R Rejäl skrev:
Sedan får du räkna på sugkraften marken runt och under huset besitter för att förenkla det lite granna🤓🫣
Det borde väl bara reglera hur lång tid efter att lyftkraft uppnåtts till huset blir ett fartyg?

Många faktorer.

Ts, registrera inte ditt hus i skeppsregistret riktigt än.
 
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R
Svarar egentligen bara för att det är ett sätt att följa tråden med större finess än att trycka "bevaka". Mycket intressant frågeställning.
 
R Rejäl skrev:
Nää startar man en tråd med syftet som du har så kan det ju vara bra att ha med alla parametrar tänker jag, du gillar ju utmaningar vad jag har lärt mig..och nu när jag gav dig en rejäl en så väljer du att avstå?🤷
Jag kom ju faktiskt fram till att jag hade tillräcklig vikt i huset för att det inte skulle bli en båt 😅
Har ju inte ens räknat med vikten på alla delar i huset 🙄
 
R Rejäl skrev:
Sedan får du räkna på sugkraften marken runt och under huset besitter för att förenkla det lite granna🤓🫣
Ja, sugkraften i blålera slår nog de flesta andra krafter 😉😂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kom ju faktiskt fram till att jag hade tillräcklig vikt i huset för att det inte skulle bli en båt 😅
Har ju inte ens räknat med vikten på alla delar i huset 🙄
Detta trodde jag inte om dig att du bangar en utmaning🥲
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kom ju faktiskt fram till att jag hade tillräcklig vikt i huset för att det inte skulle bli en båt 😅
Har ju inte ens räknat med vikten på alla delar i huset 🙄
Så, nu är då frågan hur vi på bästa sätt kan ta bort vikt på huset så vi kan se var gränsen går.

Är det i skärgården eller långt in i land? Altså; är det reglerna i inre vatten vi behöver tänka på eller behöver vi ta större hänsyn?

Tänker mest på lanternföring. Svårighet att navigera, stort djupgående o s v.
Med tanke på tyngden så kanske t o m lots behöver anropas i trängre farvatten.
 
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Detta trodde jag inte om dig att du bangar en utmaning🥲
Det gäller att välja sina utmaningar 😉
Nu har vi sand i botten så jag anar att sugkraften är försumbar.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Det gäller att välja sina utmaningar 😉
Nu har vi sand i botten så jag anar att sugkraften är försumbar.
Ja där kom du kanske lätt undan men på sidorna finns det väl en del annat?
Hade högre tankar om dig när det kom till utmaningar du har ju en lång helg framför dig så tiden räcker..
 
R Rejäl skrev:
Ja där kom du kanske lätt undan men på sidorna finns det väl en del annat?
Hade högre tankar om dig när det kom till utmaningar du har ju en lång helg framför dig så tiden räcker..
På sidor finns det...
Håll i dig!




Sand!

För övrigt svarar jag:
Personer åker i en sandig terräng i ett fordon, en person ser sig omkring medan andra sitter bakom honom.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Gräv vallgrav och förankra som en båt 🙂

Någon har redan löst det här:
[länk]
Var tyvärr inte så många bra bilder i artikeln. Har för mig det var en vattentät låda som flyter och sen var det förankrat som en flytbrygga.
Tänkte faktiskt på dem när jag startade tråden 😊
 
När vi lät dränera om kring förra huset sa dom att huset ”ligger och flyter” på lera, men jag tänkte inte att det skulle kunna vara så bokstavligt 🤔 Billigt egnahemsbygge från 1955, och lite gungigt var det faktiskt när bussarna dundrade förbi.

Men till ditt praktiska problem. Om du inte bor fullständigt i en grop skulle du kunna anlägga en pumpgrop i källaren där du kan slänga ner en sänkpump vid behov. Slang ut genom något fönster till något dike på behörigt avstånd. Hopplöst om grundvattnet bestämmer sig för att höja sig permanent, men vid tillfälliga problem kan det hjälpa.
 
M mrsnhp skrev:
När vi lät dränera om kring förra huset sa dom att huset ”ligger och flyter” på lera, men jag tänkte inte att det skulle kunna vara så bokstavligt 🤔 Billigt egnahemsbygge från 1955, och lite gungigt var det faktiskt när bussarna dundrade förbi.

Men till ditt praktiska problem. Om du inte bor fullständigt i en grop skulle du kunna anlägga en pumpgrop i källaren där du kan slänga ner en sänkpump vid behov. Slang ut genom något fönster till något dike på behörigt avstånd. Hopplöst om grundvattnet bestämmer sig för att höja sig permanent, men vid tillfälliga problem kan det hjälpa.
Eftersom det är sand så rinner det till väldigt bra. Jag skulle absolut inte vilja ha en grop inomhus när vattnet är 70cm över golvet.

Tyvärr har jag ingenstans att leda vattnet annars hade en dränering nog räckt.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Kan ni inte pumpa upp det på torra land då, och få ett 3 våningshus 🙂
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kan ni inte pumpa upp det på torra land då, och få ett 3 våningshus 🙂
Det skulle vara nått!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.