S solroslucia skrev:
Tack för den här tråden, väldigt spännande och intressant att följa 😃👍
Jag har ett hus från -68 där avloppet i källaren står på tur att bytas. Har aldrig dragit i ett sådant stort projekt själv, så bra att kunna få lite mer insikt i vad det innebär 😄
Vad kul! Jag startade denna tråd eftersom jag lärt mig mycket på vägen och vill dela med mig. Har du budgeten, tiden och kunskapen att göra det ordentligt ska du göra det, blir ett riktigt lyft i huset.
 
Hoppas ni gillar bilder på bilmaskin som pulveriserar betong, för det är vad denna tråd handlar om ett tag framöver. På dagarna kombinerar jag föräldraledighet med deltidsjobb och på kvällar/nätter går jag ned till källaren och bygger, och så blir det hela våren 2024. Sova får man göra när man är pensionär.

13 mars 2024.
Jag frilägger rör och avlopp i lilla förrådsrummet.
Betonggolv med delvis borttagen yta, en Hilti TE 1500-AVR bilmaskin ligger ovanpå. Synliga vattenrör och en utsikt över avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilmaskin använd för att riva betonggolv tillsammans med synliga vatten- och avloppsrör i ett dammigt utrymme. Betongrester och glasfiberarmering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hink efter hink med betongkross bärs ut. Jag lyfter för hand. Snabbt inser jag hur mycket damm det bildas, inte hälsosamt. Jag kör med bra andningsskydd men det behövs mer än så.

14 mars. Jag använder industridammsugaren utan slang på som en form av luftrenare och blöter betongen med vatten innan jag kör.

Borrmaskin och verktyg vid frilagda vatten- och avloppsrör i en källare under renovering. Industridammsugare och slang synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med Hiltin gör jag schweizerost av plattan. Som jag tidigare nämnt använde jag glasfiberarmering under flytspacklet på inrådan av plattsättaren och den gör sitt jobb. Den påverkas knappt av bilmaskinen utan håller ihop segt och bra, vilket ger massor av extraslit för mig. Kan verkligen rekommendera denna armering.

En svart hink med stora betongbitar, en röd bilmaskin märkt "Hilti", och ett blått verktyg ligger på ett dammigt golv bredvid glasfiberarmering i ett förrådsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under armeringen återstår betong, det är lättare att spräcka.

Bilmaskin som används för att pulverisera betong i ett förrådsrum. Krossad betong och frilagda vatten- och avloppsrör syns också i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilmaskin och rör i ett källarrum med uppbruten betong; hjälpmedel inklusive trädgårdspade och industridammsugare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenrören på bild är i drift så jag går försiktigt fram. Under vattenrören ligger avloppsstammen, även den i drift, här handgräver jag med spaden.

Nu hittar jag ytterligare en råtta, begraven. Det kan vara den som fällan slog på men inte omdelbart dödade.
Hink med betongkross och en död råtta på botten, del av källarrenovering där rör och avlopp friläggs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta på hur avloppsröret ser, inte konstigt att råttorna tog sig in från kloakerna och det rummet luktade konstigt.
Skadade vattenrör och avloppsrör i en utgrävd källare, med spruckna PVC-rör och jord runtomkring. Overdelen av rörsystemet visar sättningar och ihoprullad tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gaffatejp fixar biffen!
Bild av en delvis frilagd vattenledning som är lagad med silvertejp, omgiven av jord och små stenar, i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade roligt och skickade dessa bilder till en kompis som jobbar med relining, han höll på att få hjärtsnörp när jag beskrev min DIY-relining. Jag fick lugna honom med att allt ska bytas och tejpen är tillfällig :)

Tittar man noga så ser man att ytterväggen i detta lilla rum har en förskjutning på sig. Bilmaskinen råkade slå av hörnet och under kunde jag se...träullsskivor.
Närbild av en hörnvägg med bortslagen puts som avslöjar en underliggande träullsskiva, omgiven av betongbitar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är 1.5 meter under marknivån på en källaryttervägg, och det visar sig finnas trä bakom putsen. Efter lite reserach verkar just träulit vara trä blandat med cement och vatten vilket gör det tåligare mot förruttning, men det är absolut inget jag vill ha kvar. Vi kommer återkomma till detta senare i bygget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ompax och 9 till
  • Laddar…
Den dammiga bilden påminner mig om när jag bilade upp hela tvättstugan för fem år sedan. 😮
Bra jobbat 👍

//AA
 
  • Haha
Etnoy
  • Laddar…
16 mars 2024.

