HSP skrev:
Att 4mm2 skulle vara dyrare än 6mm2 är fel, (om inte elfirman har oskäliga påslag, men det är en annan historia)
4 mm[SUP]2[/SUP] kabel brukar vara dyrare än 6.
 
el_richard skrev:
Nä. Men pannan kommer inte köra elpatronerna fullt ut...
Pga effektvakten???

Det som nämnts flera gånger (av andra än dig) är att programmera om pannan till att använda en lägre maximal effekt på under 11 kW, vilket tydligen ska gå att göra. Endast då kan 16 A säkring och 2.5 mm² användas.
 
Det är inte alls säkert att pannan har jämn fördelning mellan faserna så även med total max effekt under 11kw kan det behövas 20 amp säkring på nån av faserna men det bör framgå av manualen hur belastningen fördelas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok, jag vet inte om jag har någon effektvakt, det enda jag fick med separat var utegivaren. Såhär ser det ut när jag öppnar luckan. Det finns en avklippt grå kabel som oroar mig lite just nu, måste kolla upp denna.
20141012_173948.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt så känns det spontant som att det bästa är att installera kablar som klarar maxeffekten, så man inte står i senare skede med ev. byte av värmekälla och inte kan köra fullt. Jag tror inte huset behöver nyttja 13kw, mailade nibe innan köpet och har för mig att 13kw var i överkant.

Men då borde jag kunna koppla in den redan monterade kabeln 5x2,5 mm² in i arbetsbrytaren, och köra 5x6 mm² (eller 4 mm²) lös kabel till centralen? Jag tänkte på vad Bo berättade tidigare om utanpåliggande 2,5 klarar tål 23A.. Kabeln som sitter monterad ser ut som följer (verkar vara ordentligt isolerad...)
20141012_175601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt bruxet som HSP letat fram så har du en effektvakt inbyggd i pannan. Vad står i ditt exemplar av bruxet? Den avklippta ledningen är troligen till strömtransformatorerna som ska sitta i centralen.

Sedan har du ju en ratt där som enkelt kan minska effekten hos pannan. Du behöver dock gå ned till 9 kW för att klara dig med 16 A säkringar enligt bruxet (tack smurfen).

Men med kort avstånd till centralen är det kanske inte kostnadsfråga att köra med 20 A / 4 mm².
 
Dom 3 kablarna (platta och vita) som går i slangen. Vart går dessa?
Kan du följa dom i pannan?



Följande text är endast min första tanke:

Ser ut som att den förra ägaren har placerat strömtrafo klumparna runt inkommande kabel. Dom skall sitta i centralen och mäta hur mycket ström huset gör av med.
Har sett många som placerat dessa i elpannan !!!!! (Där gör dom ingen större nytta)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Effektvakten och effektbrgränsningen i den pannan fungerar utmärkt. Körde en sån utan problem på 16A och effektvakten reglerade effekt ned antalet slingor som var inkopplade när spis eller vvb gick igång.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
el_richard skrev:
Dom 3 kablarna (platta och vita) som går i slangen. Vart går dessa?
Kan du följa dom i pannan?



Följande text är endast min första tanke:

Ser ut som att den förra ägaren har placerat strömtrafo klumparna runt inkommande kabel. Dom skall sitta i centralen och mäta hur mycket ström huset gör av med.
Har sett många som placerat dessa i elpannan !!!!! (Där gör dom ingen större nytta)
Din första tanke verkar helt rätt! :) Såhär ser det ut inuti (notera den kvarglömda skruvmejseln till vänster som jag uppenbarligen fick på köpet):
20141012_201508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141012_201655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141012_201525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kommer kanske en till dum fråga, men ska dessa klumpar alltså sitta runt husets inkommande faser? Hur funkar detta? Det här var intressant!
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Enligt bruxet som HSP letat fram så har du en effektvakt inbyggd i pannan. Vad står i ditt exemplar av bruxet? Den avklippta ledningen är troligen till strömtransformatorerna som ska sitta i centralen.

Sedan har du ju en ratt där som enkelt kan minska effekten hos pannan. Du behöver dock gå ned till 9 kW för att klara dig med 16 A säkringar enligt bruxet (tack smurfen).

