4 juni 2024 är den stora dagen i bygget, för nu ska vi gjuta! Jag har ringt Skanska och beställt snabbhärdande betong. Den kostar bara någon hundring extra per kubik men är en bättre, mer modern blandning med vct 0.40. Av det jag läst ska betongen både bli starkare och torka snabbare så vi slipper vänta oändligt länge tills relativa fuktigheten understiger 85% vilket krävs för tätskikt. Med totalt tre kubik är det en no-brainer.

Trots den ringa mängden betong har jag valt betongbil och pump eftersom det gör jobbet enklare och snabbare. Slangen kör vi in genom fönstret.
Betongpump slang som går genom fönstret till ett hus under byggnation, förbereder för gjutning. Huset har gula tegelväggar och flera fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga under renovering med exponerade rör, ledningar och ett armerat golv för gjutning av betong. Betongpumpens slang syns tydligt i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minstingen tittar på medan byggarna förbereder jobbet.
Byggarbetare förbereder betonggjutning i ett rum, medan ett barn i färgglada kläder tittar på. Rummet har isolering och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är kladdigt och kräver precision, men det är inte snickarnas första gjutning.

Betongpumparen blir så nöjd att han lägger upp det hela på instagram
Arbetares övervakning av betonggjutning genom fönster med betongpump i ett rum under renovering. Verktyg och elledningar synliga på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongbilen häller sakta in massan in i pumpen medan arbetet fortgår. Solen skiner!
Betongbil och pumpstation användes vid gjutning. En person övervakar processen. Slang kopplad från betongbilen till pumpen, solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutningen fortsätter rum för rum. Ena snickaren mäter höjden med laser och den andra "krattar" ut det för att få bort luftblåsor
Pågående gjutning av betonggolv i tvättstuga, med synliga verktyg och en knottrig yta som beskrivs i texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färskgjuten betong i tvättstuga med synliga rör och en golvbrunn. Våt betongyta som håller på att torka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstugan är den sista delen som gjuts
Betongarbete i tvättstuga med rör och kabelinstallationer synliga på väggarna; en person fördelar betong från pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggare med stövlar jämnar ut nylagd betong i en tvättstuga under ett byggprojekt. Flera rör och verktyg syns i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag är tillbaka på bygget är det klart och ytan har jämnats av. Eftersom vi kommer täcka allting med flytspackel blir det ingen stålslipning av ytan. Det är så skönt att äntligen se ett golv.
Nygjuten betonggolv i tvättstuga med synliga rör och ledningar på väggarna, under pågående husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyhällt betonggolv med rörgenomföringar och en träbit, i ett rum under renovering. Slät yta utan bearbetning för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjutet golv i tvättstuga under bygge, synlig avloppsbrunn i hörnet, väggar och rör, ytan ojämn p.g.a. snabb torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det härdar så snabbt att jag redan kan gå på det på kvällen. På grund av den kemiska reaktionen är det mycket varmt och fuktigt i rummet trots öppna fönster. Mina sensorer mätte upp 95 procens luftfuktighet! Jag sätter in fläktar för att cirklulera luften lite försiktigt. Vanligtvis ska man ju plasta och blöta betong, men Skanska gav kontraorder på detta, enligt dem ska man bara låta det härda sakta i luften.

Mitt på tvättstugans golv fick de inte riktigt till ytan så den blev lite knottrig pga den snabba torkningen. Jag bryr mig inte eftersom flytspacklet ändå döljer allting.
Nyproducerat betonggolv i en tvättstuga, ytans textur visar ojämnheter efter snabbhärdning. Installationsdetaljer och rör syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett rum under renovering med exponerade rör och kablar, där golvet ser ut att nyligen ha blivit gjutet med betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinkopplade rör syns på en grovgjuten golvyta under renovering. Golvets yta är ojämn, och diverse installationsmaterial är synligt längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjuten betonggolv i tvättstuga med kablar och rör. Rummet är ljussatt och har plastskynken för skydd vid byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betonggolv i tvättstuga med synlig VVS och verktyg på väggarna. Ojämn yta och exponerade rör visar pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tre månaders oavbrutet slit har vi alltså nått en viktig milstolpe i bygget. Det har varit smutsigt, tungt och bullrigt att riva men allt är värt det nu när vi har ett nytt golv. Jag och byggarna har varit noga att allt ska bli rätt, det ligger gott om isolering överallt, massor av armering...och avlopp och rör är helt nya.

