Marknaden kanske är dammsugen på fuskobjekt. Det finns ju fler liknande program. Eller så vill inte folk gå ut med att de blivit lurade.
 
Nej, visst känns det att programledarna överdramatiserar. De gör ett större spektakel av sina objekt än vad det egentligen är.
 
Nästa vecka får ni se en skrothandlare som startat byggfirma, för hur svårt kan det vara???? spika kan väl varenda unge
 
O
Jag reagerade också på deras elbesiktning som sa 50000 för att fixa till.... Så mycket hade dom ändå inte förstört....
Sedan reagerade jag på att timell reagerade på att det inte fanns något droppskydd under vasken... Har aldrig hört att det skulle vara krav på det.. Men det bästa var att timells rörgubbar bara la en plastmatta... som varken gick upp på kanterna eller upp på väggen....

Börjar nästan tröttna på dessa program...
Tv3 satsning slutade jag titta på efter att byggarbröder åkte dit... Då insåg jag hur mycket dessa program vinklar... Där visade dom inte ens nedervåningen som var helt nybyggd, det var dit alla pengarna gick.... och den var det inga fel på....
 
Tycker att gårdagens avsnitt var lite tramsigt faktiskt, just pga att man går på som om hela huset ska självantända och explodera i vilken sekund som helst. Man bör vara tydliga med att redovisa vilka saker som är direkt livsfarliga (ex Lollo i arga anickaren spm drar 400V i en sockerbit i golvet) och saker som är klantigt installerade, ex en strömbrytare som är limmad, och kabel som inte är klamrad. Visst, om någon unge hänger sig i dennaoch det ej fins dragavlastning och brytaren lossnar och ungen kommer i kontakt med fas och nolla, okej det ÄR farligt. Men jag tyckt einte något var så pass farligt att det förtjänade dessa reaktioner från Herr Timell. Okunnigt och klantigt, men inte direkt livsfarligt. Den som har gjort set ska absolut inte syssla med eldragning i någon form om man inte har större känsla för sitt jobb. Jag vet folk som är totalt outbildade men som ändå gör väldigt snygga och totalt säkra elinsallationer, helt i klass med vilken yrkesman som helst. Detta för att de har en känsla för detaljer, och vill göra ett bra jobb och är noggranna. Det lär man sig inte på någon utbildning, utan det sitter i själen.

Undrar också vad det var som kostade så förbenat mycket. 50000 kr, jisses. Låter som en helt ny eldragning komplett med nätverk i en liten villa.

Jag gissar också att vi som kan lite om bygg, el etc inte får ut så mycket av programmen då de är gjorda för vanliga konsumenter, endast flyktiga beskrivningar av de fel som hittas, inga direkta förklaringar till saker och ting, dramatisk musik a'la vilken Michael bay film som helst. Mycket fokus på snyft och jämmer och elände. Min fru och jag undrade vilken såpopera vi hade kommit till när killen som saknade ett ställe att meka med sina motorcyklar nästan stod och lipade när hans garage eller vad det var hade blivit felbyggt. Påminde om min son när han var 10 år och inte fick sin vilja igenom. Det verkade nästan som om hela hans världsbild var förstörd i och med detta. Till råga på allt körde man lite sorglig musik och fick se alla deras fordon av olika slag stå ute på tomten... *snyft* Dumma byggare!!!

Man får väl se det som någon slags allmän information att man bör vara försiktig när man i allmänhet anlitar alla möjliga sorters hantverkare. Vi får nog inte ut så mycket av det, möjligtvis lite underhållning och en skola hur man gör sensations-tv.

/Steve
 
Jag håller till fullo med er alla om de mycket teatraliska reaktionerna kring felaktigheterna i fuskbyggarna.

När det gäller limklamring, som så vanlig med andra frågor kring e, så blir svaret lite å ena sidan, och andra sidan. Min bedömning av det ni ändå säger är att det inte är att rekommendera MEN man gör vad man måste och att det viktigaste är att kabel och dosor sitter fast ordentligt och inte kan lossas för hand. Kan man sammanfatta det så?
 
