tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Det här är ju lite intressant. Om någon hade frågat så hade jag tvärsäkert sagt att en kabelstege det får vem som helst skruva upp. Men så är det alltså inte?

Var går gränsen. På min vind så går det exv. en kabel längs läkt som är spikad på insidan takstolarna. (Hellre än att spika genom råsponten). Var uppspikningen av denna läkt också behörighetskrävande? (Den har uppenbarligen och uttalat inget annat syfte än som underlag till kabeln).
Då kan man ju fråga sig om kabelkanalerna och 40mm rören jag har dragit för nätverk och larm är ok att dra el i också? Frågeställningen belyser ju lite varför regelverket är fånigt och behäftat med enorm gränsdragningsproblematik. Av den anledningen har man valt att förbjuda allt och sedan tillåta några få saker.
 
tommib skrev:
Då kan man ju fråga sig om kabelkanalerna och 40mm rören jag har dragit för nätverk och larm är ok att dra el i också? Frågeställningen belyser ju lite varför regelverket är fånigt och behäftat med enorm gränsdragningsproblematik. Av den anledningen har man valt att förbjuda allt och sedan tillåta några få saker.
Njae, jag har alltid köpt argumentet att det är behörighetskrävande att dra rör/slang eftersom dessa är en del av isoleringen. FK har ju bara ett lager isolering, så för att få den andra barriären så behöver man röret/slangen.

Och om då slang dragits för andra ändamål så får väl en elektriker antingen inspektera den eller på annat sätt övertyga sig om att den är OK för ändamålet, eller dra en ny.

Men, jag måste erkänna att jag inte ser någon större skillnad på att spika upp en planka, eller en vägg. Så får den som installerar själv avgöra om det är lämpligt att installera på denna. Jag hade nog räknat kabelstegen dit också, men vill någon hävda att eftersom den enbart är tänkt för elinstallationer så är den behörighetskrävande så kan jag väl (motvilligt) köpa det. Men då faller ju argumentet om isolationsbarriär.

Och då borde väl min läkt i rimlighetens namn också varit behörighetskrävande...
 
Emil_K skrev:
Nej, men förmodligen gjordes det av någon med behörighet eller någon som arbetade under någon med behörighet.
Nej, det gjorde det förmodligen inte... ;) (Så har jag sagt allt jag tänker säga om det... ;))
 
"Problemet" är väl att ska det finnas behörighet så bör det även finnas en gräns för vad man utan behörighet får och inte får. Oavsett vart man sätter gränsen så kommer alltid frågan att resas om varför gränsen ska gå just där och en massa folk tycker att just den gränsen är helt tokig. Så problemet kommer att kvarstå vart man än sätter gränsen.
 
Mikael_L
Självklart får man inte bygga en vägg utan behörighet förstår ni väl.

Det ska ju dras el i den eller på den.

Endast väggar utan eldragning är tillåtna. Och kommer elektrikern sen till en redan byggd vägg har han ju inget annat alternativ än att först riva den.
 
Så du tror att man bygger väggar för att man ska kunna använda dom i en starkströmsinstallation?
 
elmont skrev:
Så du tror att man bygger väggar för att man ska kunna använda dom i en starkströmsinstallation?
Det är därför jag bygger väggar. Jag ser egentligen huset mest som en hållare för olika former av kanalisation.

(Ursäkta svaret, men tråden hade ju redan spunnit iväg till oanvändbarhet)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Då har jag bara ett råd, SKAFFA BEHÖRIGHET !!!!!!
 
elmont skrev:
"Problemet" är väl att ska det finnas behörighet så bör det även finnas en gräns för vad man utan behörighet får och inte får. Oavsett vart man sätter gränsen så kommer alltid frågan att resas om varför gränsen ska gå just där och en massa folk tycker att just den gränsen är helt tokig. Så problemet kommer att kvarstå vart man än sätter gränsen.
Ja, det förstår jag. Jag var bara mera ute efter var gränsen går. Eftersom jag uppenbarligen levt i villfarelsen att hänga kabelstege kunde göras utan behörighet. Så finns det något enkel tumregel att hänga upp på var faktiskt gränsen går?

Och har man (haft) fel så är det ju bra att veta vad som är rätt. Jag är en stor vän av att åtminstone veta vilka regler jag bryter emot. ;)
 
För mig som yrkesman har frågeställningen aldrig varit aktuell, har jag någon gång fått hjälp med stegsättning har det i alla fall varit jag som talat om vad och hur det ska vara. Och numer har jag inget intresse att grotta i nått som jag vet att jag aldrig kommer att ha nått behov av att veta :cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elmont skrev:
För mig som yrkesman har frågeställningen aldrig varit aktuell, har jag någon gång fått hjälp med stegsättning har det i alla fall varit jag som talat om vad och hur det ska vara. Och numer har jag inget intresse att grotta i nått som jag vet att jag aldrig kommer att ha nått behov av att veta :cool:
Å andra sidan har vi sådana som mig. Som inte har jobbat som elektriker under någon annans behörighet sedan åttiotalet, inte har någon egen, och som sagt gärna vet vilka regler vi bryter emot.

Ja rent hypotetiskt då. Det är ju inte så att vi bryter mot några regler. Hur skulle det se ut... :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fast när vi drog nya kabelstråk på jobbet (inte så liten firma) var det vi som planerade och installerade stegar mm, sedan kom elfirman och installerade på angiven del av stråket och vi själva eller installationsfirman drog nät och annat på dess plats.

Alla rör inne i väggar och allt där installationen var en del av isoleringen (rör för FK t.ex) drogs av elfirman.

Den uppdelningen var naturlig både för elfirman och oss. Jag minns inte ens att den diskuterades.
 
Mikael_L
GK100 skrev:
Jag hann ju knappt börja. Inte ofta jag brukar nämna detta men det är inte så fel i detta fallet, kan ju vid första påseendet verka än mer främmande än att förläggning av rör mm skulle vara det. Bra att man är medveten om det, och enligt forumets uppsatta regler ok att påpeka.

Nu är jag ingen "squarehead" på något sätt då finns det många andra trådar här att drunkna i utan att komma framåt jfr dolda fel, ställningsutnyttjande osv, bara ett vänligt påpekande där kanske många inte ser det kravet för montage av lite metallkonstruktioner. Och du bör kunna köpa som elmont skrev via vanliga kanalerna.
Ja du har verkligen inte överutnyttjat orden "men detta är behörighetskrävande" här på forumet.
Nu vet jag att du nämnt det åtminstone en gång. :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Oftast är elfirman inblandad i "kabelvägarna" då det är rätt ovanligt att kunderna har den kunskap som behövs när det gäller dimensionering och val av matr. men undantag finns naturligtvis. För som vanligt kan det vara mycket stor skillnad på vad en "kabelstege" innebär. Allt från några meter 200 mm stege som hänger i takpendlar till 1000 mm stegar i multipla lager som sträcker sig kilometervis med otaliga avgreningar.
 
Jag tycker inte det är konstigt att man köper in tjänsten från elfirman eller annan. Men när 80% är nätverk, automation osv så var det naturligare att den biten skötte skapandet av kabelstråken med sina lager osv.

Elentreprenören nämnde aldrig att det skulle kräva behörighet för stegar mm. Eftersom det är ett företag hade vi givetvis sett till att det gått rätt till i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.