spikplanka spikplanka skrev:
Testa att kontrollmäta om de verkligen har denna precision. Ytterst få temperaturgivare ger mer än 0,1 ⁰C i precision oftast är det mer 0,5 ⁰C och resten är oftast "glädeprecision". ;)

Jag kan inte uttala mig om den verkligen mäter 0.01 grader, men tittar man på graferna så ser man att den följer temperaturen mycket väl och definitivt bättre än tiondelars grader.
 
Etnoy Etnoy skrev:
men tittar man på graferna så ser man att den följer temperaturen mycket väl och definitivt bättre än tiondelars grader.
Det är en analog process i grunden så visningen kommer att bli kontinuerlig. Men det är skenbart för frågan är om vad som visas motsvaras av verkligheten. Vill du få precision så är det oftast termoelement, nollpunktsreferens och kalibrering som gäller.

Resistiva temperatursensorer har också problemet att mätning värmer upp sensorn.. så man måste begränsa mätoperationen till säg 1 mätning på 1 millisekund, 1 gång per 10 minuter osv.

Därav kan det vara värt att använda standard temperatursensorer som är resistiva och som har precision på maximalt 0,1 ⁰C i praktiken. Det fungerar för många tillämpningar. Stor tillgänglighet vid köp och lågt pris. Bara man är medveten om skenbarheten i precision och vad man får för resultat.


Försök till kostnadssummering (exklusive moms). (korrigerad och sorterad)
Beskrivning:Kostnad:
Snickarnas arbetstid 82,5 timmar49 087
Golvvärmesystem Uponor42 000
Sugbil38 000
Rörmokare 58 timmar34 800
Elektriker 58,5 timmar?
Betong 16 940
Container16 860
Markentraprenör10 806
Cellplast8 690
Armering5 290
Golvbrunn4 800
t2blå-värmekabel 71 meter för maskinrum3 236
Totalt minsta kostnad utan ROT:<230 509
 
Redigerat:
Etnoy Etnoy skrev:
Jag tycker termostaten är snygg och var lätt att få in i Home Assistant. Men som du säger har den bara precision på 1 grad vilket känns väldigt konstigt på en lite dyrare produkt som denna. Jag mejlade faktiskt Namron om detta och de bekräftade att det är så termostaten fungerar. De var glada för feedbacken dock, tror inte de tänkt på detta själva. Om du mejlar dem också får de fler som påpekar detta, kanske kommer de med en ny version om tillräckligt många hör av sig!
Det skall jag ta och göra. Behöver ändå ha ett förtydligande från dem rörande de två parametrarna för "open loop". Så som det verkar fungera i praktiken stämmer inte överens med min tolkning. Men jag är nog yrkesskadad. :p

Jag misstänker att de har trögheten för att vara snälla mot det mekaniska reläet. För det priset så hade jag dock förväntat mig en bättre reglering. Zigbee-delen verkar dessutom vara Tuya.
 
  • Gilla
Franskasophie
  • Laddar…
A Alikzus skrev:
...Zigbee-delen verkar dessutom vara Tuya...
Min Luft-Luft pump med Tuya har slutat funka, de har också mailat ut att något ändrats. Har inte orkat ta tag i det. Gillar inte lösningen, trevligare att ha nåt som kan gå lokalt än via nån server i Kina...
 
J JohanLun skrev:
Min Luft-Luft pump med Tuya har slutat funka,
Är den beroende av någon extern server utanför huset?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Är den beroende av någon extern server utanför huset?
Ja, jag -tror- hela Tuya konceptet bygger på att informationen går till Kina, så kommunistpartiet kan lägga sig i min värmeinställning... :D ;)
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, jag -tror- hela Tuya konceptet bygger på att informationen går till Kina, så kommunistpartiet kan lägga sig i min värmeinställning... :D ;)
Dels kan de göra avtal med regeringar bakom ryggen på dig. Dels kan de köra en, schysst lyxköp men nu måste du betala varje månad också..

