Som en del skriver, snörasskydd hjälper mot glidande/fallande snö. Nackdelen är tyngden, blötsnö är tungt och det kan även finnas risk att vatten trycks in under pannorna/in i falserna när snön ligger kvar och smälter.
Skotta av taket lite då och då innan det faller ner.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Låt mig förklara. Jag är inte skvätträdd för vare sig snöras, bilrutor, eller tror på spöken. Trådis och du jämställer tydligen lite snöras, med jordbävningar, vilket gör det ännu svårare att ta er på allvar.
”Rädd” är inte rätt ord, men plötsliga höga ljud gör normalt att man reagerar och kanske hoppar till (bokstavligt eller mentalt). Det kallas reflexer. Om det sker när man sover brukar man vakna av det. Annars skulle man ju inte vakna av tex en väckarklocka.

Jag skev inget om jordbävningar, lägg inte ord i munnen på mig. Det är oseriöst. Men det kan låta rejält högt om man har glaserade pannor, någorlunda lutning på taket och gärna lite isig snö i tjockare lager. Det är en helt annan sak än det beskedliga hasandet med ett litet ”flopp” på slutet som man får med oglaserade pannor. Efter att vi bytte till glaserade takpannor i förra huset var min första tanke verkligen att det måste vara takpannor som glider ner när jag hörde ett snöras för första gången, för det var så högljutt och bullrigt. Vi hade bott i samma hus i tio år och jag visste mycket väl hur snöras ”brukar” låta.
 
Snön uppefrån kan ni inte göra något åt.. men som andra nämnt är SNÖRASSKYDD nog en bra sak för er 👍 kommer kanske inte hjälpa allt oljud (från snön när den ev rör sig) men bra mycket!

Det är ett ”normalt” ljud när man bor i hus (dvs ni har inget fel på er hus) och beroende på vad ni har för tak.. kan det ”mattas av” lite när taket blir äldre och skitigare/får lite påväxt..

Lovar att nä r jordbävningen kommer, då kommer ni veta det! 😳
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.