Jag är synnerligen intresserad av vad ni som försvarar 11000 kr för inget arbete alls tycker om det bärgningsbilsexempel som tagits upp ett par gånger. Du står där med din trasiga bil, på väg till en kund på din lukrativa jourtid. Bärgaren kommer, lyser med en ficklampa på bilen men har tyvärr inte rätt utrustning med sig för att ta med sig bilen till verkstaden, än m. Du får dock ändå en faktura, för det var ju jour... Rimligt?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
C cap skrev:
Nix du kan vara hemma eller någon annan stans på arbetstid.
Då kallas det beredskap eller bakjour.
Om jag har fel så länka gärna till vart det står att man kan vara hemma med jour
 
E
T Toermae skrev:
Då kallas det beredskap eller bakjour.
Om jag har fel så länka gärna till vart det står att man kan vara hemma med jour
Ja, har du arbetsplatsen hemma är det ju inget hinder. Som en telefon och en dator exempelvis.
Men arbetsgivare betalar helst inte för jour om de kan slippa.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, har du arbetsplatsen hemma är det ju inget hinder. Som en telefon och en dator exempelvis.
Men arbetsgivare betalar helst inte för jour om de kan slippa.
Nu tänkte jag väl mer på hantverkaryrken, but i stand corrected :crysmile:
 
E
C crillux skrev:
Jag är synnerligen intresserad av vad ni som försvarar 11000 kr för inget arbete alls tycker om det bärgningsbilsexempel som tagits upp ett par gånger. Du står där med din trasiga bil, på väg till en kund på din lukrativa jourtid. Bärgaren kommer, lyser med en ficklampa på bilen men har tyvärr inte rätt utrustning med sig för att ta med sig bilen till verkstaden, än m. Du får dock ändå en faktura, för det var ju jour... Rimligt?
Försvarar inte exakt beloppet 11000, det hade lika gärna kunnat vara 7 eller 15.

Troligen fick väl ändå TS en fråga ifall hen kollat priserna på hemsidan, om inte så vore ju detta något som skulle vara en bra rutin att införa. Alla vet att jour är dyrt, inte alla vet i detalj hur dyrt.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Det finns fler skillnader på jour o berdskap. Vid jourtjänst kan du inte ha dygnsvila samtidigt, så har du jour på natten, även om du inte gör nåt, så räknas det inte som dygnsvila, då kan du troligtvis inte jobba dagen efter. Beredskap, utan utryckning, påverkar inte dygnsvilan, men du kan inte ha beredskap under veckovilan.
Jag tror att dom flesta som säger dom har jour, egentligen har beredskap, det är väldigt svårt för arbetsgivaren att få ihop det annars, tex max 50 timmar jour per månad.
Ja, ämnet hör nästan hemma i en egen tråd.
 
  • Gilla
cap och 1 till
  • Laddar…
Lilla selma
J jani84 skrev:
de som ryckte ut kunde antagligen inte veta vilka väderförhållanden som skulle råda ute hos kund. De kunde heller inte på förhand veta varken vad felet är eller om det går att beträda taket riskfritt. Takarbete är ett riskfyllt arbete som man INTE gör själv om man håller livet kärt. Om det hade varit möjligt att ta sig upp på taket riskfritt hade de gjort det och då hade de behövt vara två. Hade endast en person åkt ut, konstaterat felet och det var möjligt att sig upp dit hade han instället blivit stående och behövt ringa dit sin kollega för att hjälpa till. Vad hade det kostat? Och då hade denna tråd handlat om det agerandet istället, ”-varför kom han ut själv om de visste att två man behövs?”

killarna gjorde 100% rätt, de kom när så önskades. De var redo att fixa problemet men förutsättningarna fanns inte där, de påtala felet och de åkte hem. Absolut inget konstigt med det och som någon annan skrev, om man tror att jour är gratis så är man naiv! Och intala dig nu inte att dessa herrar tjänade 6000kr vardera för detta för det gjorde de inte. Fråga dig själv också, vad är din tid värd? Hur mycket hade du velat ha betalt för att ställa upp? 1000kr minus skatt?

hela denna tråd är så jvla larvig!
J jani84 skrev:
de som ryckte ut kunde antagligen inte veta vilka väderförhållanden som skulle råda ute hos kund. De kunde heller inte på förhand veta varken vad felet är eller om det går att beträda taket riskfritt. Takarbete är ett riskfyllt arbete som man INTE gör själv om man håller livet kärt. Om det hade varit möjligt att ta sig upp på taket riskfritt hade de gjort det och då hade de behövt vara två. Hade endast en person åkt ut, konstaterat felet och det var möjligt att sig upp dit hade han instället blivit stående och behövt ringa dit sin kollega för att hjälpa till. Vad hade det kostat? Och då hade denna tråd handlat om det agerandet istället, ”-varför kom han ut själv om de visste att två man behövs?”

