Hej,

Jag har lagt en del klinkers tidigare men aldrig behövt lägga runt uttag. Nu ska jag kakla köket och där finns 3 st 1 1/2 uttag som är infälld, hur kaklar man runt dessa? Måste man ta av kåpan? Och isåfall, hur ser man till så att kåpan går på sen?
 
Ja, du får ta bort ramen och även lyfta ur insatsen, kakla och sedan montera tillbaka insatsen och sätta på ramen.
Om kaklet flyttar ut ytskiktet på väggen jämfört med innan kommer eldosan i väggen att hamna för långt in. Du bör då antingen flytta ut den om det går eller sätta på förhöjningsringar som finns att köpa till.
 
Eller hålsåga dem, tips är att ta hålsågen och göra det från baksidan.
 
Så då måste jag stänga av strömmen och ta av både skyddskåpan och själva innerdelen där stickkontakten monteras? Sen ska jag bara kakla rakt över? Detta kommer såfall göra att uttaget hamnar längre ut vilket inte blir vidare snyggt? Att sätta skyddskåpen ovanpå kakeln blir ju inte lätt med tanke på att kakeln är ojämn(fasade kanter)?

Trodde att man skulle kakla runt själva uttag med kåpa?

Att köra hålsåg i bitar som är 10x30 känns dömt till att förlora tyvärr.
 
Jag skulle rekommendera att ta loss uttaget helt, kakla så nära det går sen köra vinkelslip eller nu var det ganska små bitar så kanske klippa med kakeltång. Sen försöka få ut dosan, är det en ny kanske den är justerbar eller köpa "förhöjningsringar" och montera. Sen fogar du fram mot hålet, det blir ju ändå bakom uttaget. Det är mycket bättre än att kakla mot uttaget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Och när du tar bort uttag för att kakla:
1. Bryt strömmen
2. Sätt Ubåtar eller sockerbitar på kabeländarna så de är isolerade från varandra och omgivningen innan du petar in dem i dosan under kaklingen så att du på ett säkert sätt KAN slå igång strömmen på ett säkert sätt om du inte kan montera tillbaka uttaget direkt.

Det sistnämnda är dels en säkerhetsfråga dels en bekvämlighetsfråga, om telefonen ringer eller något annat gör att du inte kan sätta tillbaka uttaget samma dag vill man kunna slå igång strömmen om den går till fler saker än ett uttag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
snowjim skrev:
Så då måste jag stänga av strömmen och ta av både skyddskåpan och själva innerdelen där stickkontakten monteras? Sen ska jag bara kakla rakt över? Detta kommer såfall göra att uttaget hamnar längre ut vilket inte blir vidare snyggt? Att sätta skyddskåpen ovanpå kakeln blir ju inte lätt med tanke på att kakeln är ojämn(fasade kanter)?

Trodde att man skulle kakla runt själva uttag med kåpa?

Att köra hålsåg i bitar som är 10x30 känns dömt till att förlora tyvärr.
Jepp, stäng av strömmen och lossa bägge delar. De kakelbitar som hamnar där hålet för dosan är, kapas så att de passar runt hålet. Var noga så att du inte kapar för mycket. Precis som du säger kommer ramen för uttaget utanpå kaklet sedan. precis likadant som du har det idag när ramen ligger utanpå ytskiktet. Om kaklet är ojämnt kan du foga runt ramen om du vill.

Ett alternativ är att göra som du nämner och kakla runt kåpan. Då får du en synlig skarv, men även den kan fogas. Detta är dock inte det normala.

Håslåg är en god ide när det funkar, för din del är nog någon form av kap eller kakeltång bättre.
 
Kapa till bitarna runt dosan INNAN du kaklar fast dem!
 
Typ så här, hoppas du inte har samma otur som jag då kökets alla 8 eldosor hamnade i mitten av plattorna.
 
  • Eldosor placerade mitt på kakelplattorna på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
prototypen skrev:
Typ så här, hoppas du inte har samma otur som jag då kökets alla 8 eldosor hamnade i mitten av plattorna.
Då tycker jag du hade tur ;) Det är ju det klart enklaste, smidigaste och snyggaste, bara att köra med en hålsåg - klart. Perfekt runt hål i rätt storlek på rätt plats utan mankemang ;) Mycket värre om du ska klippa till fyra plattor för varje uttag, det blir 32 plattor som ska kllippas till om du har 8 uttag :/

;)
 
Kanske hade gått om jag skaffat hålsåg men som bäst hade det blivit 12,5 mm från hålet till kanten. det är 10x 10 plattor
Tveksamt om den hållit ihop.
Får man uttaget i ett kryss så slipar man ur lite på 4 plattor med diamantskiva.
Nu blev det fyra små bitar runt varje dosa.

Jag är noggrann och tålmodig så det blev bra.

Protte
 
Vad är det då för hålsåg man ska ha? Annars känns det som att det är enklare att köra med vattenskäraren och då kapa rektangel runt där uttaget ska sitta?

Jag har ju hålsågar men de är för trä och troligen även metall.
 
Ska du "foga fast" uttaget?
Om du behöver av okänd anledning ta loss uttaget, ska du då knacka loss fogen?
Om uttaget går sönder, får du då tag på ett med samma form, uttag designas om.

Vattenskärare? Är det något NC styrt? Isf kan den göra runda hål.

Skär absolut inte runt uttagen, ger så kallad pizzeriavarning.

Protte
 
  • Gilla
Baloch
  • Laddar…
Såg att jag använde 75 och 85 mm hålsåg för att göra hål i gips och OSB. Vilken är det man har till 1 1/2 uttag? De e ganska svårt att såga hål för 1 1/2 i gips och OSB så det lär ju inte vara lättare i klinkers som dessutom kommer sågas delvis i många fall.

Tror nog ändå att såga regtangulärt med vattensågen är rätt väg att gå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.