Daniel_N skrev:
Jag valde inte krympslang eftersom försäljaren av denna rekommenderade vulktejp istället - dels för att vulktejpen skulle smita åt bättre, och därmed hålla fast strumpan bättre, dels för att man helt slipper riskerna kring uppvärmning av slang och sladd.

Eventuellt blir det en krympslang utanpå i alla fall, eftersom vulktejpen verkar ganska mjuk, och jag funderar på hur den kommer att tåla slitage. Men det får framtiden utvisa.

Att sätta på krympslang för att få ett fabriksutseende är inte riktigt min grej, funkar det så är jag nöjd även om det ser hemmafixat ut.
Var in på Bejoken och snubben i kassans kommentar blev direkt...
Jasså det fungerade till era maskiner som det var tänkt, det var ju kul...
...och jag bara tittade på honom... :confused:
Innan jag i min stress och iver kopplade att han trodde vi kände varandra för han syftade ju på att du varit inne och köpt samma sak igår.

Sen blev det 190 till Kjell och imorgon blir fm nöje att sitta och pilla ihop det hela, städa bilen och fylla på efter en hektisk vecka... hoppas bara på fint väder. :cool:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Var in på Bejoken och snubben i kassans kommentar blev direkt...
Jasså det fungerade till era maskiner som det var tänkt, det var ju kul...
...och jag bara tittade på honom... :confused:
Innan jag i min stress och iver kopplade att han trodde vi kände varandra för han syftade ju på att du varit inne och köpt samma sak igår.

Sen blev det 190 till Kjell och imorgon blir fm nöje att sitta och pilla ihop det hela, städa bilen och fylla på efter en hektisk vecka... hoppas bara på fint väder. :cool:
Hehe, där ser man. Ja, jag asade med slangar i 3 storlekar+sladd, la upp allt på disken och förklarade för honom hur jag hade tänkt mig. Utmärkt hjälp fick jag också!
 
Daniel_N skrev:
Hehe, där ser man. Ja, jag asade med slangar i 3 storlekar+sladd, la upp allt på disken och förklarade för honom hur jag hade tänkt mig. Utmärkt hjälp fick jag också!
Jasså du tog med dig grejerna dit...
Då får man tacka för ditt engagemang så en annan slapp det också...d^_^b

Nu är det dax att börja leka... :p

Edit:
Mmmm... Färdiglekt :wow:
Dock var det inga problem att få in sakerna i strumpan, men som du själv skrev så har inte jag heller använt vulktejp förr och det var det svåraste att få den att fästa på slutet tyckte jag.
Nästa punkt på dagordningen är att putsa upp maskiner och bil.
Skönt med en lördag så man äntligen kan få vårda sina bebisar... :rolleyes:
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Jag valde inte krympslang eftersom försäljaren av denna rekommenderade vulktejp istället - dels för att vulktejpen skulle smita åt bättre, och därmed hålla fast strumpan bättre, dels för att man helt slipper riskerna kring uppvärmning av slang och sladd.

Eventuellt blir det en krympslang utanpå i alla fall, eftersom vulktejpen verkar ganska mjuk, och jag funderar på hur den kommer att tåla slitage. Men det får framtiden utvisa.

Att sätta på krympslang för att få ett fabriksutseende är inte riktigt min grej, funkar det så är jag nöjd även om det ser hemmafixat ut.
Huvudsaken är att man är nöjd själv :) Och antagligen bra mycket billigare än festools egna lösning.

Har satt en del krympslang på 16/20mm flexslang. Och det har fungerat bra. Det gäller att värma försiktigt. Har dock aldrig sett en festool slang så jag vet inte om det går lika bra på en sådan.
 
Bloink skrev:
Huvudsaken är att man är nöjd själv :) Och antagligen bra mycket billigare än festools egna lösning.