killarna gjorde 100% rätt, de kom när så önskades. De var redo att fixa problemet men förutsättningarna fanns inte där, de påtala felet och de åkte hem. Absolut inget konstigt med det och som någon annan skrev, om man tror att jour är gratis så är man naiv! Och intala dig nu inte att dessa herrar tjänade 6000kr vardera för detta för det gjorde de inte. Fråga dig själv också, vad är din tid värd? Hur mycket hade du velat ha betalt för att ställa upp? 1000kr minus skatt?

hela denna tråd är så jvla larvig!
Väderförhållande borde ha varit att det regnade? Men fint ändå att de påtalade felet ( taket läcker) innan de åkte hem
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Lilla selma Lilla selma skrev:
Väderförhållande borde ha varit att det regnade? Men fint ändå att de påtalade felet ( taket läcker) innan de åkte hem
regnar inte i hela Sverige bara för att det gjorde det hos kunden och det kunde ha slutat/minskat när de väl kommer fram. När jag ringde el-jour en gång (avgrävd kabel) hade de 2h körning enkelväg till mig...
 
  • Gilla
Nageek
  • Laddar…
Unikt namn
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det kollar normalt hantverkaren när hen är på plats och undersöker.
Men vid Jour blir det lite annorlunda. Kanske ställde dom dit en hink och förklarade för Ts att detta arbete inte är något för jouren. Skulle helt enkelt bli för dyrt att ringa jourhavande skyliftsfirma. Inte eller en helikopter som skulle komma och släppa ner en press kändes inte motiverat.

Skämt åsido. Har ingen som helst aning om vad detta var för jourfirma eller hur dialogen har varit. De firmor som jag känner till har väldigt bra utrustade Servicebilar just vid jour. Har därför väldigt svårt att tänka mig att dom tex. Inte hade selar och stege i bilarna. Men vad vet jag.

Eftersom vi arbetar med försäkringsskador sedan länge vet jag hur arbetet brukar fungera. (Vi har ingen jour).
Man åtgärdar det som går att åtgärda för att begränsa följdskador så gott det går. Det handlar alltså inte om att laga någon skadeorsak på jourtid. Men det kan handla om att laga någon skadeorsak på jourtid. Bedömningen görs normalt på plats. Ofta är det en fuktfirma som är först på plats som gör en första bedömning och sedan ringer in ytterligare personal eller firmor för att försöka stoppa spridningen.

Sen skrivs normalt även en rapport. Denna rapport är ofta är grunden till ifall försäkringsbolaget anser att det är en ersättningsbar skada eller ej. Oftast kompletteras rapporten men en sk. Skaderapport. Denna rapport är mer detaljerad över omfattningen av skador och innehåller även kompletterade åtgärdsförslag. Det kan nu vara samma eller ett annat företag som utför denna rapport som försäkringsbolaget normalt kräver. Men den görs av naturliga skäl inte under jourtid.

Till sist:
”vilka redskap som krävs för att få arbetet fixat?”

Normalt handlar jour inte om att få ett arbete fixat. Det handlar om att stoppa blödningen. Om någon kastar in en sten genom ditt fönster så kommer inte jouren och byter fönster. Du får lite tejp och en träskiva till samma pris som det senare kanske kostar att byta fönster.
Ska man debitera en halv månadslön för en 10minuters koll bör man åtminstonde meddela det innan. Det hör till hyfs.

Vidare kan man ju ifrågasätta behovet av två gubbar som inte gör något, när en som inte gör något borde vara fullt tillräckligt....

Det här med att kunder förväntas navigera i ett minfält av dolda kostnader som "proffsen" planterar känns bara ruttet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
F Farsan79 skrev:
10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor
Se det från den positiva sidan, du slapp ju betala för något material .... konstigt att dom inte lyckades få in det också i fakturan :thinking: ;)
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
A
Dom måste ha glömt fakturera för ficklampbatterierna,alltid något...:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
E
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ska man debitera en halv månadslön för en 10minuters koll bör man åtminstonde meddela det innan. Det hör till hyfs.

Vidare kan man ju ifrågasätta behovet av två gubbar som inte gör något, när en som inte gör något borde vara fullt tillräckligt....

Det här med att kunder förväntas navigera i ett minfält av dolda kostnader som "proffsen" planterar känns bara ruttet.
Var är dessa dolda kostnader, har du någon länk?
Vad är det för företag?
 
