåga att tappa kontakten efter många års drift. Vrid dem fram o tillbaks upprepade gånger för att gnussa bort oxid i det elektriska innanmätet, sen sätter du dem på önskat värde.
I ditt fall skulle jag sätta sänkningen -7 på 0 eller högre för att se om det ger resultat.
Jag skrev ca 40 grader vid runt +5 grader ute så 38 kan säkert stämma, det viktiga var att med framledningstemperaturen - sänkningen är runt 30 grader rimligt.

Hur som helst väldigt enkelt att prova att återställa justeringen.
Det kan ju även vara t.ex en trasig utegivare som gör att den lägger sig på lägsta temperatur konstant.

Jag vet inte om det är en panna med inbyggt vv som shuntar ut till elementen eller om den ligger och värmer direkt på radiatorslingan.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag skrev ca 40 grader vid runt +5 grader ute så 38 kan säkert stämma, det viktiga var att med framledningstemperaturen - sänkningen är runt 30 grader rimligt.

Hur som helst väldigt enkelt att prova att återställa justeringen.
Det kan ju även vara t.ex en trasig utegivare som gör att den lägger sig på lägsta temperatur konstant.

Jag vet inte om det är en panna med inbyggt vv som shuntar ut till elementen eller om den ligger och värmer direkt på radiatorslingan.
Jag håller med dig fullt ut.
Jag ville mest påvisa att det finns en rimlig förklaring till att mitt inlägg kan tolkas som att man får över 30° medan ditt svar kan tolkas som att man inte får över 30°.
 
Nu har jag fyllt på vatten och ändrat justeringsratten till 0 och värmen i pannan har ökat till det värde ni trodde (imponerad!) och det börjar redan komma värme från elementen (som är på nedervåningen). TACK! TACK! TACK!
 
  • Justeringsratt inställd på 0 och en termometer visar ökad temperatur på en pannkontrollpanelen från Värmebaronen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Du ser att röd lampa lyser vid 7,4 kW, dvs elpatron på 7,4 kW är igång. Nu behöver fru Lucia20 inte hacka tänder längre. Nu har du sparat 6000 à 7000 kr vad det skulle kostat att ha dit en värmetekniker på en söndag, som skulle ha vridit på ratten och fyllt på vatten. Härligt!
 
Redigerat:
När jag får så mycket hjälp vågar jag mig på en fråga till gällande denna pannan :) Bilden är tagen ovanför pannan och där är det som en skorsten upp och det är ingen isolering runt vilket innebär att det rasar kall luft in. Måste det vara öppet av säkerhetsskäl eller finns det något typ av skydd man kan köpa och sätta dit?
 
  • Oisolerad skorsten ovanför en panna där kall luft kan strömma in, sett från nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av rörledningarna att döma som går till elementen, som verkar vara från 1950- 1960-talet, skulle jag gissa att du har haft en oljepanna där nu din elpanna står. Det är väl då skorstenen som är ovanför din elpanna där rökgaserna från oljepannan gick. Hur ser det ut utvändigt på skorstenen? Sitter det plåt för, så det inte regnar in?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Av rörledningarna att döma som går till elementen, som verkar vara från 1950- 1960-talet, skulle jag gissa att du har haft en oljepanna där nu din elpanna står. Det är väl då skorstenen som är ovanför din elpanna där rökgaserna från oljepannan gick. Hur ser det ut utvändigt på skorstenen? Sitter det plåt för, så det inte regnar in?
Ah tack. Så den har inget med nuvarande pannan att göra? Du ser vilket hopplöst fall jag är :). Då skall jag se till att hålet sätts igen. Det regnar inte in. Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.