Mikael_L
Man kan ju spackla slätt med fix först, och kakla någon dag senare.

Jag tror dock att du absolut inte kommer få något problem med det där. :)

Ett formellt fel förvisso, men det är allvarligare i t.ex. en duschplats där man regelbundet spolar stora mängder varmt vatten (som ger lite utvidgning och spänningar i plattor/fix).
 
Okay, här är lite bilder, tyvärr han vi inte merän halvägs, man är ju ingen hantverkare direkt...

Efter som jag hade turen att uttagen hamnade precis mitt i plattorna så gjorde jag det enkelt för mig som ni kan se :

eZEKQSv.jpg
http://i.imgur.com/eZEKQSv.jpg

qHe4QAn.jpg
http://i.imgur.com/qHe4QAn.jpg

PbaG2yw.jpg
http://i.imgur.com/PbaG2yw.jpg

Här bröts tyvärr biten av som ni kan se och flickvännen ville inte att jag skulle lägga tid på att skära till en ny bit. Som tur är så kommer dock kåpan till strömuttaget att täcka mer eller mindre allt.
RytMCnG.jpg
http://i.imgur.com/RytMCnG.jpg
 
Det är dock något som är märkligt, jag tycker att det ser snett och vinget ut på avstånd men när jag tittar nära så ser det okay ut och när jag kontrollerar rad för rad med lasern så är det också rätt. Misstänker att det är något med de fasade kanterna eller kryssen som spelar ett spratt, hoppas det iallafall.
 
Vi köpte ju 5 kg påsar och första omgången blandade vi 2 kg och räknade då fram helt enligt vad det stod på påsen. Fixen blev det brutalt hård att jobba med! Kändes också som att det gick åt mer. Det gjorde också att man inte kunde trycka ner plattorna så långt så när man satte i korsen mellan plattorna så skönk de ner under plattorna så att säga, mindre lycket! Så vi valde att sätta kryssen uppe på som ni ser. Andra blandningen var på 3 kg och där lade vi till nästan 1 dl vilket gjorde fixen perfekt!

Måste säga att det är väldigt skönt att sätta kakel på en vägg som är rak, det går så mycket snabbare! När jag lade klinkers i källaren så var golvet minst sagt ojämnt så det tog en hel evighet att få det plant med fix.
 
Vad va tanken med den lilla biten i hörnet, inte så man brukar planera sättningen.
När jag blandar fix går jag enbart på känslan, inget mått och annat det blir det bästa.
 
Stefan N skrev:
Vad va tanken med den lilla biten i hörnet, inte så man brukar planera sättningen.
När jag blandar fix går jag enbart på känslan, inget mått och annat det blir det bästa.
Jag tänkte lika dant som när man lägger golv, d.v.s man ska börja och sluta på en lika stor bit. Det är dock bra att ut pekar ut det för jag har faktiskt glömt att göra uppföljning på det. Jag får räkna ut och se så att jag har kommit så långt som det är beräknat på x antal rader. Troligen har jag lagt till fler mm i fogar än draget ifrån men jag har ju ett par rader till att kompensera det på isåfall, man kan ju dra av 1 mm per rad så syns det inte.

Tanken är sen att de som är avsågade i kanten ska fortsätta på kortsidorna och efter som kortsidorna ska nå ut en specifik bit så har jag möjlighet att kapa dem till rätt längd utan att det ser konstigt ut.

Men vi får se, jag är inte expert på att lägga kakel och klinkers uppenbarligen. Det blir sällan så perfekt som man vill ha det men å andra sidan så är det väl inte helt ovanligt med hantverkare ihäller.
 
Man brukar väl också säga att man inte ska ha mindre än en halv bit i ändarna. Om du tänker att du flyttar denna lilla biten till andra sidan, och skjuter den hela plattan mot kanten. Då får du en bit i andra änden som är dubbelt den lilla biten du nu har. Om du då fortsätter skjuta den hela biten (till vänster) så att den blir något kortare, så får du en större bit i andra änden. Efter en liten bit kommer du att ha ändbitar på varje sida som är lika stora och som är lika eller större än en halv bit.

Det funkar inte under alla förutsättningar, men hade gjort det i ditt fall, om jag tänkt rätt ;)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
thomasx skrev:
Man brukar väl också säga att man inte ska ha mindre än en halv bit i ändarna. Om du tänker att du flyttar denna lilla biten till andra sidan, och skjuter den hela plattan mot kanten. Då får du en bit i andra änden som är dubbelt den lilla biten du nu har. Om du då fortsätter skjuta den hela biten (till vänster) så att den blir något kortare, så får du en större bit i andra änden. Efter en liten bit kommer du att ha ändbitar på varje sida som är lika stora och som är lika eller större än en halv bit.

Det funkar inte under alla förutsättningar, men hade gjort det i ditt fall, om jag tänkt rätt ;)
Hmm aldrig hört om den regeln :(

Provade rita upp din tankegång och jag får tyvärr meddela att du har rätt! Jag hade kunnat förskjuta det så jag hade fått en halvplatta istället vid sidorna :(. Väldigt tråkigt att jag inte tänkte på det tidigare! Kommer väl störa mig på detta varje gång jag tittar på det nu men så får det vara, finns ingen chans att vi river ner det igen.

Får hoppas jag kommer ihåg detta tills nästa gång som jag ska lägga kakel eller klinkers.

Tack för tipset!
 
Thomasx förklarade det klockrent
Är man osäker så är det bättre att torrlägga plattorna på bänken då ser man hur fördelningen blir och kan justera, men det där blir nog bra ändå

Blandar också fixen mest på känn, man har ju lärt sig med åren och efter åtskilliga ton :)

Spelar egentligen ingen roll hur man gör vid uttagen bara kåpan täcker och att man inte kakla runt uttagen då är det verkligen pizzeria varning, precis som du påpekar så kommer kåpan att glipa lite då du har fasade kanter men det får du leva med... ditt val av plattor

Prova om du kan börja med hela plattor ute vid bänkskivan när du ska sätta kortsidorna, blir inte alls snyggt med en kapad kant, då måste man nästan täcka den på nåt vis och då kommer den listen att glipa i fasningarna
 
Mikael_L
Med sådana plattor med fasad kant är det ofta bra mycket snyggare att ha uttagen i hörnbox i vinkeln mellan vägg och väggskåp.
Om man nu har väggskåp, men det är det ju t.ex. här.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.