Jag är rejält trött på att min dammsugarslang hakar fast i materialet jag sågar i, i skenan, i bordet jag sågar på etc. En lösning på problemet, som dessutom sätter fast slangen med sladden (a la Festool 456746 fast något billigare...) har jag sett på FOG:en; http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=1077 och här http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=7882.msg80240#msg80240. Där pratas bland annat om en "Gorilla Sleeve" från Techflex som verkar riktigt bra; http://cableorganizer.com/gorilla-braid/

Nu vill ja ha tag på något liknande i Sverige. Kravet är att "strumpan" skall vara:

* slitstark,
* töjbar (så att den smiter åt kring slangen+sladden),
* ha låg friktion så att det sen glider lätt,
* givetvis i rätt storlek (dvs passa över en 35mm slang+7mm sladd respektive 44mm slang och 7mm sladd, dvs för 27+36mm slangar)
* böjbar, så att slangen fortfarande går att böja, även om jag förstår att det inte kommer att fungera fullt lika bra.

En bonus är om det också finns någon form av "avslutning" så att strumpan kan fästas på slangen i båda ändarna. Detta får lösas med tape i värsta fall.

Någon som vet vad jag ska leta efter, och var? Heter det kabelstrumpa?
 
Tack för tipset, ska sticka in och kolla där.

Krympslang med lim låter ju utmärkt:) Värmer man på den med varmluftspistol eller hur funkar det?
 
Japp. Kör på lägsta effekt. Plasten skall krympa, inte smälta.
 
Nu var det ett tag sedan jag höll på med krympslang, men jag har för mig att de börjar krympa vid strax över 100 grader (typ 110-130). Frågan är om dammsugarslangen mår bra av det...
 
bygga_bo skrev:
Nu var det ett tag sedan jag höll på med krympslang, men jag har för mig att de börjar krympa vid strax över 100 grader (typ 110-130). Frågan är om dammsugarslangen mår bra av det...
Det är en bra fråga. Både slang och sladd kommer ju att ligga precis under krympslangen.
 
Brukar inte vara några problem. Men är man orolig kan man ju skära ut en bit kartong och göra ett hål lagom stort för slangen - vips en värmesköld!
 
min erfarenhet säger att när man använder "vanlig" krympslang formar den sig väldigt mkt efter underlaget. Det finns då en risk att krympslangen anpassar sig efter Festoolslangen så pass mkt att man återstår med problemet att man hakar i överallt
 
Masses skrev:
min erfarenhet säger att när man använder "vanlig" krympslang formar den sig väldigt mkt efter underlaget. Det finns då en risk att krympslangen anpassar sig efter Festoolslangen så pass mkt att man återstår med problemet att man hakar i överallt
Hehe, det kan man ju kalla en miss....

Kanske kan man linda tejp runt de ca 5cm (antar jag kan vara lagom) som krympslangen skall sitta över slangen, och på så sätt undvika att krympslangen formar sig efter "hacken".
 
Fast det Masses beskriver lär väl inte vara ett problem om man sätter krympslangen precis nedanför muffen i den "fria" änden på slangen. Den kommer ju ändå lyftas lite av det verktyg den är inkopplad i.
 
Daniel_N:
Du tror inte att 55-057-48 på elfa.se är grejen för dig? Avslutas med tejp eller krympslang i ändarna.
Glider lätt, formar om sig efter slangrörelser och är lättmonterad.

Vi har såna på fiberkablar på jobbet. skitlätt och montera färdigskarvade kablar i stegar med sånt skydd på ändarna.

edit: Först NU ser jag att det är samma sak som robsarve tipsar om :D
Ivartfall, en väldigt bra produkt. användbar till många typer av kabelförvaringar.

//Erik
 
Redigerat:
aaaaahhhh hehe nu förstår jag, hehe det är inte krympslang på hela??? hehe kan inte sluta skratta åt det. Nåväl då är det ju inga som helst probs...

Tar på mig dumstruten och går ut
 
phl skrev:
Fast det Masses beskriver lär väl inte vara ett problem om man sätter krympslangen precis nedanför muffen i den "fria" änden på slangen. Den kommer ju ändå lyftas lite av det verktyg den är inkopplad i.
Det stämmer nog generellt...men på både sticksågen och of1010 så är utsuget oerhört nära underlaget. En annan fundering i ämnet är att Festools variant, dvs 456746 har relativt långa sladdstumpar utanför slangen, vilket för modellen jag tänker mig motsvaras av att krympslangen (och därmed "sleeven") sitter ganska långt ifrån ändarna på slangen. Någon som kan fundera ut varför så är fallet? Slangen och sladden ska ju oftast till nästan precis samma ställe, inte särskilt långt ifrån varandra.
 
För att tüskar gillar långa sladdar? Nej allvarligt talat så vet jag inte. Jag hade dock själv blivit lite tokig om slangen och sladden hade varit riktigt korta.

Ibland när jag ska göra en del arbete med mina maskiner utan att flytta runt dammsugaren i huset så brukar jag bunta upp en lång slang i en båge upp i taket. Buntar sedan sladden i den slangen. Jag upplever det aldrig som att slangen hakar i kanter och liknande precis invid maskinen. Däremot kan det verkligen haka upp sig in bit från maskinen, något jag alldeles nyss fick erfara ännu en gång när jag lyckades flytta skenan (ja jag vet, jag var lat och skruvad inte fast den) när jag kapade upp en MDF-skiva med TS55:an ;(
 
Ja, hakandet kan jag verkligen bli så less på att det inte är sant. Fast länkade kabelsturmpor ser ju verkligen jättefina ut. Ska kolla Kjell o Company (som verkade ha någon sorts variant till bra pris dessutom) samt Bejoken i veckan. Sen ska jag slå en signal till Elfa - deras variant så riktigt fin ut, men den är för lite för 36mm slang, kanske har de någon annan större. Sen blir det köp från någon av dessa ställen och naturligtvis en rapport här när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.