italyirl.com: Great things to know about new italian heating rules
 
5 juni 2024. Gräset har börjat växa över den tidigare gropen utomhus och fiberduken är borttagen, men det är uppenbart att jag behöver lägga på ny jord för att det ska se vettigt ut igen. Det är ett problem för ett annat år, för 2024 bygger vi källare.
Tegelhus med nyväxt gräsmatta framför, där gräset täcker tidigare grop. Fönster reflekterar himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där betongpumpen stod hade jag en storsäck där pumpen tömde överflödig betong efter att gjutningen var klar. Jag hade tänkt knacka sönder betongen och slippa beställa hämtning, men den var så full att det blev opraktiskt.
Öppen orange storsäck fylld med härdad betong placerad vid en trävägg, med en betongborr liggandes bredvid på asfalten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tar bort brädan som lagts mellan toan och tvättstugan för att ta hand om höjdskillnaden. Jag påminner att toans golv lagts något högre eftersom vi inte kunde gräva så djupt vi ville.
Betonggolv i övergången mellan tvättstuga och förråd, med diverse rörinstallationer längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom betongen härdat hyfsat är det ÄNTLIGEN dags att ta bort stämparna. Källaren går från hinderbana till att kännas som en motorväg.
Källarrenovering med exponerade rör, kablar och byggmaterial, visar övergången till förrådet och förberedelser inför duschrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källargolv med kablar och rör i blivande duschrum, med verktyg och värmefläkt synliga, samt rör och slangar längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övergång mellan tvättstuga och förråd med synliga rör och stämpar på betonggolv. Slang och vägg med röranslutningar syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rum med ventilationssystem, rör och en dammsugare på betonggolv. Rör och slangar hänger över ett pumpsystem, med en vit maskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plasten runt FTX-aggregatet försvinner också.
FTX-aggregat med rör och slangar installerade i ett byggprojekt, beläget i en ny källardel under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu när man kan gå på golvet är det dags att ta hand om ytterväggarna. Det finns några sprickor som jag knackar ut för att senare mura igen.
Spricka i källarväggen med del av puts avlägsnad, planerad för renovering efter att betongen härdat, i samband med byggprojekt juni 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka och skada i en cementvägg inomhus, vid övergången mellan tvättstuga och förråd, som ska muras igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spruckna väggar i blivande duschrummet, med kablar och rör, belyst av en lampa på golvet i ett renoveringsprojekt, 7 juni 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser vi övergången från tvättstugan till förrådet och dess orörda betongplatta.
Övergång med nivåskillnad mellan tvättstuga och förråd med synlig betongsockel och kabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är myriaden av slangar och rör i det blivande duschrummet
Slangar och rör på betonggolv i ett blivande duschrum, med hinkar och en bräda. Renovation av källare pågår, 7 juni 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med omålade väggar, flera synliga rör och slangar på golvet, samt två svarta hinkar mitt i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7 juni 2024. Hustrun, som ansvarar för estetiken, funderar på klinkers.
Vägg med avskalad puts, två stora kakelplattor på golvet, en träplanka framför, samt rör och kablar mot väggen i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra stora klinkerplattor lutar mot en vägg i ett renoveringsprojekt, framför syns en träbräda och exponerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats i källare med betonggolv och flera rör och slangar synliga. Klinkerplattor ligger på golvet bredvid verktyg och en trålåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergång mellan tvättstuga och förråd med synliga rör och en spegel som reflekterar en trappa. Golvet är delvis täckt av kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Hur kommer det sig att du inte gjorde golvet i förrådet också?
 
  • Gilla
Etnoy och 1 till
  • Laddar…
R Rikard_Sa skrev:
Hur kommer det sig att du inte gjorde golvet i förrådet också?
Det finns flera orsaker. Tidigt i projekteringen hade jag planerat att riva ut allt utom de bärande väggarna i det aktuella utrymmet, men det var inte enkelt. Utan förrådsgolvet hade värmepumpens fundament inte varit stabilt och jag hade behövt koppla ur och flytta värmepumpen någon annanstans i huset. Detta hade gjort allting väldigt komplicerat.

I stället hittade jag en bra mellanlösning. Förrådet är ju inte mot en yttervägg så det är mindre påverkan vad gäller temperatur och fukt än de andra rummen. Det går inga rör under den plattan som behöver bytas, så den enda orsaken att bryta upp det golvet är att isolera och dränera och lägga golvvärme. Även om resten av projektet har fokuserat på att göra saker rätt en gång för alla och lägga en ordentlig budget valde jag att inte göra förrådet. Det är ju ändå bara ett slutet rum utan fönster där vi bara ska lagra saker.
 
  • Gilla
Rikard_Sa
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
5 juni 2024. Gräset har börjat växa över den tidigare gropen utomhus och fiberduken är borttagen, men det är uppenbart att jag behöver lägga på ny jord för att det ska se vettigt ut igen. Det är ett problem för ett annat år, för 2024 bygger vi källare.
[bild]
Där betongpumpen stod hade jag en storsäck där pumpen tömde överflödig betong efter att gjutningen var klar. Jag hade tänkt knacka sönder betongen och slippa beställa hämtning, men den var så full att det blev opraktiskt.
[bild]
Jag tar bort brädan som lagts mellan toan och tvättstugan för att ta hand om höjdskillnaden. Jag påminner att toans golv lagts något högre eftersom vi inte kunde gräva så djupt vi ville.
[bild]
Eftersom betongen härdat hyfsat är det ÄNTLIGEN dags att ta bort stämparna. Källaren går från hinderbana till att kännas som en motorväg.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Plasten runt FTX-aggregatet försvinner också.
[bild]
Nu när man kan gå på golvet är det dags att ta hand om ytterväggarna. Det finns några sprickor som jag knackar ut för att senare mura igen.
[bild][bild][bild]
Här ser vi övergången från tvättstugan till förrådet och dess orörda betongplatta.
[bild]
Här är myriaden av slangar och rör i det blivande duschrummet
[bild]
[bild]
7 juni 2024. Hustrun, som ansvarar för estetiken, funderar på klinkers.
[bild][bild][bild][bild]
Om jag får tycka, så få olika material som möjligt, ett träslag, en Sten osv.
Kan ni inte få tag på lika golv som redan ligger?
 
Etnoy Etnoy skrev:
Det går inga rör under den plattan som behöver bytas, så den enda orsaken att bryta upp det golvet är att isolera och dränera och lägga golvvärme. Även om resten av projektet har fokuserat på att göra saker rätt en gång för alla och lägga en ordentlig budget valde jag att inte göra förrådet. Det är ju ändå bara ett slutet rum utan fönster där vi bara ska lagra saker.
Tänker att förrådet kan utgöra en köldbrygga. Och nu när resterande betong är klar så kanske det vore en snabb affär att göra förrådets golv också?
 
F Fjonken skrev:
Om jag får tycka, så få olika material som möjligt, ett träslag, en Sten osv.
Kan ni inte få tag på lika golv som redan ligger?
Självklart är det planen att få enhetligt golv, bara idag beställde vi hem 43 m2 klinker av en enda sort. Det kommer bli snyggt!
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.