Jag bilar vidare i det lilla rummet och kommer fram till innerväggen. Här visar sig Hiltin vara fel verktyg då den knackar bort en stor bit betong som håller upp innerväggen av blåbetong.

Utgrävt hörn i ett rum, med en svart hink fylld med betongbitar på grusigt golv. Synliga vattenrör och större betongbit intill väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasig innervägg med en stor bit borttagen betong, exponerade rör syns på höger sida, omgivande grus och jord inuti ett byggrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag funderar på hur detta ska lösas medan jag biter i det sura äpplet och knackar ned betongklumpen och bär ut till containern.
Närbild av ett betonggolv som har blivit uppknackat med en Hilti-borrhammare, exponerade rör och borttagna betongbitar ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En container fylld med rivningsmaterial som betongbitar, metallskrot och trasiga föremål från ett renoveringsprojekt, stående på en parkeringsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17 mars 2024. Pannrummets innerväggar är nu borta och jag har städat rent. Jag tar en bild på lugnet innan stormen. Bergvärmepumpen och FTX-aggregatet vet inte vad som kommer hända här inom kort. Avloppsstammen går i golvet rakt under mina fötter, och man kan se den gamla golvbrunnen vid pannan. Vattenrören till och från pannan kan ses i bilden, inklusive den tidstypiska grovt överdimensionerade varmvattenledningen som gör att det tar evigheter att få varmvatten i duschen i andra sidan huset. Ska bli skönt att få allting bytt!

Under FTX-aggregatet är golvet väldigt tjockt; det var här oljetanken stod tidigare. Ska bli spännande att se hur lätt det golvet är att bila.

En viktig sak att nämna är att vårt hus står på väggsocklar och det har gjutits en platta mellan. Det gör att vi ganska enkelt kan bila bort betongen, och det betyder också att sprickor i golvet inte automatiskt betyder att huset rasar ihop.
Bergvärmepump, FTX-aggregat, verktygslåda och en stege i ett delvis rivet pannrum. Olika rörsystem är synliga längs väggarna och golvbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett pannrum med en bergvärmepump och FTX-aggregat. Synliga vattenrör, verktygslådor och arbetsmaterial är utspridda på golvet. En orange behållare syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kör vi. Jag börjar bila mitt i rummet och hittar snabbt gamla rör från oljetanken till -pannan. När jag knackar upp dem luktar det starkt av eldningsolja i rummet.


En brytmaskin ligger bredvid en bruten betongyta, med en hink fylld med betongbitar, en stege och verktygslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggrenovering i pannrum med golvbrunn, två svarta hinkar fyllda med betongbitar, industridammsugare, och verktyg som borrhammare och trowel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett källargolv där betongen är uppbruten kring rör och kablar. En bilmaskin, verktygslådor, och en hink ses på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bit för bit försvinner betongen ut i hinkar. Jag arbetar mig försiktigt fram till det inkommande vattenröret och hittar att det knappt är en centimeter betong över röret. Inte konstigt att golvet börjat sprickar här.