Jag redovisar också lite kostnader här. Betongen kostade 16940 kr plus moms vilket är fakturan från betongaren. Den täcker pumpen, betongarens arbete (1 man), betongbil och 3 kubikmeter snabbhärdande betong. Cellplasten kostade 8690 kr plus moms, armering 5290 kr plus moms. Till detta kommer snickarnas arbetstid.som blir 49087 kr plus moms för 82.5 timmar. Detta inkluderar även en del material och arbete som görs senare under sommaren, och totalt efter ROT fakturerar snickarna 94256 kr.

Rörmokaren är faktiskt den dyrare posten här, och det beror på den stora mängden material. Avloppsrör, vattenrör, isolerade rör med mera. Golvbrunnen kostar 4800 kr plus moms, golvvärmesystemet från Uponor 42000 plus moms. 58 timmar arbetstid blir 34800 plus moms vilket ger en faktura på 138213 kr efter ROT.

Elektrikern fakturerade också ett par veckor efter, så deras faktura inkluderar även den jobb som jag ännu inte redovisat här. Det mesta även här är materialkostnad, till exempel t2blå-värmekabeln för maskinrummet på 71 meter kostar 3236 kr plus moms. Arbetstiden är 58.5 timmar och totalt är fakturan på 79294 kr efter ROT.

Markentreprenören fakturerade 10806 och 23497 kr efter ROT varav 9072 kr exklusive moms är isodränen under cellplasten.

Totalt i detta stadie är vi uppe i nästan 350 000 kr. Lägg till containrar för 16860 kr, sugbil för 38000 kr och allt övrigt material och maskiner jag köpt själv så är vi över 400 000 kr.

Det är säkert möjligt att göra mycket mer själv, men jag måste tänka på min egen ork med tre barn hemma och föräldraledighet, och som vi sade tidigare har vi ändå avsatt en ordentlig budget för detta bygge.

Men kom ihåg, vi är inte färdiga utan har bara nått denna viktiga milstolpe. Det återstår två badrum, väggar, tvättstuga och allt vad det innebär. Jag hoppas att ni stannar här för resten av bygget!
 
  • Gilla
john.h och 11 till
  • Laddar…
Ett problem som
A Alikzus skrev:
Är du nöjd med Namrons Zigbee-termostat eller har du inte använt dem? Jag bytte ut en 30 år gammal termostat till en sådan för några veckor sedan (snygg, billigare än Ebeco och Zigbee istället för Wi-Fi och molnet), bara för att inse att den har en lägsta hysteris på 1°C... Just nu så kör jag den i "open loop" för att inte få iskall klinkers och tänkte försöka få till en extern reglerloop via openHAB istället.

Nu går jag kanske händelserna i förväg, men har du någon sammanställning av kostnaden för den nya plattan? Vi håller på och renoverar källaren i vårt suterränghus och hade tänkt att "nöja" oss med ventilerat golv, men jag blev väldigt inspirerad av den här tråden. Frågan är dock om det är värt arbetsinsatsen (krävande dagjobb och småbarn) samt kostnaden.

