Det låter rätt mycket när snön rasar ner från ett falsat plåttak också kan jag säga.
typ WROOOOM, BOOM, SMÄLL när snön landar.
Man sitter rakt upp i sängen om det händer på natten kan jag intyga!
 
  • Gilla
  • Haha
Peerty och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Oavsett om du har plåt eller tegeltak så kommer snön rasa ner mer eller mindre ljudligt.
Det som fungerar för att förhindra det är snörasskydd, det har minst tre fördelar.
Snön rasar inte av taket med buller o bong.
Snön rasar inte ner och lägger sig mot fasaden och på gångar m.m.
Snön rasar inte ner på människor och djur.
Blötsnö som rasat ner packar sig hårt och är jobbig att skotta bort.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
@
Z zladri skrev:
Vi bor i ett relativt nytt hus, snart 2 år gammalt.

Så fort det samlas lite snö på taket som så småningom rasar ner, så känns det som att hela huset skakar, vibrerar och här hemma skriks det efter jordbävning varje gång.
Vi vaknar upp livrädda mitt i natten när detta sker under nätterna/tidiga mornar.

Vad kan det bero på? Vad kan vi göra? Några tips?

Vänligen Zl
Vänja er?
 
  • Gilla
Peerty och 2 till
  • Laddar…
S
M mrsnhp skrev:
Låt mig gissa, du har aldrig haft glaserade takpannor? Eller bara vaknade på fel sida imorse? Kanske av att isig snö gled ner i hög hastighet från taket så att det låter som om hela taket åker ner, inte bara snön?

Snörasskydd hjälper iallafall mot det sistnämnda. Det är ju inte kul alls att bli väckt av plötsliga höga ljud mitt i natten, oavsett vad det är som låter.
Låt mig förklara. Jag är inte skvätträdd för vare sig snöras, bilrutor, eller tror på spöken. Trådis och du jämställer tydligen lite snöras, med jordbävningar, vilket gör det ännu svårare att ta er på allvar.
 
Vi har haft några ton blötsnö som dundrat av plåttaket i omgångar här under påsken och även fast man är ganska van så gäller det att inte vara kissnödig när det händer.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Vi har haft några ton blötsnö som dundrat av plåttaket i omgångar här under påsken och även fast man är ganska van så gäller det att inte vara kissnödig när det händer.
Du kan inte vara kissnödig överhuvudtaget om du bor i eget hus.
 
Blir lite förundrad över att alla skriver att det låter så mycket när snön åker av taket? Visst hörs det, men knappast så man blir rädd. Men vi bor i ett väldigt tyst hus, timmer, en våning med inredd vind och plåttak. Det låter lite i en vägg när det blåser hårt, annars inga ljud från huset på bottenvåningen.

Är det inte dumt med snörasskydd över hela taket? Då blir ju tyngden av snön kvar. Bättre att den glider av när det börjar töa tänker jag?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är väl en del av charmen med att bo i ett hus som inte har ett platt tak. Att det låter lite när snön rasar av taket.
Det är lite av ett vårtecken tycker jag, ungefär som att höra fåglar kvittra eller nån i närheten som kapar och klyver ved. En påminnelse om att snart är sommaren här.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Blir lite förundrad över att alla skriver att det låter så mycket när snön åker av taket? Visst hörs det, men knappast så man blir rädd. Men vi bor i ett väldigt tyst hus, timmer, en våning med inredd vind och plåttak. Det låter lite i en vägg när det blåser hårt, annars inga ljud från huset på bottenvåningen.

Är det inte dumt med snörasskydd över hela taket? Då blir ju tyngden av snön kvar. Bättre att den glider av när det börjar töa tänker jag?
Beror lite på var man bor och husets utformning.
Bor i hus utanför Norrköping nu, men har bott i hus i Norrlands inland tidigare.
Vi börjar med Norrlands huset:
Det komme minst 1m snö oftast 1.5m där det huset ligger. Tegel tak. 2 våningshus. Då det tinar där och snön rasar... det är inga små mängder det handlar om. Hela det huset skakade mer än jordbävning på 2.0 på richterskalan (varit med om båda i det huset) då snön rasade. Gissa hur mycket det lät?
Med tanke på snedbelastning om bara halva taket bli av med snön kan man ev vilja ha snörasskydd över hela taklängden.

