Haha. Jo, visst är det bra med feedback, och det är vad jag ber om. Men som jag sa innan så bad att man inte skulle vara oförskämd. Det är så onödigt. Men jag tänker fortsätta lalla runt här så länge det är ok och jag inte blir bannad. Jag lovar att starta någon typ av blogg där ni kan följa mitt arbete, sen när projektet startar. Jag vet inte om det är värt att rabla alla priser där, om man säljer i framtiden. Kan det påverka negativt? Jag har ju visserligen blottat det lite här.. Men under en mille, det ska jag. Tack för all uppmuntran. Jag ska ta kontakt med en någon som kan rita om lite detaljer, sen ska jag skicka in bygglovsansökan.
 
Billy Baver. Tack för tipsen. Självklart ska jag sätta upp en tidsplan. Jag tänkte göra som så att jag gör dagsplaner. alltså delar upp tiden i dagar. ex. "dag 25 gipsa & spackla ett specifikt sovrum" Eftersom jag är singel & sökande så kan jag ta det ganksa lugnt. Har inte bråttom att flytta in. Annars pallar man inte. Har byggt lite förr, och vet hur slitsamt det är. Det känns som att man inte kommer nånstans emellanåt. Då är det bara att vila ett par dagar. Lättare att jobba lite utvilad än grina illa på halvfart.
 
Huset kommer ju bli värderat till vad marknaden kan tros betala, oavsett dom du köpt materialet under inköpspris eller ja, tom stulit det. ;)
 
silverscreen skrev:
Så är det nog Tim, jag upplever samma sak.
Som ny och man säger man emot någon som varit här i "en längre" tid så hakar hela massan på.
Men det är bara att stå på dig. Det verkar nästan bara vara ingenjörer här utan någon praktisk kunskap och det är nog därför det blir så här.
Nu kan jag inte riktigt vara tyst längre, silverscreen.
Jag har följt diverse trådar där du upplever "hela massa" emot dig.
Och varje gång har du utvecklat en attityd som jag förstår att mångas säkring brinner av. Man tjänar på att vara lite ödmjuk och inte gå till personangrepp så fort man får "mothugg" Alla som argumenterat mot dig har INTE gått på dig med personangrepp såsom förlöjliga nicks etc.

För övrigt tycker jag TS har fått bra och sakliga tips i dennes fråga.
Om jag skulle bygga något liknande skulle jag inte tveka på att fråga på detta forum, och även om man upplever en del svar som spydiga är det sällan utan en poäng. Cheers / Custard
 
Redigerat:
silverscreen skrev:
Please, lägg ner, tagga ner, sluta följa mig som du själv skriver att du gör.

Precis som du skriver så tjänar man på att vara lite ödmjuk och inte låta säkringen brinna av när man får mothugg. Kloka ord cust, lev efter dom så blir det säkert en lite bättre värld här.
ja, inte är det dig jag följer utan vissa trådar, läs igen.
 
För att återgå till topic och ursprungsfrågan, stämmer kalkylen?

Ja, det gör den!
Får du vvs gratis, tomten rekordbilligt, markarbeten och el nästan gratis, samt klarar dig från en massa små kostsamma poster så kostar det faktiskt inte mer än vad din kalkyl visar.

Dock är det ovanligt att ha förutsättningarna och förmågan att genomföra byggen så billigt, men omöjligt är det inte, har man dessutom bra kontakter som vill ge bort allt byggmaterial så går det faktist att bygga ändå billigare.
 
  • Gilla
Stroker
  • Laddar…
Gabbe1 : Jag vet inte om du är ironisk, men jag tror stenhårt på att jag kommer att klara det. Har lagt till lite kostnader som nämnts här i tråden, och är fortfarande en bra bit under millen. Men då är inte garage eller stenläggningar och sånt med.
Stenläggning gör jag förövrigt också själv. har verktyg och kompetens. Bara material där. Samma på garage/carport.