Spruckna golvet i pannrum, med rör och stenkross synligt under en del av golvet som brutits upp för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbrutet golv i ett pannrum, med rör och ledningar synliga under betongen. En bit betong är borttagen och verktyg syns runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag arbetar mig fram till inspektionsluckan i golvet och får bort ramen. Här hittar jag också matningen till elementet längst bort i bild. Det är lite svårt att se, men golvet har sjunkit en del och har dragit med elementet så det händer snett, fästena har nästan släppt mot väggen bakom.
En byggarbetsplats med bortbilad betong, verktyg och utrustning inklusive en Hilti-borrmaskin och dammsugare. Golvet och rör är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu rör jag mig mot golvbrunnen.
Bilden visar ett grönt betonggolv delvis bilat med lösa stenar och en golvbrunn. En del betong är borta och flera rör syns under ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med uppbruten betonggolv, byggverktyg, och rörledningar exponerade. Diverse verktyg och material är utspridda runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här finns ytterligare en spricka i golvet och jag hittar återigen vattenrör väldigt grunt under betongen.
Betonggolv som har bilats upp med synliga rör och vattenledningar. Kringliggande betongbitar samt verktyg och golvbrunn syns också i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


18 mars 2024. Jag tar väldigt många bilder på det jag bygger, men inte många på mig själv. Det är kul att ha lite minnen från det mentala tillståndet och uppförsbacken som återstår
Person med skyddsmask och hörselskydd i ett rum under renovering, med betongbitar på golvet. Verktyg och rör syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis uppbrutet golv i ett pannrum, med en röd Hilti-borrmaskin, sågspån, verktyg och kabelrulle, visar en inspektionslucka och exponerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu hittar jag också radiatorkretsen som matar källaren. Hälften av värmen går ut genom hjärtväggen bakom, hälften i rören hitåt. Ovanvåningen fick golvvärme i den tidigare renoveringen och fördelaren där uppe matas med en separat krets.
Knackad betong på golvet i ett pannrum, med flera gröna betongbitar och vattenledningar synliga i väggen och den gamla golvbrunnen vid sidan av en vit maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
21 mars 2024. Ibland lyckas man kombinera barnpassning och bygge. Här följer ettåringen med i bilen medan jag hämtar en liten bit grus. Kommunen tog en tia per hink för lite 8-16, och denna lilla mängd kunde jag få in i bakluckan.
Fem hinkar fyllda med grus står på marken bredvid en stor grushög. Del av en röd bil syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betong och fiberduk. Hur många ser vilken bilmodell detta är? :)
Bakluckan på en röd bil fylld med säckar av Weber grovbetong och vit fiberduk. Bakgrunden visar en grusyta och grönt täckmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