Har satt en del krympslang på 16/20mm flexslang. Och det har fungerat bra. Det gäller att värma försiktigt. Har dock aldrig sett en festool slang så jag vet inte om det går lika bra på en sådan.
Blev inspirerad å körde med Kjell & Co's strumpa i tjusigt systainer-grå. Dock med en bit gammal cykelslang på slutet - vågade inte köra krympslang då jag tidigare kvaddat en slang som fått nudda byggljuset med stort hål som följd:(
 
Micke184 skrev:
Blev inspirerad å körde med Kjell & Co's strumpa i tjusigt systainer-grå. Dock med en bit gammal cykelslang på slutet - vågade inte köra krympslang då jag tidigare kvaddat en slang som fått nudda byggljuset med stort hål som följd:(
Släng gärna upp lite bilder! Hur fäste du cykelslangen? Eller var den så tight att den sitter av sig själv när du väl hade fått dit den?
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Jasså du tog med dig grejerna dit...
Då får man tacka för ditt engagemang så en annan slapp det också...d^_^b

Nu är det dax att börja leka... :p

Edit:
Mmmm... Färdiglekt :wow:
Dock var det inga problem att få in sakerna i strumpan, men som du själv skrev så har inte jag heller använt vulktejp förr och det var det svåraste att få den att fästa på slutet tyckte jag.
Nästa punkt på dagordningen är att putsa upp maskiner och bil.
Skönt med en lördag så man äntligen kan få vårda sina bebisar... :rolleyes:
För att få vulktejpen att fästa bättre på slutet så klippte jag av den i 45 grader istället för 90. Jag är ganska säker på att det innebär att den blir mer motståndskraftig mot att fastna och rivas upp. Viktigt är också att man drar ordentligt i tapen så att vulkaniseringsprocessen kommer igång ordentligt.
 
Micke184 skrev:
Blev inspirerad å körde med Kjell & Co's strumpa i tjusigt systainer-grå. Dock med en bit gammal cykelslang på slutet - vågade inte köra krympslang då jag tidigare kvaddat en slang som fått nudda byggljuset med stort hål som följd:(
Vilken storlek på slang har du och vilken strumpa körde du med 20, 40 eller 55mm?
Bilder skulle vara kul :)
 
Springare skrev:
Vilken storlek på slang har du och vilken strumpa körde du med 20, 40 eller 55mm?
Bilder skulle vara kul :)
Körde 40mm, att trä på strumpan var ett lätt jobb. Att trä på cykelslangen däremot var inte ett lätt jobb - jag tror att man kan kalla det sugpassing från h**vetet!

Strumpa.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strumpa2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men allt slit skulle sedan visa sig vara värt var enda minut och krona!d^_^b
Att jag inte hade gjort detta för hundratals svordomar sedan är obegripligt. Har fräst, sågat cirkel å stickis och det är en fröjd - är tårögd!:wow:
 
Redigerat:
Micke184 skrev:
Körde 40mm, att trä på strumpan var ett lätt jobb. Att trä på cykelslangen däremot var inte ett lätt jobb - jag tror att man kan kalla det sugpassing från h**vetet!

[bild][bild]


Men allt slit skulle sedan visa sig vara värt var enda minut och krona!d^_^b
Att jag inte hade gjort detta för hundratals svordomar sedan är obegripligt. Har fräst, sågat cirkel å stickis och det är en fröjd - är tårögd!:wow:
Ser snyggt ut! Och jag håller helt med dig - det är skönt att slippa att slangen fastnar!
 
Daniel_N skrev:
Ser snyggt ut! Och jag håller helt med dig - det är skönt att slippa att slangen fastnar!
Tack!:)
 
Fan va gött, nu ska det inhandlas! Tack för fina tips pågar!
 
Sådär, nu var 27:an pimpad med grå kabelstrumpa från Kjell & Co.
Till skillnad från er andra så valde jag att inte ha med sladden i strumpan. Än så länge har jag bara en maskin från Festool, och använder slangen till resterande maskinpark med så det kändes onödigt att ha med den i detta stadiet. Avslutningen blev med eltejp, tänkte kolla hur länge det håller.

Får tacka för tråden, det här var ju en modd som kommer att göra underverk för handhavandet...
 
hur gör ni om ni ska koppla på dammsugarslangen till kapex eller cs 70/50 som inte har samma anslutning på strömmen? eller ni har en till dammsugar slang till dom stora maskinerna?
 
Fredrik.engdahl skrev:
hur gör ni om ni ska koppla på dammsugarslangen till kapex eller cs 70/50 som inte har samma anslutning på strömmen? eller ni har en till dammsugar slang till dom stora maskinerna?
Det går ju att ansluta slangen på Kapexen trots att en elkabel är inlindad i strumpan ;)
Sen ansluter man ju Kapexen som vanligt till dammsugaren... :rolleyes:

Tycker det är knepigt att de inte kör med samma anslutning på Kapexen men dock är jag glad för deras lösning till kabelförvaring på den. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.