WATTisPOWER skrev:
Lim är alltid lim och lim släpper snarare förr än senare, allra hellst smältlim, något sämre är nog svårt att hitta om man strävar efter hållfasthet och ålderbeständighet.
Lim sitter ju heller aldrig hårdare än den skit som man aplicerar limmet på, ganska självklart så det behövs knappast några djupare förklaringar/hänvisningar och limmet kommer garanterat att släppa innan ens garantin gått ut.
Om du har rätt så är det ju lite läskigt med tanke på att varenda flygplan är limmat i bärande konstruktion. Finns exempel på bilar där hela den bärande strukturen består av ihoplimmade aluminiumbalkar. Att man inte vill smältlimma kablar kan jag förstå, men ett allmänt förakt för lim känns inte vettigt.
Rätt lim fungerar bra, fel lim fungerar dåligt.
 
Jo men det är en stor skillnad att limma under kontrollerade former och perfekt miljö med ett lim som är anpassat.
Det räcker inte med ett bra lim och definitivt inte ett smältlim.
Ytorna måste vara fria från damm, fett och andra föroreningar. Rätt temperatur på både lim och gods o.s.v
Ganska utsiktslöst att försöka uppnå detta i byggmiljö, i vart fall i de beskrivningar vi sett här på forumet.
 
Det är väl så att vi som sett att limmade kablar har en tendens att lossna har fel :(
 
Ta på skygglapparna och limma på bara
 
WATTisPOWER skrev:
Smältlimet fräter inte på kabeln, men det kommer garanterat att släppa.
Om det är en kuloinstallation du gjort, så hade jag inte använt skruvklammer, hellre då APK.
Latex-kletet förändrar inget annat än att det måste se ruggigt fult ut och möjligen korrektionsfaktorn för kabeln och självklart att det sänker helhetsintrycket och värdet på det som det är uppklistrat på.

Hur kan du säga så utan att ha sett det? Killen som jag gjorde detta med är en extremt duktig kille som jobbar med antika saker och Gamla hus. Detta stenhus är som sagt långt över 100 år. Och infogningen av kabeln med väggfärg på blev extremt snyggt och proffsigt.

Hur skulle du få APK klammer att sitta i väggar som rasar sönder? Lär mig gärna. Jag suger i mig.
OCh snyggt ska det var och passa övrig still i huset.

Säga att det lossnar känns som ett skämt. Lim sen latex och sedan flera lager färg. Detta binder ihop´väggarna bra och jag kan sätta vad som helst att den kabeln sitter bättre än om du eller någon annan som är världsmästare på att klammra APK klammer skulle ha gjort det.
I en sån gammal puts vägg så lossanr klammer med. Förstår inte hur ni tänker.
Sen som någon sa "vi som sett limmad kabel lossna får vika oss" Vi som sett klamrad kabel lossna då?

Finns så många elektriker som inte har någon som helst känsla för estik. Det är bara regler o paragrafer. "så gör man" .. Spikar EKK i ett nyrenoverat rum.. typ..
 
Då får jag väl lov och kontra då :cool: med att jag elat i hus av sten och puts som är mer än 300 år gamla, snyggt och prydligt.
Att jag drog till med APK var bara för att dell4 undrade hur det skulle se ut om JAG skruvat upp kabeln med 6*100 skruv, men det finns fler alternativ, särskilt när du beskriver hur väggarna rasar sönder.
Sen är det så med många elektriker, att dom har stor känsla för etik och knappast skulle spika EKK i ett bostadsrum, varken gammalt eller nyrenoverat.

Om du tycker det är snyggt med din latexinbakade kulo, så är det väl det då.
 
Det finns ju även den möjligheten, när man har ett gammalt hus man vill vårda, att man tar och fixar putsen som är dålig och håller på att falla samman genom att förnya den. Då renoverar man huset och lägger inte bara ett kosmetiskt lager på ytan, samt man har alla möjligheter att fälla in tex. en elinstallation. Så en som "renoverar" gamla hus med färg, spackel och lim, ser i alla fall inte jag en som är extremt duktig med gamla saker. Jag tycker det mer verkar som en som inget kan om vård och underhåll av gamla hus.
 
LETTI-klammer brukar funka bättra i puts än TKK. I.o.f. har jag bara testat tvåbensLETTI då, men enbens funkar säkert också bra.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag ska faktiskt erkänna att jag gjorde just detta idag. Testade något nytt. Klamrade kulo under ett element och vattenrör en bit. Tog och la några strängar smältlim och tryckte fast kabeln, fortsätte sedan med LETTI när det blev fritt. Blev faktiskt ganska bra. Om det är godkänt vet jag inte, men ibland får man bända lite på regler och rekommendationer. I alla fall när det gäller under element.

//Patrik
I sådana fall använder jag NCN. Med en lång borr och drivdon trycker man dit klammret, varefter kabeln enkelt trycks i.

24555F9D-2B85-11D6-9262-00C04F30E535.JPEG
 
Bo.Siltberg skrev:
I sådana fall använder jag NCN. Med en lång borr och drivdon trycker man dit klammret, varefter kabeln enkelt trycks i.

[bild]
Aldrig sett såna där, men är det inte som att använda TKK ungefär?

I det där fallet så hade jag borrat och pluggat för att köra TKK, men så hade jag borrat för nära listen så gick inte att slå i TKK ordentligt. Då fick det bli lim istället.

//Patrik
 
Skillnaden är att TKK kräver att man kommer åt med drivdon och hammare. Är det riktigt trångt o djupt så fungerade bara NCN.
 
Ahm, ja och så verkar ju en fördel vara att det bara är att trycka dit kabeln. Behöver inte pilla med näbbtången och försöka klämma igen käftarna.

//Patrik
 
Anledningen att de klammren aldrig blev eller blir en hit är att man måste borra hålen i lod eller våg på millimetern. Annars ser det för jäkligt ut. Klemmi kan man banka lite på med hammaren så det blir 100 rakt.
 
Smidiga klammer det där, använder dom ofta i gips o puts där plugg inte alltid biter, eller behövs.
 
Bo.Siltberg skrev:
I sådana fall använder jag NCN. Med en lång borr och drivdon trycker man dit klammret, varefter kabeln enkelt trycks i.

[bild]
Intressant klammer men varför lång borr?? pluggdelen av klammern ser inte ut att vara längre än ca 2cm, eller finns det längre modeller för t.ex puts ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.