Det kan vem som helst även i dag, allt som behövs finns tillgängligt men kanske inte gratis och som jag skrev någon behörighet behöver man inte för att kunna kolla om tex en villainstallation är korrekt utförd. Dom flesta, i alla fall av mina bekanta, elkonsulter har ingen och behöver ingen behörighet men är fullt kapabla att tex kontrollera en villainstallation.
 
tommib
Det är just gratisbiten jag har problem med. En standard som gäller som det egentligen enda exemplet på hur man utför en säker elanläggning bör vara öppen, precis som alla föreskrfter i övrigt som man måste följa. Hur skulle det se ut om trafikreglerna endast var tillgängliga för den som vill betala? Det är därför jag har problem med att ESV har "outsourcat" sitt regulatoriska ansvar till en privat aktör som naturligtvis gärna tar betalt. Jag kan köpa att man för 20 år sedan var tvungen att ta betalt för att trycka och distribuera böcker, men i dagens läge finns ingen anledning att ta betalt för elektroniskt material som produceras (eller borde produceras) av en myndighet som finansieras av mina skattepengar.

Sen är detta naturligtvis en del i mitt större mål att någon gång få se en individuell behörighet som är uppdelad i realistiska områden och inte allt eller inget, bekräftat med både teoretiska och praktiska prov. Bort med specifika tidsgränser och fram för omfattande prov där man kan visa sin kunskap oavsett hur man har inhämtat den och hur lång tid det tog. Det ger min efterlängtade hempularbehörighet som en bonus. Dessutom blir det lättare att kontrollera att den som är hemma hos mig faktiskt är behörig, ID06-systemet finns ju redan och detta kan läggas till där.

Tills dess pular jag på och får vara kriminell.....
 
SEK har varit starka och tongivande i långa tider (100 år) och även sammanflätade i olika grad även på kommerskollegiets tid och senare statens industriverk, statens energiverk osv, så att det enligt nutida sätt att hantera saker ser ut som det gör ser jag inte som konstigt. Föreskrifterna har troligen varit avgiftsbelagda i alla tider, åtminstone så långt jag känner till både direkt och via de som gått före i spåret.

För egen del ser jag det som bra att det bara ges ramar i mer direkt myndighetsutövande form och att sen de internationella standarderna ger mer detaljerade sätt att uppfylla dem. Friheten att frångå finns ju alltid om det skulle behövas eller vara önskvärt i något fall men i majoriteten fall är det ju bekvämt att luta sig mot de olika SS som finns. Tidigare förfaranden inte allt för avlägsna i tid skulle jag mer likana vid det gamla "att skriva till kungs" och inget som gynnar någon, lätt att sånt begränsas av interna, personliga kotterier o.dyl.

I behörighetsfrågan håller jag med dig i alla led, men säkert besvärligt att rubba pga de olika exemplen vi så många ggr varit inne på bara här på BH.
 
tommib
Ett kanske lite onödigt trådlyft, men om någon råkar surfa in på den här tråden så kan jag meddela att Hornbach faktiskt säljer kabelstegar till konsument. Det är i och för sig sådana tunna trådkorgar men de fungerar nog för det mesta en vanlig konsument kan tänkas behöva.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.