harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant... var skrev jag det?
jag läste att gas kan ge en vanföreställningar... Det är tydligt här...
Jag har sedan länge gett upp att förstå vad du menar, men du skrev att begränsad överföringskapacitet mellan norr och söder var en av de anledningar som påverkar priset, och det är ju sant eftersom det håller priset i norr nere, men eftersom tråden handlar om elstöd och höga priser, kan andra lätt tro att du menar att priset i se3 och se4 är högt pga den låga överföringskapaciteten.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag har sedan länge gett upp att förstå vad du menar, men du skrev att begränsad överföringskapacitet mellan norr och söder var en av de anledningar som påverkar priset, och det är ju sant eftersom det håller priset i norr nere, men eftersom tråden handlar om elstöd och höga priser, kan andra lätt tro att du menar att priset i se3 och se4 är högt pga den låga överföringskapaciteten.
@harry73, det är nog dax att du ändrar texten under ditt namn.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag har sedan länge gett upp att förstå vad du menar, men du skrev att begränsad överföringskapacitet mellan norr och söder var en av de anledningar som påverkar priset, och det är ju sant eftersom det håller priset i norr nere, men eftersom tråden handlar om elstöd och höga priser, kan andra lätt tro att du menar att priset i se3 och se4 är högt pga den låga överföringskapaciteten.
Kul att du försöker! Men nästa gång gör det så att ingen hör....
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska jag göra en liten pudel! Gasen är absolut med och påverkar elpriset. Men det är inte bara gasen. utan en anledning är avvecklingen av kärnkraften i södra Sverige och brist på alternativ. och problem med överföringen mellan norra och södra Sverige. sen som alla här kan vara överens om att vindkraften fungerar bäst när det blåser.
Gasen påverkar absolut. men inte bara som det låter ibland.
Har du någonsin undrat över varför vi fick ett helt år med det lägsta elpriset på över 15 år, direkt efter att R2 stängts?
Det är ju ett bevis på att elpriset faktiskt sjunker när man stänger en kärnreaktor.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Egentligen är det så att man får systempriset som redan idag redovisas.
Jag tänkte precis kommentera ditt inlägg #265 med exakt detta, men du hann ju själv innan. :p
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Verkar som att jag tydligen behöver vara lite tydligare med mina källor som jag byggde min slutsats på vad som påverkar elpriset. I den text jag läst så har med tanke på den ändrat några av mina tidigare åsikter. Där gör jag en pudel. gällande gaspriset.
Ett forum är ett levande väsen... Man kan skriva i många trådar samtidigt där ämnen kan närma sig varandra. Därför så kan de se konstigt ut i de andra trådarna. Mina åsikter har alltså förändrats till viss del gällande hur elpriset styrs. Att mina inlägg i andra trådar får stå för sig. Att förändra sin åsikt är inte fel utan en del av livet. Så mitt senaste inlägg borde vara set som är närmast min åsikt.
Jag tar fullt ansvar för det jag skrivit tidigare och försöker inte smita

Eftersom folk älskar att missuppfatta folk så tänkte jag att till skillnad från många andra som har tvärsäkra åsikter inte vill berätta hur de har kommit fram till sin slutsats.
så därför skickar jag med länkar till två ställen som jag har valt att tolka så det passar mig.
För mig är källkritik viktigt. Därför så är den första källan EI. Vilket ändå måste anses ganska trovärdiga.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2022-06-30-ei-forklarar-orsaker-bakom-svangiga-och-hoga-elpriser

Den andra är Fortum. Det här får kvalas in som hyffsat trovärdig.
https://www.fortum.se/privat/elavtal/elpriser/information-hoga-elpriser#vad-påverkar-e-34529

Jag gör alltså en liten pudel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du någonsin undrat över varför vi fick ett helt år med det lägsta elpriset på över 15 år, direkt efter att R2 stängts?
Det är ju ett bevis på att elpriset faktiskt sjunker när man stänger en kärnreaktor.
Själv så ser jag ett samband med blomsterlökar för försäljningen går upp varje år i september. Så de måste hänga ihop!
 
