Vi bor i ett relativt nytt hus, snart 2 år gammalt.

Så fort det samlas lite snö på taket som så småningom rasar ner, så känns det som att hela huset skakar, vibrerar och här hemma skriks det efter jordbävning varje gång.
Vi vaknar upp livrädda mitt i natten när detta sker under nätterna/tidiga mornar.

Vad kan det bero på? Vad kan vi göra? Några tips?

Vänligen Zl
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
öronproppar?
 
  • Gilla
Sigge20
  • Laddar…
Montera snörasskydd över hela taklängden på båda sidor?

EDIT:
Ja då snö åker av tak i större mängd både låter och vibrerar det.
Dels då själva snön glider ner och dels då snön landar.

Det enda jag kan komma på är att ha takmoterat snörasskydd som förhindrar att snön rasar.
 
  • Gilla
kungfuu och 5 till
  • Laddar…
@Stefan1972 jag tror inte öronproppar hjälper i detta fall.....
Men till TS jag tror ni vänjer er iallafall har vi gjort det rätt bra kan vakna ibland men de mästa som man tänker på är hur mycket jobb som kom nu (faller delvis ner på infart/parkering)
 
Hej
Jag gissar på tegel/betongpannor som snön glider på och "ramlar" ner på nästa pannrad osv.
Byt till plåttak.
/W
 
  • Haha
  • Arg
Peerty och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Montera snörasskydd över hela taklängden på båda sidor?

EDIT:
Ja då snö åker av tak i större mängd både låter och vibrerar det.
Dels då själva snön glider ner och dels då snön landar.

Det enda jag kan komma på är att ha takmoterat snörasskydd som förhindrar att snön rasar.
Tack, det får nog bli detta.

Hoppas att den förre som skrev inte var seriös med öronproppar...?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag gissar på tegel/betongpannor som snön glider på och "ramlar" ner på nästa pannrad osv.
Byt till plåttak.
/W
Låter väldigt dyrt, spec när man precis flyttat in till nytt. Men ja, det kanske är bäst så
 
S
Z zladri skrev:
Låter väldigt dyrt, spec när man precis flyttat in till nytt. Men ja, det kanske är bäst så
Ni har ju bott i två år och vaknar fortfarande upp skrikande över att snö glider ner från taket?

Tror att ni alla bör söka efter terapi mot överkänslighet och lära er vad jordbävning egentligen är.

Herregud vad folk gnäller och klagar på fåniga saker i vardagen.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 12 till
  • Laddar…
Jag är alltid seriös? Vi har snö i det här landet, på sina håll mycket och bor man i eget hus är det svårt att komma ifrån att det ibland åker ner snö från tak. Det är svårt att komma ifrån. Har man öronproppar så slipper man höra det iallafall. Om även vibrationer stör så får man gå vidare med det. Det finns fjädrande fötter för spjälsängar. Kanske kan man få dit såna även på större sängar.
Snörasskydd primärt är för att man inte ska få snö över sig vid utgångar och dylikt. Inte får att behålla snön på taket så den biten tror jag inte alls på.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Z zladri skrev:
Tack, det får nog bli detta.

Hoppas att den förre som skrev inte var seriös med öronproppar...?
Som många andra har sagt så är det helt normalt att det låter/skakar när större mängder snö åker ner från taket och inget man måste åtgärda på något sätt.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ni har ju bott i två år och vaknar fortfarande upp skrikande över att snö glider ner från taket?

Tror att ni alla bör söka efter terapi mot överkänslighet och lära er vad jordbävning egentligen är.

Herregud vad folk gnäller och klagar på fåniga saker i vardagen.
Låt mig gissa, du har aldrig haft glaserade takpannor? Eller bara vaknade på fel sida imorse? Kanske av att isig snö gled ner i hög hastighet från taket så att det låter som om hela taket åker ner, inte bara snön?

Snörasskydd hjälper iallafall mot det sistnämnda. Det är ju inte kul alls att bli väckt av plötsliga höga ljud mitt i natten, oavsett vad det är som låter.
 
  • Haha
jkdsfsuoh och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har falsat plåttak och mansardtak så tur att man sover gott trots ljud och skakningar...
 
Har plåttak och ja det låter bra när snön rasar.
Dock så tänker jag "Å vad skönt, nu slipper jag upp på taket och skotta" varje gång jag hör snön rasa
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Snöras från taket låter i 2 moment: först när snön kanar över takpannorna, dom är ojämna och det låter och får huset att vibrera lite. Sedan är det lite uppehåll innan nästa moment inträffar: snön landar med ett duns på marken.
Sedan kan du somna om.
Småhus låter alltid. Än kan det vara snöras, ibland fåglar som skjuter in under takpannorna, eller knak i bjälklaget när stormen ligger på, eller regn som trummar mot plåtdetaljer, eller nån jävla gås som borde gå på sånglektioner, eller gurgel i rören.
Slappna av.
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Rasar väl snö noll till två gånger per år här.
Bott här över tio år och står fortfarande rakt upp redo att slåss när det rasar på natten.. :)
 
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.