J Jerfed skrev:
Spännande projekt. Ser att du nämner isolering av tak och golv men inget om isolering av gavelspetsarna som även det kan vara en liten utmaning. Jag tänker framförallt på att den liggande panelen bör ha en luftspalt efter isolering.
Tack för input. Ska det vara en luftspalt på båda sidor om isoleringen? Och plast även där?
Tänkte även trycka dit ett fönster i varje gavel på samma gång.
 
Det viktiga är att sidokrafterna som blir resultatet när taket trycks nedåt kan tas upp av något. Om inte väggen är tillräckligt styv så kan man kanske sätta in några dragstag i form av stålwire eller liknande som håller ihop ytterväggarna?

Om man kan säkerställa att inte det blir några problem så borde man kunna ta bort dom liggande bjälkarna och staga upp själva takbjälkarna på lämpligt sätt (enligt @crazytok s förslag t ex).
 
  • Schematisk illustration av en byggnadsstruktur med tak och nedåtriktade krafter, dragstag och sidokrafter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Det viktiga är att sidokrafterna som blir resultatet när taket trycks nedåt kan tas upp av något. Om inte väggen är tillräckligt styv så kan man kanske sätta in några dragstag i form av stålwire eller liknande som håller ihop ytterväggarna?

Om man kan säkerställa att inte det blir några problem så borde man kunna ta bort dom liggande bjälkarna och staga upp själva takbjälkarna på lämpligt sätt (enligt @crazytok s förslag t ex).
Under allt sågspån så sitter det riktigt grova bjälkar(ca 30x8 cm) imellan ytterväggarna som håller ihop allt. Det är dessa som ramverkskonstruktionen står på. Räcker det eller tror du man bör förstärka ytterliggare med wire?

Helst skulle jag vilja ta bort hela 'golvet' med sågspån och allt och öppna ända upp i nock. Men när jag såg att remverken stog på dessa reglar insåg jag att det nog skulle bli övermäktigt. Därav den enklare lösningen med att enbart såga upp en lucka mellan våningarna och isolera.
 
Redigerat:
Det borde räcka. Men kolla att dom är infästa ordentligt i ytterväggarna.
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
E EinZwei skrev:
Tack för input. Ska det vara en luftspalt på båda sidor om isoleringen? Och plast även där?
Tänkte även trycka dit ett fönster i varje gavel på samma gång.
Känner inte riktigt att jag är rätt person att ge råd. Det bästa är förmodligen att prata med någon som har vana vid att jobba med byggnadsvård.

Men om jag skulle renovera ett torp som ditt skulle jag så långt som möjligt sträva efter att bevara byggnaden i dess nuvarande utförande. Jag skulle helt undvika plast om jag inte är helt säker på att jag kan få det tätt från nedervåningen genom bjälklag och vidare till nock och inte kommer att hålla byggnaden uppvärmd året om samt endast har självdragsventilation.

När det kommer till väggarna skulle jag nog överväga att börja utifrån med ny panel. I grova drag.

Ny liggande panel
Luftspalt
Vindduk utanpå den befintliga panelen. Först skulle jag säkerställa att ingen del av den befintliga panelen är murken och eventuellt ta bort några brädor.
Stående isolering (så mycket det ryms)
Ev ytterligare vindduk (ersätts ev med plast om täthet, uppvärmning och ventilation kan säkerställas. Viktigt är också att minst 2/3 av isoleringen hamnar utanför plasten för förhindra kondensfukt.)
Liggande isolering 45mm (Installationsskikt)
Invändig beklädnad (Ev stående panel)

Som budgetlösning/tillsvidarelösning skulle jag överväga att inte sätta ny utvändig panel och istället fästa vindduken mot befintlig panel från insidan och därefter isolera utan luftspalt. Men först skulle jag säkerställa att panelen inte är målad med någon tät färg utvändigt.

Det jag inte vill svara på är vilken isolering jag skulle välja. Men det kan nog vara bra att välja en isolering som är bra på att buffra och avge fukt. Den verkar tyvärr dyr, men linisolering som skiva hade kanske varit ett alternativ.

Ungefär så hade jag resonerat.
 