Men med kort avstånd till centralen är det kanske inte kostnadsfråga att köra med 20 A / 4 mm².
Den avklippta var till utegivaren! :)
 
Sweedbanana skrev:
Nu kommer kanske en till dum fråga, men ska dessa klumpar alltså sitta runt husets inkommande faser? Hur funkar detta? Det här var intressant!
Man får montera en skarvplint eller lossa ledarna innan JFB/skenan i elcentralen.
Meningen är att dom ska mäta den monomentana förbrukningen på hela huset och anpassa pannans effekt efter denna.
 
Sweedbanana skrev:
Den avklippta var till utegivaren! :)
Fick du med utegivaren också? Utan den kommer pannan tro att det är -55 ute och kräma på full effekt för att hålla pannvattnet vid din inställda max tempratur (~50-60c rimligen).
Med utegivaren kan den anpassa effektbehovet mot en kurva i styrningen som är anpassa mot din geografiska zon.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
corre skrev:
Man får montera en skarvplint eller lossa ledarna innan JFB/skenan i elcentralen.
Meningen är att dom ska mäta den monomentana förbrukningen på hela huset och anpassa pannans effekt efter denna.
Okej varför vill man att pannan drar ner effekten när andra förbrukare kör för fullt? Är det en ren strömbesparingsåtgärd för att man ska spara pengar eller har det med elsäkerhet att göra av någon anledning?
 
Du kanske inte behöver effektvakten om du sänker effektbegränsningen - det beror på hur stora huvudsäkringar du har och vilka andra storförbrukare som finns. Effektvakten ser till att huvudsäkringarna inte överbelastas. Om du t.ex slår på spisen så kommer effektvakten att koppla bort pannan. Effektvakten behöver därför kunskap om storleken på dina huvudsäkringar - finns en sådan ratt under huven enligt din bild. Med 13 kW / 20 A kanske det kan vara en god ide att installera dessa så som du beskriver. De ska alltså även mäta pannans förbrukning.

Effektvakten ska dock inte blandas ihop med effektbegränsningen. Effektvakten förhindrar inte att pannan drar 13 kW, det gör däremot den andra ratten som ställer in effektbegränsningen. Med den kan du ställa in så att pannan drar max säg 9 kW. Så man kan säga att effektvakten skyddar huvudsäkringen medan effektbegränsningen skyddar säkring och kabel till pannan, men även indirekt huvudsäkringen.
 
  • Gilla
Sweedbanana och 2 till
  • Laddar…
corre skrev:
Fick du med utegivaren också? Utan den kommer pannan tro att det är -55 ute och kräma på full effekt för att hålla pannvattnet vid din inställda max tempratur (~50-60c rimligen).
Med utegivaren kan den anpassa effektbehovet mot en kurva i styrningen som är anpassa mot din geografiska zon.
Yes den var faktiskt med, det hade jag som krav
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Du kanske inte behöver effektvakten om du sänker effektbegränsningen - det beror på hur stora huvudsäkringar du har och vilka andra storförbrukare som finns. Effektvakten ser till att huvudsäkringarna inte överbelastas. Om du t.ex slår på spisen så kommer effektvakten att koppla bort pannan. Effektvakten behöver därför kunskap om storleken på dina huvudsäkringar - finns en sådan ratt under huven enligt din bild. Med 13 kW / 20 A kanske det kan vara en god ide att installera dessa så som du beskriver. De ska alltså även mäta pannans förbrukning.

Effektvakten ska dock inte blandas ihop med effektbegränsningen. Effektvakten förhindrar inte att pannan drar 13 kW, det gör däremot den andra ratten som ställer in effektbegränsningen. Med den kan du ställa in så att pannan drar max säg 9 kW. Så man kan säga att effektvakten skyddar huvudsäkringen medan effektbegränsningen skyddar säkring och kabel till pannan, men även indirekt huvudsäkringen.
Tack för utförlig och bra förklaring som t.o.m. jag förstår :p. Häftig funktion, det känns som att det är bra att koppla in den så det lirar som det är tänkt. Då kommer det få bli en slang för dessa in i centralen också, jag lär mig grejer hela tiden här.
Jag passar på att fråga när ni kunniga ändå är här; jag läste i bruxen att man kan koppla in varmvattenberedaren via värmepannan, så värmepannan "styr" vvb. Är det av samma anledning som ovan, att förhindra att de drar igång samtidigt osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.