ulfben ulfben skrev:
Har du upplevt några falsklarm? Eg att det stänger av vattnet när du drar på en vattenspridare eller vattnar i landet?
Som henche skriver. Sätter jag på droppslangen på thujan (som gärna vill ha flera timmar bevattning när det är som hetast) kommer brytaren att slå till efter en tag. Tiden det tar beräknas med en formel som tar hänsyn till vad den observerat som "normal" förbrukning den senaste månaden. Följande står i manualen:
Manualinstruktioner för övervakning av långt och stort flöde med vattenfelsbrytare, med formler som aktiverar förvarning om onormala flöden upptäcks.
En sak till är att den varnar innan den stänger av. Jag har sett det några gånger på vattenspridaren att den stänger vattnet i 6 sekunder, öppnar 45 sekunder. Detta upprepas tre gånger innan den stänger av helt. När detta händer tänds röd lampa på huvudenheten och summern går i gång tills larmet kvitterats.

När jag kör vattenspridaren går man enkelt in på menyn och pausar systemet i X antal timmar, sedan går den automatiskt igång igen.
 
  • Gilla
solroslucia och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Jag har tänkt samma tanke själv men inte orkat tänka så långt ännu. Vore ett roligt projekt men jag saknar lite utrustning som oscilloskop.
Är det en 8P8C ("RJ45") kontakt med cat.5 (nätverkskabel) till den grå boxen?

I vilket fall som helst finns det tre punkter att koppla in sig på:
* Styrboxens kabel till den grå boxen
* Sensorerna med koaxialkontakter vid den grå boxen
* Beställa egen tryck och flödessensor samt motorventil för ett helt eget upplägg

Oscilloskop för ändamålet är inte så blodigt:
ELFA bänkoscilloskop 2x 20 MHz för 2657 SEK
Begagnat är betydligt billigare och oftast snabbare i prestanda.

Fördelen är förstås att man kan lägga upp egna algoritmer och sensorer.

Etnoy Etnoy skrev:
En sak till är att den varnar innan den stänger av. Jag har sett det några gånger på vattenspridaren att den stänger vattnet i 6 sekunder, öppnar 45 sekunder. Detta upprepas tre gånger innan den stänger av helt. När detta händer tänds röd lampa på huvudenheten och summern går i gång tills larmet kvitterats.
Hur fungerar detta när någon duschar på övervåningen?
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Är det en 8P8C ("RJ45") kontakt med cat.5 (nätverkskabel) till den grå boxen?

I vilket fall som helst finns det tre punkter att koppla in sig på:
* Styrboxens kabel till den grå boxen
* Sensorerna med koaxialkontakter vid den grå boxen
* Beställa egen tryck och flödessensor samt motorventil för ett helt eget upplägg

Oscilloskop för ändamålet är inte så blodigt:
ELFA bänkoscilloskop 2x 20 MHz för 2657 SEK
Begagnat är betydligt billigare och oftast snabbare i prestanda.

Fördelen är förstås att man kan lägga upp egna algoritmer och sensorer.


Hur fungerar detta när någon duschar på övervåningen?
Det stämmer, vanlig RJ45 i båda ändarna vilket gör att man kan köra "nätverkskabel" från ventilen till styrenheten i racket.

Som sagt, det finns ingen brist på projekt i detta hus så jag får lägga det till den (långa) att-göra listan. Tack för tips! :)
 
spikplanka spikplanka skrev:
Skulle det vara möjligt att gräva längre ned så att man kan få in grundisolering (XPS) även under väggarna så att dessa inte agerar som köldbryggor?
Som bonus kanske man kan få till lite högre takhöjd.

[bild]
Jag är inte helt säker på vad du menar, vi satte 20 cm EPS-cellplast under den undergjutning som vi gjorde på väggen.

Nu visade det sig ju till slut att vi rev väggen och undergjutningen.
 
Vi är kvar på den 13 april 2024, mycket som hände denna lördag.