Hur som helst, väldigt kul att följa. :)
Jag tycker termostaten är snygg och var lätt att få in i Home Assistant. Men som du säger har den bara precision på 1 grad vilket känns väldigt konstigt på en lite dyrare produkt som denna. Jag mejlade faktiskt Namron om detta och de bekräftade att det är så termostaten fungerar. De var glada för feedbacken dock, tror inte de tänkt på detta själva. Om du mejlar dem också får de fler som påpekar detta, kanske kommer de med en ny version om tillräckligt många hör av sig!
Det blir en väldigt fånig graf i Home Assistant när precisionen bara är en grad:
Graf över elgolvvärme i maskinrum visar temperaturvariationer mellan 21°C och 23°C under perioden 1-18 oktober, med steg om en grad.
Extra fånigt är det när det finns billiga zigbee-tempgivare jag köpt på aliexpress som har precisionen nere på hundradelar av grader, kolla denna graf för ett av våra rum idag:
Temperaturgraf från Home Assistant visar variation från 23,5°C till 20,5°C mellan 2 PM och 10 AM. Visar bristande precision i termostaten som diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som tur är använder jag Uponors termostater via golvvärmen som huvudsaklig tempgivare i huset, och även om de "bara" har tiondelar är de otroligt robusta eftersom de är trådbundna. Namron-termostaterna använder jag med tempgivaren i betongen ansluten, så de mäter hur varmt golvet är. Än så länge är det bara oktober så bergvärmen har inte kört jättehårt ännu, men som varmast har jag där mätt en temperatur på 25 grader en natt. Än har jag inte startat elgolvvärmen då jag vill låta plattan härda ännu mera innan.
 
Finns det någon anledning till att man inte kör någon vibrator på eller i betongen?

Går det att plocka bort stämparna nu?

Den elektriska golvvärmen kan användas för att förhindra frysning av ordinarie golvvärme..
 
Jag är ganska säker på att krattningen som görs ersätter en vibrator, tror inte jag sett någon använda en sådan maskin när man bara gjuter en platta

Stämparna försvinner om några dagar när betongen nått lämplig hållfasthet

Alla dessa utrymmen är frostfria och uppvärmda
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Ska du bara gjuta in de gamla vatten rören? Med betong? Med EPS?
 
J JohanLun skrev:
Ska du bara gjuta in de gamla vatten rören? Med betong? Med EPS?
Jag förstår inte din fråga, alla gamla vattenrör är borta.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Jag förstår inte din fråga, alla gamla vattenrör är borta.
Ah, det såg ut som du började gjuta när rören var kvar, men du har väl bytt ut dom efter. Var ett stöd för en del av väggen...
 
Etnoy Etnoy skrev:
Extra fånigt är det när det finns billiga zigbee-tempgivare jag köpt på aliexpress som har precisionen nere på hundradelar av grader,
Testa att kontrollmäta om de verkligen har denna precision. Ytterst få temperaturgivare ger mer än 0,1 ⁰C i precision oftast är det mer 0,5 ⁰C och resten är oftast "glädeprecision". ;)

Försök till kostnadssummering (exklusive moms).
Beskrivning:Kostnad:
Cellplast 8690
Armering 5290
Snickarnas arbetstid 82,5 timmar 49087
Golvbrunn 4800
Golvvärmesystem Uponor 42000
Rörmokare 58 timmar 34800
t2blå-värmekabel 71 meter för maskinrum3236
Elektriker 58,5 timmar ?
Markentraprenör 10806
Container 16860
Sugbil 38000
Totalt utan ROT:230509
 
J JohanLun skrev:
Ah, det såg ut som du började gjuta när rören var kvar, men du har väl bytt ut dom efter. Var ett stöd för en del av väggen...
All VVS är helt utbytt, du kanske såg de liggande stämparna som stödjer ytterväggen?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Förlåt om jag inte har koll på hela tråden, väldigt bra dokumenterat.
I sammanställningen verkar du, spikplanka, glömt betongbilen...

Men det jag funderade på.
Är allt isolerat och armerat, eller bara delar av källaren?
Hur stor del har värmesystem av resp typ (uponor rep värmekabel)?
Hur stor golvyta är det totalt?
Du verkar ju dokumenterat i efterhand, hur lång tid har det tagit egentligen? I timmar och kalendertid?