E EinZwei skrev:
Under allt sågspån så sitter det riktigt grova bjälkar(ca 30x8 cm) imellan ytterväggarna som håller ihop allt. Det är dessa som ramverkskonstruktionen står på. Räcker det eller tror du man bör förstärka ytterliggare med wire?
Uppfattar det då att det är uppbyggt ungefär så här?!
Det gula är dina 30x8 och de blå är de längsgående man ser sticka upp ur spånet.
Illustration av en byggkonstruktion med gula travar (30x8) och blå längsgående balkar ovanpå en vit grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slunken Slunken skrev:
Uppfattar det då att det är uppbyggt ungefär så här?!
Det gula är dina 30x8 och de blå är de längsgående man ser sticka upp ur spånet.
[bild]
Precis så! Snygg bild, använder du Sketchup?
De översta på din bild är de jag tänker lägga golvet på
 
J Jerfed skrev:
Känner inte riktigt att jag är rätt person att ge råd. Det bästa är förmodligen att prata med någon som har vana vid att jobba med byggnadsvård.

Men om jag skulle renovera ett torp som ditt skulle jag så långt som möjligt sträva efter att bevara byggnaden i dess nuvarande utförande. Jag skulle helt undvika plast om jag inte är helt säker på att jag kan få det tätt från nedervåningen genom bjälklag och vidare till nock och inte kommer att hålla byggnaden uppvärmd året om samt endast har självdragsventilation.

När det kommer till väggarna skulle jag nog överväga att börja utifrån med ny panel. I grova drag.

Ny liggande panel
Luftspalt
Vindduk utanpå den befintliga panelen. Först skulle jag säkerställa att ingen del av den befintliga panelen är murken och eventuellt ta bort några brädor.
Stående isolering (så mycket det ryms)
Ev ytterligare vindduk (ersätts ev med plast om täthet, uppvärmning och ventilation kan säkerställas. Viktigt är också att minst 2/3 av isoleringen hamnar utanför plasten för förhindra kondensfukt.)
Liggande isolering 45mm (Installationsskikt)
Invändig beklädnad (Ev stående panel)

Som budgetlösning/tillsvidarelösning skulle jag överväga att inte sätta ny utvändig panel och istället fästa vindduken mot befintlig panel från insidan och därefter isolera utan luftspalt. Men först skulle jag säkerställa att panelen inte är målad med någon tät färg utvändigt.

Det jag inte vill svara på är vilken isolering jag skulle välja. Men det kan nog vara bra att välja en isolering som är bra på att buffra och avge fukt. Den verkar tyvärr dyr, men linisolering som skiva hade kanske varit ett alternativ.

Ungefär så hade jag resonerat.

Mycket bra. Stort tack för det.
Mycket riktigt är min avsikt att enbart hålla värme under besöken. Då vatten saknas finns ingen anledning att hålla det ens lite varmt då man inte är där. Så då tolkar jag det som att plast går bort. Tanken är också att hålla det ganska lågbudget, så helst skulle jag enbart byta ut de panelbräder som är dåliga innan allt byts ut. Tror att det är helt vanlig falu rödfärg som det är målat med.

Vad menar du med vindduk utanpå den befintliga panelen? Om man går utifrån och in, menar du då ytterpanel --> Luftspalt --> vindpapp--> isolering osv?

Det är långt viktigare att saker inte börjar att mögla än att värmen hålls jättebra. Besök under vinterhalvåret kommer att vara relativt ovanliga och elda är ju kul :)




J Jerfed skrev:
Känner inte riktigt att jag är rätt person att ge råd. Det bästa är förmodligen att prata med någon som har vana vid att jobba med byggnadsvård.

Men om jag skulle renovera ett torp som ditt skulle jag så långt som möjligt sträva efter att bevara byggnaden i dess nuvarande utförande. Jag skulle helt undvika plast om jag inte är helt säker på att jag kan få det tätt från nedervåningen genom bjälklag och vidare till nock och inte kommer att hålla byggnaden uppvärmd året om samt endast har självdragsventilation.

När det kommer till väggarna skulle jag nog överväga att börja utifrån med ny panel. I grova drag.