22 mars 2024. Dags att undergjuta innerväggen innan den rasar. Kom ihåg att dessa väggar bara är 90mm inklusive puts så de är väldigt spröda.
En uppgrävd grop vid en vägg med exponerad jord och rör som löper längs kanten, förberedelser för undergjutning av innerväggen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En innervägg ovanpå jord och murbruk som har spruckit vid foten, med en bit träullsskiva och ett mätverktyg lutande mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats inomhus med grus och fiberduk förberett för att undergjuta en vägg. Väggen är spröd och det finns synliga rör längs marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undergjutning av innervägg med makadam och cellplast i botten av en rektangulär utgrävning, bredvid syns ledningar inuti väggen och en bit träullsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10 cm makadam och 20 cm cellplast gör själen glad jämfört med det instabila rullgrus som byggaren använde när huset byggdes. Och till skillnad mot sist kör vi armering.
Grop med grus, fiberduk och två lager cellplast som undergjutning för innervägg; hink och verktyg synliga bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undergjutning av innervägg med cellplast, murbruk, lättklinkerblock, och grus, samt verktyg och material synliga i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsområde med verktyg för att undergjuta en innervägg. En hink med betong, en murslev och cellplast på marken, samt armering och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag passar också på att gjuta igen en gång som råttorna använde in under resten av husets bottenplatta. In med så mycket betong som möjligt, tryck in med murslev och sedan en form framför.
Skadad vägg med betong, trälist och stenläggning under en innervägg, utsatta rörledningar och sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter några timmar river vi formen.
Gjuten betongstöd under en trasig vägg med synlig isolering och puts, omgivna av makadam och smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en delvis grävd grop under en innervägg, fylld med sand, sten och betong, redo för undergjutning och förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag river lite mer i träullsskivan i ytterväggen; den går hela vägen upp till taket.
Sprucken innervägg med exponerad träullsskiva, grus och cellplast längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
23 mars 2024. Jag fortsätter riva pannrummets golv. Jag lyfter ut plastgolvet som gjort stor nytta för att hålla rummet fräscht och tar fram Hiltin igen.
En renovering pågår i ett pannrum med borttaget golv, synliga rör, ett element, byggmaterial och verktyg inklusive en Hilti TE 1000-AVR i bildens förgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är inga rör i vägen så det går fort att knacka. Jag är så glad att betongen inte är armerad. Den är hård, men inte armerad. Det verkar också vara en grovgjuten platta med en finsats längst upp, jag får bila bort allting ett lager i taget. Kan det vara så att man byggt ytterväggarna först, sedan gjutit en grov platta, och sedan kommit tillbaka och gjort en finsats? Här inser jag att betongplattan kanske ändå har en bärande funktion genom att hålla isär socklarna så jag ringer in en konstruktör.
Rivningsarbete i ett pannrum där golvet har bilats upp. Synliga rör, krossad betong och verktyg utspridda. En borrmaskin och byggmaterial syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av betonggolv i pannrum, bitar av betongen och verktyg spridda på golvet, en Hiltin-borrmaskin, dammsugare, rör och stege synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är murat med betongblock runt inspektionsluckan, de får lyftas ut en efter en. Jag är försiktig så att avloppet inte skadas. Det sker en övergång från äggskalsplast till gjutjärn ungefär här. Efter luckan svänger stammen kraftigt nedåt till höger och kommer inte kunna nås då det är nästan två meter ned. Vi kommer behöva göra en ny dragning och lämna det gamla avloppet orört när stambytet kommer. En utgrävd grop i pannrummet med synliga vita avloppsrör i sanden och grus. Omgivningen visar rör och brottytor i den hårda betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en byggarbetsplats där pannrummets golv håller på att rivas. Betong och grus syns tillsammans med en blå spade, en hink och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta noga ovan så skönjer ni de vita avloppsrören i sanden.

Nu kommer jag till getingmidjan mellan förrådet (väggen till höger i bild) och kontreforen som stadgar upp ytterväggen.
Pannrum under renovering med ett uppbrutet golv, rör och hink mitt i rummet, verktyg och kemikalier på en hylla till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett delvis demolerat pannrumsgolv. En yta på betongplattan är bruten med rör och stenar blottade. Verktyg och material syns på en bänk till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet golv med betongrester och synliga rör i pannrummet. Skalade rör och verktyg i omgivningen tyder på pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25 mars 2024. En bättre vy över köldbärare och ventilationsrör. Notera frikylan som ger oss skön svalka på sommaren och att ventilationsdonen är igentejpade. Det går också att se var väggen tidigare gick på det bruna strecket på tak och vägg.

Ventilationsrör och köldbärare i ett pannrum, tejpade vid anslutningar. Synlig gammal väggmarkering och inspektionslucka. Isolerade rör och LED-belysning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mera försiktigt knackande för att frigöra vattenrör och avlopp, denna gång till stammen som matar köket rakt ovan. Här kör jag mycket med makitan, ett verktyg jag kommit att gilla väldigt mycket. Den är batteridriven så den är lätt att dra runt samtidigt som den är stark nog att ta sig igenom där jag behöver den.
Rivning av pannrumsgolv där betong och kablar syns bland bråte. Hilti-verktyg, kablar och en hink är placerade på golvet. Plast- och metallrör synliga i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i pannrum där betonggolvet är uppbilat och olika verktyg ligger utspridda. En hink, kablar och rör syns på den gulmålade väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fortsätter vara dammigt... Trevlig kväll för denna gång.
. Person med skyddsglasögon, hörselskydd och ansiktsmask med partikel-filter orsakar dammig rivning av pannrumsgolv. Bakom syns ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RobertPersson och 13 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.