prototypen skrev:
Ska du "foga fast" uttaget?
Om du behöver av okänd anledning ta loss uttaget, ska du då knacka loss fogen?
Om uttaget går sönder, får du då tag på ett med samma form, uttag designas om.

Vattenskärare? Är det något NC styrt? Isf kan den göra runda hål.

Skär absolut inte runt uttagen, ger så kallad pizzeriavarning.

Protte
Nä det är en valig vattenkapp sådan man kan köpa billigt på Biltema, Jula o.s.v den har fungerat bra för de utsågningar jag fått göra till golvet jag lade. Jag föredrar så klart att skära men det blir oftast svårt när det ska vara för uttag, rör eller liknande.

Pizzeriavarning?
 
richardtenggren
Jag körde på liknande hålsåg som du länkar till ovan, fast från Jula, de funkade bra och är billiga, kolla vad en "riktig" kostar :)
Fungerade bra på vårt kakel:)
 
snowjim skrev:
Är det detta man bör köpa : [länk]

Inte jätte billigt direkt?
Bara 400 spänn för 7 hålsågar som kan ge sig på stenmaterial, det är billigt.
Men observera, max 500 varv/minut,

Protte
 
Mikael_L
Fattigmansvarianten som jag kör på är att såga ur för hand med en bågfil med runt hårdmetallblad samt använda papegojtång för finjusteringen. Jag brukar få offra ett par plattor för att de spricker och det tar lite tid men investeringen blir minimal. Detta funkar bra för glaserade lerkakelplattor, är det hårda plattor (men det har man sällan på vägg) blir det ju jobbigare.
 
Jag måste nästan erkänna, när jag gjorde mitt badrum hade jag 2 plattor med hål i mitten kvar att sätta en söndagkväll, hittade en bomslö vanlig billig hålsåg för gips som gått i skruv och diverse. Körde ett hål i mitten med betongborr, sen på med vatten och körde med hålsågen från baksidan riktigt långsamt, tog lite lång tid men den räckte till två hål, säkert fler och jag blev klar. Skulle ändå kasta sågen så helt klart billigt om man inte räknar tiden ;)
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Levin_m skrev:
Jag måste nästan erkänna, när jag gjorde mitt badrum hade jag 2 plattor med hål i mitten kvar att sätta en söndagkväll, hittade en bomslö vanlig billig hålsåg för gips som gått i skruv och diverse. Körde ett hål i mitten med betongborr, sen på med vatten och körde med hålsågen från baksidan riktigt långsamt, tog lite lång tid men den räckte till två hål, säkert fler och jag blev klar. Skulle ändå kasta sågen så helt klart billigt om man inte räknar tiden ;)
Det gjorde jag med innan.
 
Finns inget fulare än när amatörer kaklar med uttagen kvar på väggen, man grinar ju när man ser det.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Alla uttagen är nu borttagna.

Behöver man skruva ner blandaren också för att komma åt eller går det att ha den där?

lb7NWtv.jpg
http://i.imgur.com/lb7NWtv.jpg
 
Den är det inga problem att ha kvar.
Ska man va riktigt petig ska man inte spackla skarvarna med vanligt spackel heller, det är inte starkt nog.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Mikael_L
Jag satt mitt kakel i köket med Biltemas akrylbaserade kakellim
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tatning-fix-och-fog/Fastmassa-LA315-2000017320/

Finns motsvarigheter bland kända märken, typ Bostik osv.

Lite skönt faktiskt att slippa slabba med cementbaserat fix med kort öppentid. Och så hade jag också sandspackelspacklade skarvar och jag tror att denna fästmassa inte alls kan överföra samma krafter till underlaget, den är nog aningen flexibel även när det torkat/härdat.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Varför spacklar man?

Protte
 
Mikael_L
prototypen skrev:
Varför spacklar man?

Protte
I mitt fall spacklade och målade jag för att vi skulle behöva leva med den okaklade ytan en okänd tid framåt.
 
prototypen skrev:
Varför spacklar man?

Protte
Mycket bra fråga, kändes självklart bara just då.Det är ju ganska skönt att veta att man sätter kakeln på en jämn vägg, annars har man fåror från där spackelremsorna ska ligga. Visst kan man bygga upp med fix men jag det är också en del jobb, särskilt om man kör med små plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.