Thehawkeye skrev:
Har byggt huset själv sen 2007..och är färdig detta året.

Huset hhar en bostadsyta på 190m2.

Hade räknat allt nästan lika noga...hamnade på 900 000. Då hade jag även räknat med lite extra.

Mors fästman tittade på detta och skrattade, Du kan vara glad om du hamnar under 1.5 miljoner även om du gör nästan allt jobb själv.

Inga siffror vart överdrivna eller att jag hade glömt något. Han sade att det alltid blir saker som kommer till och som man inte tänkt på.

Slutnotan hamnade på 1.7 miljoner. Jag fick hjälp med stomresningen och takkonstruktionen. Alltså bara skalet.

Har sen tagit det vidare från pappning...isolering..panelande...golv..innerväggar...el. vatten...kök. osv..allt själv.


Räkna med det dubbla och du är safe,...

Grävning av tomt....
Värmepanna...
asfaltering
diverse kakel som kan bli dyrt.
Värmekamin för min del gick på 50 000 Contura 480 tror jag att den hette, bara skorstenen stod för halva summan.
Diverse staket...
altan...
Transporter
vitvaror har du inte räknat direkt på...40 -100 000:- etc.

Jag lovar..det plockar på rejält.


Skall tillägga att morsan fästman har byggt 3 kåkar själv....så därför kunde han ha råd med att skratta åt mina förhoppningar :)
 
Thehawkeye skrev:
Har byggt huset själv sen 2007..och är färdig detta året.
...
Slutnotan hamnade på 1.7 miljoner. Jag fick hjälp med stomresningen och takkonstruktionen. Alltså bara skalet
Du hamnade alltså på ca 9000 kr/m². Det är ändå en skapligt låg siffra för en självbyggare.

Grattis till självbygget, förresten!
 
Tackar så mycket :)

Fick som sagt hjälp med att få upp ramverket och takkonstruktionen. Sen så körde jag rubb och stubb. Det enda som jag inte gjort själv är asfalteringen, markarbeten, gummimatta i tvättstuga...samt inkoppling av säkringsskåp. Annars allt..även eldragningen.
Skall nämna att jag även ritat huset helt själv i sketchup...alla ritningar som exporterades därifrån gick igenom hos kommun osv.

Skall dock nämna att jag haft väldigt bra folk att fråga. Elektriker...folk som byggt själva osv. Framförallt stor hjälp av Lennart Svensson på Woody i Ulricehamn. Allt material är inköpt via honom och han är otroligt kunnig i hur man skall göra.

Skall väl tillägga att husets boyta är 190m2.

Sen har jag ca 90m2 biyta dessutom utöver detta :) Så huset har totalt en yta på 280m2
MEN...av dessa är 65 källare som jag inte gjort något vid utan det är en del av grunden som det gamla huset låg på. Jag har senare förlängt och byggt ut kring denna. har det endast som förvaring nu utan klädda väggar eller något annat. Dock betonggolv.

Endast 18 helger som vi inte varit där och jobbat...på 4 år :). Tur att man har en sambo som inte har tummen mitt i handen och en mor som ställt upp på plats som barnpassare. Alla tillsammans :). Hade inte gått annars...
 
Redigerat:
Thehawkeye skrev:
Endast 18 helger som vi inte varit där och jobbat...på 4 år :)
Var det värt det?
 
Mikael_L
Och så vill vi givetvis ha svaret redovisat från alla familjemedlemmarna ... :p
 
Nyfniken skrev:
Var det värt det?
Skall väl tillägga att vi både haft perioder som vi bara varit där utan att göra något direkt. En del semestrar har även dessa varit någon annanstans.

Med tanke på slutresultatet och att familjen haft en resa tillsammans. JA..det var värt det, för nu njuter vi varje gång vi ser det.


Angående slutsumman på ca 1.7 Miljoner. Ja...vi ändrade oss en hel del under vägen och valde till saker som vart mycket dyrare än vad vi först hade tänkt oss. Men whattaheck. Kan grekerna låna så kan vi oxå :).

Sparade väl kanske 1- 1.5 miljoner på att göra det själva...

s07826_41.jpg
s07826_l.jpg
s07826_la.jpg
s07826_ba.jpg

Känns värt det som sagt ....
 
Mikael L...
Alla familjemedlemmarna vart närvarande i stort sett hela tiden. Vi hade fördelen med att kunna bo i ett annat hus 2km därifrån..så de vart med på bygget. Sambon har dessutom en far som är gammal byggherre..så hon vart med och snickra. Hon har en alldeles egen hammare och en skruvdragare :). Sonen har ett eget snickarbälte. Han är 7 år :). Gäller att utnyttja familjemedelmmarna till något gemensamt :)
 
Mikael_L
Ja frågan var ju inte om dom var med på resan utan om även dom tyckte det var värt det ... :)
Men egentligen har du ju redan svarat på det.
Grattis till ett mycket fint hus.

Ibland är både resan och målet, målet. d^_^b
 
Thehawkeye: Grattis till ett riktigt fint hus.
Är 1.7 mille ink, tomt, markarbeten och VA/el anslutningar?

För övrigt kan jag bara hålla med Mikael_L det är både resan och målet som är målet.
Personligen tycker jag att det är så roligt att bygga att jag troligtvis skulle valt att göra nästan allt själv även om det inte hade inneburit en ekonomisk besparing.
Som det är nu när man kan kombinera sitt intresse med en stor besparing så är det såklart ändå roligare att bygga själv.
 