Som ni såg sist rev vi väggen vid lilla rummet, och nu fortsätter jag bila bort plattan runt den.
Sönderslagen betongplatta med mycket grus runt. En bilmaskin och bygglampa ligger på golvet. Vägg i bakgrunden delvis nedriven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan bara grus kvar på golvet.
Renovering av tvättstuga, golv avlägsnat, betong- och jordfragment synliga. Orange avfallssäck, verktyg och rör längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av en tvättstuga med borttagna plaströr; grus och betongbitar på golvet, orange sopsäck, verktyg och rördelar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda betongen som är kvar nu är i hörnet bakom gamla toan.
Rivning av vägg och betongplatta i tvättstuga. Grus och sten på golvet, verktyg och reflektorlampa syns. Bakomliggande vägg vid dörr är delvis uppbruten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla toalettavloppet kapas och pluggas...
Ett grävt hål i marken med jord och stenar där en silvertejp-täckt plastdel och ett avbrott i ett vitt plaströr syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och sedan kan vi dra upp de stammarna.
Rivningsarbete i tvättstugan med grushögar på golvet, två borttagna plaströr och diverse betongbitar. Verktyg och en lampa syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i ett rum med grus och sten på golvet, två avsågade avloppsrör, en hink och en arbetslampa som lyser upp arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

14 april 2024, nu är plaströren borta
Bortbruten betongplatta i ett rum med rester av murbruk och grus på golvet. Verktyg synliga längs väggen. Rivningsarbete i pågående projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara att fortsätta baxa ut stenar, slipper köpa gymkort i år.
Bortbilad betongplatta och grus på golvet i ett rivningsprojekt; borrmaskin, hinkar och plaströr synliga i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är märkligt hur många stora bitar betong som ryms i några dussin kvadratmeter.
Uppbruten betongplatta med stora stenar och grus på golvet, en svart hink och del av riven vägg och dörr i bakgrunden, under en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna dörr och vägg markerar slutet på rivningen; här vill jag återigen se till att bara riva till väggen och inte mer än så. Fram med borrmaskinen igen.
Bilden visar en rivningsplats där en betongplatta har bilats bort, med grus och stenrester på golvet framför en delvis rivet vägg och en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återigen jättemycket sten på vad som känns som en liten bit betongplatta, volymen växer säkert 3 gånger.
Uppbruten betong på golvet i ett rum under renovering, med en skottkärra fylld med bitar, en arbetslampa och verktyg spridda runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är de sista stora bitarna betong som knackas loss, wohoo!
En byggarbetsplats med rivna väggar och mängder av sten och grus på golvet. En borrmaskin, hinkar och en arbetslampa syns i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete i en tvättstuga, med dörr och vägg delvis borttagna. Grus och betongbitar på golvet samt en skottkärra fylld med stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten översiktsbild.

Rivningsarbete i ett rum där en vägg har rivits bort samt större stenar och betongbitar har avlägsnats från golvet, rörsystem synliga i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gräver lite under FTX-aggregatet för att försöka hitta väggsockeln. Den verkar ligga djupt vilket är bra nyheter.
Byggarbetsplats med en FTX-aggregat monterat på väggen och rivna betongplattor på golvet. En hink och grus syns, samt vattenrör på vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstugan
Bild på rivningsarbete i tvättstuga med borttagen betongplatta och kvarlämnat grus. Verktyg, rör och hinkar utspridda över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla toan. De flesta stora stenar är borta och klockan är återigen efter midnatt. Dags att sova!
Rummet under rivning med trasiga väggar, grus och sten på golvet, en dörr i bakgrunden, två svarta hinkar och olika verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Etnoy Etnoy skrev:
Jag är inte helt säker på vad du menar, vi satte 20 cm EPS-cellplast under den undergjutning som vi gjorde på väggen.
Schematisk bild som visar konstruktion med XPS isolering vid botten av en mur under marknivå, avseende att isolera mot köldbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte om du fick in XPS (EPS) isoleringen enligt bilden, dock med betong ovanpå. Sedan bör det förstås vara detsamma på utsidan men det är en annan sak.
Tanken är primärt att undvika att väggen suger ut värmen från rum och i tillägg får en massa kondenserad luft.
 
spikplanka spikplanka skrev:
[bild]

Tänkte om du fick in XPS (EPS) isoleringen enligt bilden, dock med betong ovanpå. Sedan bör det förstås vara detsamma på utsidan men det är en annan sak.
Tanken är primärt att undvika att väggen suger ut värmen från rum och i tillägg får en massa kondenserad luft.
Aha, du menar ytterväggen. Jag har inte rört den bärande konstruktionen, det är inte ett nybygge vi pratar om. Vet inte ens hur det skulle gå till att göra om huset så det blir som på bilden...
 
Tänker att man gör det i sektioner. Frågan är då hållfastheten för betong som gjuts i efterhand, i synnerhet för de bärande hörnen. Dock har jag sett de som brutit upp hela betonggolvet och gjutit ny platta. Förutsatt att man kan stadga källarväggar och hus under tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.