D Daniel 109 skrev:
Du skrev att ett problem var bristande överföringskapacitet. Något de låga kapacitetsavgifterna inte alls tyder på.
Det faktum att vi hade låga elpriser under hela perioden kärnkraft lades ner borde kanske tyda på att det inte är orsaken. Orsaken till de höga Svenska elpriserna ligger inte i Sverige. Det är mer export från Norge till UK. Det är högre priser i övriga grannländer vi exporterar till. Vi exporterar mer än någonsin. Det är inte brist på Svensk produktion som är problemet.
Ja du... tänk att vi tycker så olika.... jag la precis upp en länk som jag baserar min åsikt på.
Men om man säger så här. Elpriset tänker inte på vad som har hänt.utan på vad som händer nu. Om det blåser väldigt lite och vi har väldigt lite kärnkraft och det väntas flera minusgrader så vips går priset upp. Det stämmer även om man ser till att det enkla tillgång och efterfrågan. Sen får gasen.vara med och du exportera hur mycket du vill.Jag tror att du förvisso du lyssnat lite för mycket på miljöpartiet.
Men vips så har vi alla reaktorer igång och ute blåser samtidigt som solen lyser och det är plusgrader. Vips! Så kan vi exportera lite el. Det är inte samma sak som att vi inte har problem.
 
Yippi bidrag! Gud vad jag älskar när jag får tillbaka pengar. Älskar dock inte när jag ska summera året och se att mina pengar går till icke behövande som bor i fina dyra hus som inte brytt sig om sin elförbrukning..
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
- - - Jag gör alltså en liten pudel.
Om inte begreppet ”Att dvärgpudla” redan finns, så har du kanske just uppfunnit det? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om inte begreppet ”Att dvärgpudla” redan finns, så har du kanske just uppfunnit det? ;)
Det skulle väl vara om Morgan Johansson erkänner att han har fel. Men det är så osannolikt att begreppet aldrig har använts tidigare. :)
 
  • Haha
  • Gilla
växelventil och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det borde alltså varit ni som fick bygga sydvästlänken. ;)
Kanske det kanske, de som fick jobbet har ju haft problem att leverera, inte bara SV länken :rolleyes:
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska jag göra en liten pudel! Gasen är absolut med och påverkar elpriset. Men det är inte bara gasen. utan en anledning är avvecklingen av kärnkraften i södra Sverige och brist på alternativ. och problem med överföringen mellan norra och södra Sverige. sen som alla här kan vara överens om att vindkraften fungerar bäst när det blåser.
Gasen påverkar absolut. men inte bara som det låter ibland.
De mest korrekta sättet att beskriva de på skulle jag nog säga att avvecklingen av kärnkraft i både Sverige och Tyskland har ökat antalet timmar då gasen styr elpriset.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om inte begreppet ”Att dvärgpudla” redan finns, så har du kanske just uppfunnit det? ;)
Underbart! Att dvärgpudla... :crysmile:
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
De mest korrekta sättet att beskriva de på skulle jag nog säga att avvecklingen av kärnkraft i både Sverige och Tyskland har ökat antalet timmar då gasen styr elpriset.
Plus då att fransk kärnkraft haft sina problem men den underliggande orsaken till dessa problem är ju åratal av dålig lönsamhet samt pandemin som omöjliggjorde större underhåll av kärnreaktorerna. Nu kommer aldrig president Macron mer att tillåta man riskerar fransk kärnkraft och det kommer sannolikt ett flertal förändringar av elhandelsavtalet inkl att Tyskland får ge sig med sitt "Energiewende". Men ett "svart energihål" blev det pga Tyskland gjorde sig beroende av Putins gas eftersom man la ner kärnreaktorer.
Om Frankrike
https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.