J jani84 skrev:
de som ryckte ut kunde antagligen inte veta vilka väderförhållanden som skulle råda ute hos kund. De kunde heller inte på förhand veta varken vad felet är eller om det går att beträda taket riskfritt. Takarbete är ett riskfyllt arbete som man INTE gör själv om man håller livet kärt. Om det hade varit möjligt att ta sig upp på taket riskfritt hade de gjort det och då hade de behövt vara två. Hade endast en person åkt ut, konstaterat felet och det var möjligt att sig upp dit hade han instället blivit stående och behövt ringa dit sin kollega för att hjälpa till. Vad hade det kostat? Och då hade denna tråd handlat om det agerandet istället, ”-varför kom han ut själv om de visste att två man behövs?”

killarna gjorde 100% rätt, de kom när så önskades. De var redo att fixa problemet men förutsättningarna fanns inte där, de påtala felet och de åkte hem. Absolut inget konstigt med det och som någon annan skrev, om man tror att jour är gratis så är man naiv! Och intala dig nu inte att dessa herrar tjänade 6000kr vardera för detta för det gjorde de inte. Fråga dig själv också, vad är din tid värd? Hur mycket hade du velat ha betalt för att ställa upp? 1000kr minus skatt?

hela denna tråd är så jvla larvig!
Inte så väldigt svårt att förstå att det regnar när någon söker hjälp vid akut läckage från taket tycker jag. Sedan kan jag tycka att de borde ha haft med sig en stege och sele, alternativt frågat om något sådant fanns på plats. De begär ändå ett halvt månadslön för besväret, så lite mer än konstatera att det läcker bör man kunna förvänta sig.
Fy skäms på dessa lirare!
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
F Farsan79 skrev:
Hej ni kunniga få.

Hade häromdagen en vattenläcka genom taket in i vardagsrummet.
Problemet är dock inte det, det löstes dagen efter.

Till min fråga.
Ringde Trygg Hansa Jour vi 22.30 då läckan uppdagades, dem bad mig uppsöka snickarföretag med jour för att reda ut det innan skadan blev för stor.
Jag ringde och det kom ut 2 killar i varsin bil. Dem lös lite med sin svaga pannlampa på taket utan att gå upp.
Jag visade dem problemet. Dem påstod att förhållande för takklättring i ösregn inte var exemplariskt. Så dem åkte efter 10 minuter utan åtgärder.

Fick några dagar senare en faktura som såg ut så här.

10/5 Övertid 100% 6 timmar À-pris 830 Belopp 4980 kronor
Servicebil 2 styck À-pris 400 Belopp 800 kronor
Jourtillägg 2 styck À-pris 1700 Belopp 3400 kronor
Totalt 11.475 kronor

För detta gjorde dem inget.
Skall jag bestrida fakturan eller ha jag ngn som helst rätt till att vägra betala då dem inte utfört rätt jobb.

Tack på förhand
[bild] Plast mellan plåt och tegelrad transporterade in vatten under tak. Detta åtgärdades inte för beloppet som angetts i frågeställningen.
Betala inte fakturan! Kolla med en annan auktoriserad eller en firma du tror dig kunna lita på.
Kolla hur mycket den vill ha betalt för liknande arbete. Jämka fram en kompromiss, alternativt bestrider du räkningen av alla de skäl som du angett.
De kommer sannolikt inte att vända sig till Kronofogden.
De blåser dem som blåsas kan, de som "trilskas" kommer de att ge upp. Men om du lyckas få fram vad ett skäligt pris för samma "utryckning" skulle bli, och det ligger kanske en it under deras krav, överför du, (om du är samarbetsvillig), det beloppet, då kan de aldrig ta dig på att du är dålig betalare, för du har de facto betalt, bara inte deras ockerpris.
Sannolikheten att de skulle komma dragandes med ett gäng advokater är lika med noll. Advokaterna skulle ta hela "förtjänsten.
Båda mina alternativ kommer att funka. Det finns alltid rötägg, och jag kan se i tråden att det är en del av dem som själva svarar. ☺
 
J Jonobe skrev:
Jour kostar, men 11500 för 2×10 minuters effektivt arbete???

Det måste vara bra lång restid för att dt ska vara rimligt.
Kan inte låta bli att undra om dessa två hantverkare skulle tycka att det var ok att betala 11000 kr för 2x 10 minuters hjälp av en läkare som arbetade jour om hantverkarna blivit svårt sjuka i Covid???
Bara en värderingsfråga.
 
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.