Jag har inte prutat på något byggmaterial ännu (förutom dörrar,lister & vvs). Det är på hantverkare jag spar mest tror jag.
Jag kan säkert få ner kostnade för taket ännu mer om jag kör med armerad plast istället för råspont och papp istället för tegel, men som sagt, det är nog mest dumsnålt.

cust3000 & silverscreen. Jag måste säga att noviser faktiskt behandlas som puckon emellanåt. Man kan säga snällt.
Flera på tråden har pekat på saker som finns med i kalkylen. Dom har inte tittat ordentligt. Utan man ska genast ut på KommentHATorsfältet och sprida dynga. Cust3000 har helt rätt i att man kanske tar mothugg som spydigheter. Det ligger något i det, men vissa hugger emot om saker dom inte har en aning om. CASE CLOSED :)
 
Tim90 skrev:
Jo, man tackar.
85 lax var det han hade byggt grund för. ja, inkl allt.
Jaha, :O Visst skiljer sig mina förutsättningar mot andras, men är jag mindre välkommen här då?
Det är tråkigt isåfall. Passar på att ursäkta för att jag funnit billiga lösningar och att jag har kontakter. Sorry. På riktigt. Det var inte meningen att såra någon.

Jag har faktiskt fått mycket hjälp här. Tack så jättemycket än en gång.
Lung och fin. Du behöver bara ha förståelse för att dina förutsättningar har nog 1 på 1000. De flesta som kommer med en kalkyl har oftast bommat väldigt många punkter.

Gabbe1 skrev kloka ord i sitt inlägg.

Sen beror det på hur man är som person och vilket mål man har med huset. Är det ett drömhus du vill bo i resten av livet eller är det något du vill få upp så billigt som möjligt och sälja om några år?
 
Redigerat:
Tim90 skrev:
Jo, man tackar.
Jaha, :O Visst skiljer sig mina förutsättningar mot andras, men är jag mindre välkommen här då?
Det är tråkigt isåfall. Passar på att ursäkta för att jag funnit billiga lösningar och att jag har kontakter. Sorry. På riktigt. Det var inte meningen att såra någon.
Hahahaha, viken martyr! :D
 
Mikael_L
Jag backar till första posten.
Tim90 skrev:
Ni får gärna påpeka om jag glömt något väsentligt. UTAN ATT VARA SPYDIGA.
Ja jag tror att du kan bygga ditt hus för lite under miljonen, jag verkar ju kunna lyckas med det, och du verkar ha bra kontakter och en del koll, så jag tror att du också ska lyckas. Jag hade verkligen inte någon speciellt bra koll innan jag startade. ;)

Men du frågade alltså om du glömt något väsentligt, så det var helt enkelt det jag svarade på, att det väsentliga man glömt när man som amatör gjort en sådan här kalkyl är en massa massa massa smågrejer, som är dyrt som guld och rodhium bara för att det är småprylar och till slut blir det 100-200' till som saknades i kalkylen.
Been there, done that. Jag har också kalkyler som är oerhört noggranna och jag har verkligen tänkt på ALLT, men ändå blir det 10-20% till i slutänden. :S
Jag vet inte riktigt vad det beror på, jag antar att även byggen har någon slags inflation, eller så är det någon dold slags händelse-moms som alltid tillkommer. :x

Men ditt slutpris på under millen bör du verkligen kunna nå, så länge du inte lejer en endaste hantverkstimme (eller kanske max 50 hantverkartimmar).
Men börja direkt med att kolla var du kan kapa lite i hörnen för att skära i kostnadsmassan.
Jag gick på att köpa en del begagnat.
I början tänkte jag mig att även köpa reglar, isolering osv på blocket. Men det blev det inget av, det var inte värt det av lite olika skäl.
Ett skäl är att detta material faktiskt är en liten utgift i ett bygge. Och sen var det sällan som de sålda posterna var tillräckligt stora att det ska vara värt att åka och hämta. Nä tvärtom, låt bygghandlaren köra ut och bygg själv under tiden är melodin.
Men begagnat kök, begagnat frånluftsvärmepump, begagnad trapp och lite andra sådana där dyra poster har sparar minst 100' i vårt bygge, men troligen uppåt 200'. Men dessa pengar har ändå gått åt i de där mystiska hålen som käkar upp pengarna.