Men, otrolgit strongt jobbat. Super med dokumentation. Jag har detta jobb framför mig och kommer då att återvända till denna tråden för mer inspo. Hann läsa lite i den nu, men inte riktigt från start till mål, då jag bara hade en stund över nu (jobbar men hade en liten lucka) ;) .
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Testa att kontrollmäta om de verkligen har denna precision. Ytterst få temperaturgivare ger mer än 0,1 ⁰C i precision oftast är det mer 0,5 ⁰C och resten är oftast "glädeprecision". ;)

Försök till kostnadssummering (exklusive moms).
Beskrivning:Kostnad:
Cellplast 8690
Armering 5290
Snickarnas arbetstid 82,5 timmar 49087
Golvbrunn 4800
Golvvärmesystem Uponor 42000
Rörmokare 58 timmar 34800
t2blå-värmekabel 71 meter för maskinrum3236
Elektriker 58,5 timmar ?
Markentraprenör 10806
Container 16860
Sugbil 38000
Totalt utan ROT:230509
Jag har ryckt lös lite siffror från olika fakturor som är intressanta, du missar att jag summerat var och en av hantverkarnas fakturor till siffran 350k
 
J JohanLun skrev:
Förlåt om jag inte har koll på hela tråden, väldigt bra dokumenterat.
I sammanställningen verkar du, spikplanka, glömt betongbilen...

Men det jag funderade på.
Är allt isolerat och armerat, eller bara delar av källaren?
Hur stor del har värmesystem av resp typ (uponor rep värmekabel)?
Hur stor golvyta är det totalt?
Du verkar ju dokumenterat i efterhand, hur lång tid har det tagit egentligen? I timmar och kalendertid?

Men, otrolgit strongt jobbat. Super med dokumentation. Jag har detta jobb framför mig och kommer då att återvända till denna tråden för mer inspo. Hann läsa lite i den nu, men inte riktigt från start till mål, då jag bara hade en stund över nu (jobbar men hade en liten lucka) ;) .
Allt vi renoverar här, ca 30 m2, är isolerat och armerat. Resten av källaren som ännu inte är gjord är varken isolerad eller armerad.

Hela denna yta får både vattenburen och elburen golvvärme.

Jag har inte räknat mina timmar då jag jobbar strötimmar, speciellt sent på kvällen när alla sover.

Läs tråden så får du nog svar på allt. Än så länge är albumet på datorn uppe i 1100 bilder för enbart denna projekttråd, vi har bara kommit halvvägs genom det :)
 
Är målet (med golvvärme mm) att det ska bli "bostandard" i källaren på den del du renoverar? Eller bara en jäkligt bra källare?

30kvm, måste vara bara en liten del av källaren, gjöt ni bara golvet på den delen, eller är det 30kvm som är isolerat men allt annat blev gjutet åxå pga rörens omrdagning?

Jag har ca 80m2 källare och skulle behöva göra vid ca 1/2-2/3 (endel pga rör), men har väl tänkt att bara isolera där det behövs (tvättstuga och två rum), inte riva upp de delar där man kan bara gräva kring rören.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är målet (med golvvärme mm) att det ska bli "bostandard" i källaren på den del du renoverar? Eller bara en jäkligt bra källare?

30kvm, måste vara bara en liten del av källaren, gjöt ni bara golvet på den delen, eller är det 30kvm som är isolerat men allt annat blev gjutet åxå pga rörens omrdagning?

Jag har ca 80m2 källare och skulle behöva göra vid ca 1/2-2/3 (endel pga rör), men har väl tänkt att bara isolera där det behövs (tvättstuga och två rum), inte riva upp de delar där man kan bara gräva kring rören.
Jag refererar till början av tråden där jag visar ritningar mm
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är målet (med golvvärme mm) att det ska bli "bostandard" i källaren på den del du renoverar? Eller bara en jäkligt bra källare?

30kvm, måste vara bara en liten del av källaren, gjöt ni bara golvet på den delen, eller är det 30kvm som är isolerat men allt annat blev gjutet åxå pga rörens omrdagning?

Jag har ca 80m2 källare och skulle behöva göra vid ca 1/2-2/3 (endel pga rör), men har väl tänkt att bara isolera där det behövs (tvättstuga och två rum), inte riva upp de delar där man kan bara gräva kring rören.
Vi gör om källaren på "rätt sätt". Det ska inte bli boyta utan det är husets tekniska system som värme, el och vatten som gör det hela komplicerat
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.