Tar vi nuvarande hus utanför Norrköping så är snömängder små. Tegeltak. 1våningshus. Här låter det bara ganska mycket men inga kännbara vibrationer. Dock kan man vilja ha snöraskydd på båda sidor efter taklängden då på ena sidan är gången till entrén och man vill inte ha snö/is ras i huvet. På andra sidan är det ingång till garage och altan i söderläge som är trevlig att vistas på året runt. Här vill man då inte heller ha snöras i huvudet

Men å andra sidan kollar vi på min fars hus i Norrland så är det byggt på sådant sätt att snöraskydd inte behövs

Så hur mycket det låter och skakar och om snöraskydd behövs eller ej beror på husets utformning och var man bor
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A
Om du inte gillar att snö rasar från taket så får du väl skotta bort det själv innan det hinner rasa.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Alla hus är väl olika, vi har en balkong/altan och ett entretak som hjölper till med ljudbilden.. :)
Vissa ras är bara has andra som om insatsstyrkan kommer in..
 
M MrDizzy skrev:
Beror lite på var man bor och husets utformning.
Bor i hus utanför Norrköping nu, men har bott i hus i Norrlands inland tidigare.
Vi börjar med Norrlands huset:
Det komme minst 1m snö oftast 1.5m där det huset ligger. Tegel tak. 2 våningshus. Då det tinar där och snön rasar... det är inga små mängder det handlar om. Hela det huset skakade mer än jordbävning på 2.0 på richterskalan (varit med om båda i det huset) då snön rasade. Gissa hur mycket det lät?
Med tanke på snedbelastning om bara halva taket bli av med snön kan man ev vilja ha snörasskydd över hela taklängden.

Tar vi nuvarande hus utanför Norrköping så är snömängder små. Tegeltak. 1våningshus. Här låter det bara ganska mycket men inga kännbara vibrationer. Dock kan man vilja ha snöraskydd på båda sidor efter taklängden då på ena sidan är gången till entrén och man vill inte ha snö/is ras i huvet. På andra sidan är det ingång till garage och altan i söderläge som är trevlig att vistas på året runt. Här vill man då inte heller ha snöras i huvudet

Men å andra sidan kollar vi på min fars hus i Norrland så är det byggt på sådant sätt att snöraskydd inte behövs

Så hur mycket det låter och skakar och om snöraskydd behövs eller ej beror på husets utformning och var man bor
Vi bor i Dalarna, blir ganska mycket snö på taket. Men det är såklart mycket som påverkar hur mycket det låter. Har dock aldrig varit med om att bli rädd för att det låter så mycket, trots att jag bott i hus större delen av mitt liv. Därför jag undrar!
Jag skulle absolut tro att huset var på väg att rasa om det var som ni beskriver!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Tomture61
Z zladri skrev:
Vi bor i ett relativt nytt hus, snart 2 år gammalt.

Så fort det samlas lite snö på taket som så småningom rasar ner, så känns det som att hela huset skakar, vibrerar och här hemma skriks det efter jordbävning varje gång.
Vi vaknar upp livrädda mitt i natten när detta sker under nätterna/tidiga mornar.

Vad kan det bero på? Vad kan vi göra? Några tips?

Vänligen Zl
Att snön rasar av taket är ju bra , vet dock ej vilket material du har på taket , plåt - pannor .....
Finns en lösning , snörasskydd som monteras i nederkant på taket .
 
K Kirre2 skrev:
Vi bor i Dalarna, blir ganska mycket snö på taket. Men det är såklart mycket som påverkar hur mycket det låter. Har dock aldrig varit med om att bli rädd för att det låter så mycket, trots att jag bott i hus större delen av mitt liv. Därför jag undrar!
Jag skulle absolut tro att huset var på väg att rasa om det var som ni beskriver!
Mjo första gången det hände i huset i Norrland blev man halvskraj och undrade vad fan det var som pågick.
Sen vande man ju sig. Men det var kul att se reaktionerna på besökare om snöraset hände just då de var där. Tror dock att det var lite klent i takstolar etc och stora snömängder som tvärt rasade ned gjorde att hustaket rörde på sig alldeles för mycket då lasten plötsligt försvann och det var så vibrationer och extra ljud orsakades.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Låt mig förklara. Jag är inte skvätträdd för vare sig snöras, bilrutor, eller tror på spöken. Trådis och du jämställer tydligen lite snöras, med jordbävningar, vilket gör det ännu svårare att ta er på allvar.
Då har du inte varit med om ett rejält snöras!
Jag har tegeltak, en vår släppte hela skiten samtidigt, och när det dånar och taklampan hoppar upp och ner så kan det för en oinvigd låta och skaka som en jordbävning, men det är klart, i mitt fall så slängde inte gästerna sig ner under bordet, men minerna runt bordet var helt klart förskräckta, och ja, mitt hus är timmerstadigt ;-)

/Workingclasshero
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.