Såg nyss på fuskbyggarna hur en nisse fäst upp utanpåliggande brytare med en klick silicon. Såg väl inte riktigt hundra ut och han saknade ju helt klamring i övrigt.

Men jag kom att tänka på att jag sett flertalet nätverkskablar och telefonkablar snabbdras med smältlim. Skulle det vara ok att "klamra" även utanpåliggande el med smältlim, förutsatt självklart att dosor/brytare sitter väl skruvade och att dragavlastning på kabeln finns. Man kan ju faktiskt göra ganska snygga "klamringar" med lim. Så vad säger ni behöriga, ok, eller totalt no-no?

//"nyfkniken"
 
Om det är den ENDA möjligheten att få dit skiten, men då skulle jag limma en kanal och lägga kabeln i den.
Men limmet skulle vara det sista valet av fästmetod.
Det gäller ju även att se till att kanalen verkligen sitter kvar med om man bråkar lite med den.
 
Ett stort NEJ, dels inte tillåtet och dels ett elände den dag man ev sk ändra nått. Man får garanterat måla om och byta tapeter, i alla fall på dom ställen där limmet inte släppt och kabeln ligger/hänger helt löst. Jag har sett allt för många "smarta" limningar av div kablar som ofta har lossnat.
 
Jag ska faktiskt erkänna att jag gjorde just detta idag. Testade något nytt. Klamrade kulo under ett element och vattenrör en bit. Tog och la några strängar smältlim och tryckte fast kabeln, fortsätte sedan med LETTI när det blev fritt. Blev faktiskt ganska bra. Om det är godkänt vet jag inte, men ibland får man bända lite på regler och rekommendationer. I alla fall när det gäller under element.

//Patrik
 
Kan säga att smältlim har en förmåga att släppa efter något år och då sitter inte kabeln så snyggt längre. Va poppis att lima telekabel ett tag men det tog inte många månader innan det blev backjobb på dessa ställen.
 
PL400 kanske? :)
 
Sitter och kollar på avsnittet nu och det var ett väldigt fokus på elen, vilket är kul, men jag kan väl tyckta att de överdriver riskerna en del. Visst det är ju inte alls bra gjort och det är ju farligt, men att gå med öppna hakor och säga att "elen är mycket farligt installerad" är väl kanske att överdriva en aning. Nu fick man ju i.o.f. inte se något mer än någon strömställare och lös kabel, men..

- Spisen är kopplad enfas..
- Nähä?!

*Kollar på dimmern i badrummet*
- Men titta, denna sitter ju inte fast. blabla farligt
- Om den dessutom är ojordad så är det ju riktigt farligt..

:p

//Patrik
 
Redigerat:
Ja tänkte som så, lr snarare satt i soffan o skrek:

Vem drar jord till en dimmer?!
Om hällen levereras med ett sladdställ med stickpropp så borde väl vara korrekt.
Och sist i programmet syns centralen i vänstra hörnet, och där syns klart o tydligt att dom inte har satt in nån jordfelsbrytare, trots att det låg ett värmegolv i badrummet. Det tycker man ju att TV4;as elektriker borde ha gjort när dom ändra fixade resten.
 
Man kan ju fundera vad det är för "avsnitt" ??????
 
Såg också det där avsnittet igår.. Visst överdriver dom "en smula". Det är inte helt ovanligt att jag stöter på elinstallationer som är betydligt farligare än den dom visade.

Reagerade också på 1fas till hällen. Man får väl anta att det är 3fas in till lägenheten och inte 1fas? Om det är 3fas in så är det fel att koppla hällen 1fas (säkringen kommer inte att hålla).

Kabel ska man förlägga så att den sitter fast! Så under vissa förhållanden så kanske det kan vara ok att limma fast den.

Uttag/strömbrytare däremot ska man nog ha väldigt bra lim innan det är ok!
 
DjAlbert skrev:
Ja tänkte som så, lr snarare satt i soffan o skrek:

Vem drar jord till en dimmer?!
Om hällen levereras med ett sladdställ med stickpropp så borde väl vara korrekt.
Och sist i programmet syns centralen i vänstra hörnet, och där syns klart o tydligt att dom inte har satt in nån jordfelsbrytare, trots att det låg ett värmegolv i badrummet. Det tycker man ju att TV4;as elektriker borde ha gjort när dom ändra fixade resten.
Jag skymtade i besiktningsprotokollet att det stod en anmärkning om saknad av jordfelsbrytare. Så man får nog ta för givet att detta är installerat!
 
  • Gilla
jarehr
  • Laddar…
50 000 spänn för att göra vid elen i lägenheten lät lite överdrivet. Speciellt när man de filmade i slutet då de överlämnade den nyrenoverade lägenheten till de drabbade, -den gamla gängsäkringscentralen är kvar och strömbrytarna från 70-80 talet är kvar.
 
spinout skrev:
50 000 spänn för att göra vid elen i lägenheten lät lite överdrivet. Speciellt när man de filmade i slutet då de överlämnade den nyrenoverade lägenheten till de drabbade, -den gamla gängsäkringscentralen är kvar och strömbrytarna från 70-80 talet är kvar.
Hehe precis.. Attans vad bra vinst den elfirman måste ha haft på det jobbet :cool:
 
Det påstås att det är mjukgöraren i PVC som gör att limmad kabel släpper, så limma inte kabel.
Och hittar ni något lim som biter så torde det förstöra/förändra plasten och dess isolationsegenskper.

Protte
 
reagerade precis som många av er andra, syns ju att det inte är någon skolad elektriker som gjort det där men inte var det några större byggfel de visade oss; dåligt klamrade ledningar för el och vatten, golv utan rörelsefog och en tapetflik utan klister. Och så denne totalt CHOCKADE Timell som ständigt upprepar "man tror inte det är sant!!".

Detta var sannerligen inget snyggt jobb, men hur kunde de ens överväga att göra ett helt program om det där - fanns det inga värre exempel på byggfusk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.