Redigerat:
Tror många inte fattar vad att bygga intensivt i några år verkligen innebär.
Har själv kört perioder med mycket byggande och det är annat som verkligen blir lidande då.

30 extra timmar i veckan för byggande utöver de 12tim per dag man är på jobbet kommer inte gratis om man säger så :)
 
Mikael_L
Det låter som att du är på tok för länge på jobbet. :p


Men helt klart är det slitsamt mellan varven, och tär på diverse relationer och intressen.
 
Självklart hade det varit näst intill omöjligt att få till det såvida det inte haft med sig ett par parametrar.
Mor som kunnat ta hand om barnen på bygget. Vi har haft tillgång till boende 2km från bygget. En sambo som spenderat tid tillsammans på bygget och varit minst lika delaktig i byggandet. Det har varit a och o i det hela. Iallafall att man är tillsammans med barnen. Och ja...heklt klart har vi haft en hel del helger eller ledighet som vi varit där..men inte gjort ett skit. Bara njutigt. Ibland har bygget stått still 3-4 helger bara för att man skall få upp motivationen. Att hela tiden köra på aggresivt det funkar inte. Vi har varit där ofta som sagt utan att göra något speciellt. När man väl fått till motivationen så kör man aggressivt tills det börjar ta emot igen. Att bara vara där utan att jobba är på ett sätt oxå att jobba. För då sitter man och funderar igenom allt, diskutetat olika lösningar. Planerar hur man skall tända lampor etc. Bara detta i sig är ju roligt. PLaneringen.


Totalsumman inkluderar ALLT. Köpte tomten på 1700m2 inkl en gammal stuga där på 65m2 som vi rev vägg för vägg.

Eget vatten = 50 000sek...... 60 m djup ...inkl pump och tryck...

Eget avlopp. 3 kammarbrunn på 3m2 samt indränmoduler som infiltration. Grävning etc..ca 40 000 totalt för avlopp.

Tomtarbete ca 40 000 sek. INkl stenspräckning på 10 000 sek.
 
Redigerat:
Suhagg - tänk på att du bara har ett liv och om du är anställd sök annan tjänst omgående - om du bränner ut dig tackar de dig inte utan tar bara en ny dum arbetsmyra.

När jag ser kostnadskalkylen så säger jag som M L det finns många poster som är större än mina egna kalkylerade och har man gjort byggen förr är det lättare att uppskatta kostnaden men att även göra bra rimliga kalkyler tidigare gör att du får mod att förstå vad det nuvarande även kan kosta då tidigare kalkyler varit korrekta både i materialåtgång som pris.

Fönster kommer bli billiga hoppas jag om jag kan få det jag vill ha till byggfirma-pris. Siffran är så låg så att det känns fel att nämna den men jag har fått prislista där priserna säger som så och det är väl för att jag inte tänkt mig stora skjutdörrspartier. Skulle vi det till det låga priset vi tänkt oss kommer jag nog satsa på 2 snygga ytterdörrar som komplement som dubbeldörrslösning. Avseende isolering så har jag även den budgeterat lägre men det beror ju helt på vilken sorts isolering man väljer. Träull insprutat i taket är dyrt i snedtak och hade gått på 50 tkr för vår del om jag fått rätt pris vill säga..som inte känns aktuellt för vår del. Ventilation med värme för 30 tkr hoppas jag åstadkomma. Kamin budget endast 20 tkr men har vi pengar till mer lär det nog bli 30 tkr i stället för någon snyggare modell. Kök med vitvaror kan gå på 10 tkr för vårt fritidshus men jag har tänkt mig 35 tkr. Badrum billigt så som förra gången här hemma är målsättningen så det ska nog vara möjligt.

Men allt annat på tomten är ju inte tänkt vara inräknat i kalkylen så när vi räknar så räknar vi inte med de förutsättningar som folk tänker sig som köper ett begagnat hus på marknaden utan snarare det som ingår i en byggfelsförsäkring som kostnader men inte tänker då jag ta dig köpt jord när jag har bästa tänkbara jordmånen där redan som är en ren dröm för trädgårdsälskare. Grus kostar inte många kronor för tänkt uppfart och göra traller har väl alla gjort och vet vad det kostar men växterna som ska dit de kan springa i väg för en trädgårdsintresserad utan dess like som normalt aldrig lönar sig när huset säljs.

Avseende en kalkyl där det går åt 2000 mantimmar kanske på två år och ja råvarupriserna har ju skjutit i höjden i åratal nu så att tro att prisbilden stått till sedan kalkylen är ju bra naivt på en del av materialet och jag vet i en "riktig" budget jag nyss sett om bygge i kommun så var 5 % materialprisökning med i kalkylen som ett tips som tillägg eller alternativ till posten övriga kostnader - den påverkade utfallet med 4-500 000 kr på det bygget.
 
Redigerat:
"Jag har ett konkret tips kvar: Komplettera din materialkalkyl med en tidsbudget!"

Varför inte med en likviditetskalkyl det måste vara A och O för ett självbygge i mitt tycke när varje post ungefär ska betalas - det vill min man ha i alla fall för att inte vara nervös och ja kalkylen i detalj är också för att inte ska bli nervös. Tidsbudget är bra sätt för att se alla detaljer i bygget i detalj om du gör det i ett riktigt projektprogram och länkar var delpost som är kritisk för nästa moment. Den är bästa möjliga tid nedlagd för att förstå alla poster i bygget på ett enkelt sätt och sedan sätta pris som tid vad som är rimlig är guld värd för budgeten.
 
Lyfter en gammal tråd.
Hur gick det för trådstartaren?
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.