Vad det gäller hjälp från andra så ska du tyvärr inte ha allt för stora förväntningar, dina vänner har ett eget liv, dom är kanske inte alls intresserade av att tillbringa hundratals timmar på ditt bygge.
Jag räknade inte med mycket, och det blev det verkligen inte. Man har märkt vilka bland vännerna som bara har munläder. ;)
En kompis som byggde ett par år tidigare än mig berätta att han var besviken, alla hade sagt hur mycket dom skulle hjälpa, men sen såg han inte röken av dom under hela bygget. Detta berättade han då jag och annan kompis hade rest dit (jag 60 mil och Jonas över 100 mil) för att hjälpa att sätta hans plåttak.

Det är verkligen jättebra om du får en massa hjälp, men kalkylera för guds skull hur det går ifall dom inte ställer upp nästan alls.

Glöm inte att bjuda på världens jättebrakfest åt de som ställde upp, efteråt.
 
Jag ifrågasätter inte dina siffror. De förutsätter jag att du har koll på. Det jag flaggar för är själva metoden för att göra en kalkyl. Problemet är att du börjar på noll och sedan lägger du till sak för sak efterhand som du kommer på dem. Men det finns ingen som helst möjlighet att veta att du är klar! Det finns alltid något mer att lägga till: Fönsterbleck. Skruv till fönsterbleck (tänk på att de säljs i förpackningar om 100. Behöver du 105 skruv så får du köpa 200). Fogmassa runt fönstren. Fogskum (vet du redan nu hur stor springorna kommer att vara runt fönstren?) Karmskruv. Osv. Det tar aldrig slut...

Om man sedan inte är rutinerad husbyggare så är det ännu mycket svårare att komma på allt som ska ingå.

När jag nu bygger mitt tredje hus så räknar jag med varenda nedlagd krona och delar in dem i kategorier. (Men trots att jag har två hus i ryggen så dyker det upp utgifter som jag inte ens kunna gissa mig till.) Denna kalkyl kan jag sedan använda för att uppskatta vad mitt fjärde hus kommer att kosta.

Jag tror att det enda vettiga sättet att göra en kalkyl är att hitta ett så jämförbart hus som möjligt och utgå ifrån det. Sedan får man lägga till och dra ifrån för att anpassa kalkylen till det aktuella huset.
 
  • Gilla
Stroker
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det där som andersmc skrev lät klokt, ja riktigt klokt. :)

Jag insåg direkt när jag läste det att det är ju exakt så det funkar.

Jag vet inte hur ofta jag har beställt exakt rätt mängd material, räknat noga och så. Sen tar det ändå slut strax innan det är klart. :x
 
Mikael_L skrev:
Ja det där som andersmc skrev lät klokt, ja riktigt klokt. :)

Jag insåg direkt när jag läste det att det är ju exakt så det funkar.

Jag vet inte hur ofta jag har beställt exakt rätt mängd material, räknat noga och så. Sen tar det ändå slut strax innan det är klart. :x
Ja, faktiskt

Alla mina projekt, stora som små, har ALLTID blivit 10-15% dyrare än vad jag kalkylerat på.
(då har jag försökt räkna så noga jag bara någonsin kan)
Och visst fasen är det som andersmc beskriver, det är små, en del större, oförudsedda/missade ting som drar i väg.
 
Ett tips jag fått som kan vara bra ibland är att ta vad ett moment kostar om en hantverkare gör det med material. Sen räknar du ner ifrån det. Ta bort arbetstimmarna, du kanske hittar bättre pris på material osv.

Så har du hela tiden med dig siffran ifall du skulle bli sjukskriven eller tvärledsna på bygget. Då finns siffran att få det gjort av någon annan där färdigt på sidan 2 i kalkylen.

Sen är frågan vem kalkylen är till för.

Dig som har 5mille på banken och ska bygga för 3mille men är lite nyfiken på vad det kommer kosta?
Ska det vara till någon på banken som ska låna ut pengar till dig?
 
Jag tycker det verkar finnas fel vid dina materialuppskattningar. För min utbyggnad, 5mx7m, 1,5 plan så räknade jag ut att jag behövde ca 38m3 (obs, kubik) isolering vilket kostar ca 15000 om man undviker proffsbutikerna. Då har jag iofs räknat med fullisolering av två golvbjälklag (bygger även källardel), men 120kvm måste kosta mycket mer än 10' att isolera.

Edit: Ops, såg nu att du hade en post med lösull på 30' och då verkar det mer rimligt. Bra! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.