Ny liggande panel
Luftspalt
Vindduk utanpå den befintliga panelen. Först skulle jag säkerställa att ingen del av den befintliga panelen är murken och eventuellt ta bort några brädor.
Stående isolering (så mycket det ryms)
Ev ytterligare vindduk (ersätts ev med plast om täthet, uppvärmning och ventilation kan säkerställas. Viktigt är också att minst 2/3 av isoleringen hamnar utanför plasten för förhindra kondensfukt.)
Liggande isolering 45mm (Installationsskikt)
Invändig beklädnad (Ev stående panel)

Som budgetlösning/tillsvidarelösning skulle jag överväga att inte sätta ny utvändig panel och istället fästa vindduken mot befintlig panel från insidan och därefter isolera utan luftspalt. Men först skulle jag säkerställa att panelen inte är målad med någon tät färg utvändigt.

Det jag inte vill svara på är vilken isolering jag skulle välja. Men det kan nog vara bra att välja en isolering som är bra på att buffra och avge fukt. Den verkar tyvärr dyr, men linisolering som skiva hade kanske varit ett alternativ.

Ungefär så hade jag resonerat.
 
Visio är favoRIT-verktyget för mig :)
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
Slunken Slunken skrev:
Visio är favoRIT-verktyget för mig :)
Själv är jag ett stort fan av Catia men har tyvärr inte det här på jobbdatorn :)
 
På din gavel hade jag nog glesat 28x70, cc60 på insidan takstol. Så du får en luftspalt upp till tak och ut.
Sedan spänt en vindduk över allt. Sen reglat över detta och i med isolering och sen gips....

Ska du inte ha uppvärmt året om behövs ingen ångspärr. Men får du någon gång för dig i framtiden att du vill hålla det uppvärmt så bör du sätta dit ångspärr i detta skedet.
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
E EinZwei skrev:
Vad menar du med vindduk utanpå den befintliga panelen? Om man går utifrån och in, menar du då ytterpanel --> Luftspalt --> vindpapp--> isolering osv?
Det jag menade är att om du planerar att byta den utvändiga panelen är det förmodligen inte superviktigt att riva bort all den befintliga panelen om den verkar fräsch. Då tål den nog att byggas in. Mest i avseende att minska jobbet med att riva ned panelen. Själv skulle jag riva ned all panel för att vara säker på att ingen del av stommen innanför panelen är fuktskadad. Tänker tex syll och områden under fönster.

Ytterpanel-luftspalt-vindduk/skiva-isolering-ångbroms/ångspärr-installationsskikt-väggbeklädnad är det normala om du bygger idag.

I ditt fall blir det lite svårare att få till en luftspalt om du inte är beredd att byta panel i dagsläget.

Då kan följande fungera som nödlösning

Bef panel-vindduk som kläms med list-isolering-ångbroms-installationsskikt osv

Nu är det förmodligen som att svära i kyrkan med tanke på husets ålder, men jag skulle kolla på följande eller likvärdiga produkter. https://www.t-emballage.se/produkter?o=vagg

Ytterligare kunskapskällor

https://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
Som sagt... han kan bygga en luftspalt på insidan takstol istället för ordinarie utanpå. Då behåller du dagens konstruktion något sånär iaf.

Dvs, Panel, takstol, gles (luftspalt), vindpapp, isolering/reglar, eventuell ångspärr, gips.

Om ni förstår hur jag tänker...
 
Frågan är väl vad som händer med eventuell kondens om du flyttar in vindpappen. Känns som att det finns en risk för att få fukt/vatten ned i mellanbjälklaget.
 
Det finns ingen risk för fukt enbart på grund av värme, snarare tvärtom. Det är om den absoluta fuktigheten ökar det kan bli problem.

Om taket ska bytas kan man lägga ett nytt isolerat tak utanpå takstolarna.
En innerpanel på takstolarna, fuktspärr, isolering mellan reglar, vindduk, läkt på reglarna för luftspalt, spånt eller board, läkt och tegel.

Om taket inte ska bytas behövs ingen luftspalt, det befintliga spåntaket är så öppet att det inte behövs.
 
  • Gilla
EinZwei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.