När det gäller limning är det två saker
Man vet ALDRIG om den limmade kabeln sitter fast eller lossnar efter ett tag.
Sedan är smältlim inte en produkt utan många olika med olika kemisk sammansättning, därför vet man inte hur den påverkar kabeln över tid och vilket lim som skulle funka och vilket som bryter ner isoleringen i kabeln. Tänk på att en elinstallation har en livslängd på över 50 år, och på den tiden kan mycket hända om man använder "fel" lim.
 
Smältlim är INTE tillåtet!
Då e det bättre med latex
 
Eyeball skrev:
Smältlim är INTE tillåtet!
Då e det bättre med latex
Latex är inte lim, det är fogmassa. Fäster du kabel med latxfog lär det:

1. Se ut som skit

2. Sitta sådär

Sättlim torde i så fall vara mer lämpligt
 
Det var ett ironiskt förslag med tanke på resonemanget om att kabeln gärna vill lossna om den limmas med smältlim. PL400/600 är säkert inte heller nyttigt för kabeln i längden.
 
Har sett om avsnittet nu, vi hade besök i onsdags så det blev lite rörigt.

Kort sagt var nog denna elinstallation bland det fulaste jag har sett. En kabelkanal i plast hade sett tusen gånger bättre ut i badrummet. Likaså brytaren i hallen, som stack fram från ett hål i väggen? En 10åring hade gjort ett bättre jobb. Kanske hade det fått mängdrabatt på EKK, det användes tydligen till precis allt. Bygger man en ny vägg ska man givetvis fälla in brytarna också, om inte extyraordinära omständigheter finns.

Nä denna killen borde gå hem till mamma och pappa så de får ta hand om honom, för ute bland folk som yrkesman, där hör han absolut inte hemma. Riktigt oborstad typ som jag absolut inte skulle anlitat. Han gav helt enkelt ett nervöst, omoget och oseriöst intryck, både med sitt kroppsspråk och tal.

Undrar fortfarande vart de 50000 tog vägen, och varför diskmaskinen inte fungerade, och vad det är för fel att koppla hällen till 1fas? Hur ofta har man 3fas i en lägenhet? Hade varit trevligare att man hde lyft väck hällen, filmat inkopplingen och på vilket sätt den frångått tillvärkarens specar, samt förklarat hur man egentligen borde gjort, istället för långa inzooningar på gråtande människor. Vi förstååår att familjen inte mår bra av att ha sådana typer hos sig, det behöver inte göras övertydligt.

/S
 
Byggfuskarna är intressant ur många aspekter, men låter inte det här nu bli en tråd om det. Det finns ju en ganska lång tråd om programmet som sådant.

Jag hör vad ni säger om lim, att man inte vet hur det påverkar isoleringen på kabeln. Är detta egna spekulationer eller något som någon känner till någon forskning om? I mitt huvud har lim snarare härdare än mjukgörare vilket inte borde ge några större eftekter alls. Särskilt inte smältlim som är i fast-form redan vid innan.

Att en kabel kanske lossnar på lång sikt, det må ju vara hänt och går ju lätt att åtgärda. Däremot om isoleringen skulle smälta bort, kan ju kortslutningar eller överslag uppstå med brandrisk som följd. Och om detta var ett problem borde det väl finnas emperi från tele/data-kablage som tagit skada av limning, eller?

Jag är tacksam för alla svar, men föredrar svar med förklaringar/hänvisningar och lite bakgrund. Att skriva "det är förbjudet" ger en nyfiken person, ingen kunskap alls.
 
Men lim.......... ska man stå där och trycka på kabeln medan det härdar stelnar, smältlim är ju ganska snabbt men ändå.
Är det mot trä måste klammer vara säkrare och snabbare, betong är ju lite svårare.

Protte
 
norrbottenstorpet, det är väl så med elmatr. att allt som inte är utprovat och "godkännt" är förbjudet. Man ska VETA och inte tro att det man använder inte nu eller på sikt kan ugöra en fara.
 
Det handlar inte om "på lång sikt" när det gäller limmade kablar som släpper, det kan handla om allt mellan dagar och år. Det är lite av problemet det är omöjligt att förutsäga om och hur länge dom sitter fast.
Och den bakgrund jag kan ge är att jag under ca 30 år sett både "lyckade" och många gånger fler "misslyckade" kabellimningar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.