hempularen skrev:
Föresten, i vilken ände av kabeln klippte du? Vid mätarskåpet eller i förrådsänden?
Jag klippte i förrådsänden.
 
El-Datornörd skrev:
Trycker man på TEST så ska strömmen "stängas av".

Du får nog ta dit din elektriker som isolationsprovar ledningen och kollar jordfelsbrytaren/personskyddsautomaten, så löser det sig nog ;)
Det känns som att jag behöver ta hit någon ja.
Elektrikern som gjorde jobbet bor väldigt långt bort, så jag måste ta hit någon helt ny och helt annan.
Känner tyvärr ingen elektriker heller.

Ska man ringa hit en elektriker redan nu då eller ska jag vänta och se om det funkar nu? (varit igång ca 36h utan stopp nu)
Isåfall ringer jag elektriker när det slår ifrån nästa gång.
 
savio skrev:
Det känns som att jag behöver ta hit någon ja.
Elektrikern som gjorde jobbet bor väldigt långt bort, så jag måste ta hit någon helt ny och helt annan.
Känner tyvärr ingen elektriker heller.

Ska man ringa hit en elektriker redan nu då eller ska jag vänta och se om det funkar nu? (varit igång ca 36h utan stopp nu)
Isåfall ringer jag elektriker när det slår ifrån nästa gång.
Jag skulle ringt en elektriker nu eftersom att det krånglat innan. Det kan ju vara allt från lite fukt någonstans till isolationsfel i kabeln. Att stifta bekantskap med en elektriker kan vara trevligt, känner själv en ordentlig elektriker :)
 
Jönköping - mycket regn just nu där va? Regn är en typisk orsak till att jordfelsbrytare löser ut, givetvis kombinerat med ett riktigt fel som bara visar sig vid fukt.
 
yxis skrev:
Jönköping - mycket regn just nu där va? Regn är en typisk orsak till att jordfelsbrytare löser ut, givetvis kombinerat med ett riktigt fel som bara visar sig vid fukt.
En del regn har det varit. Men inga mängder (inte som i Kalmar tex som man sett på nyheterna).

Men kabeln ligger nergrävd i marken, i ett gult stort plaströr, ska vatten kunna påverka då?
 
Uppdatering:

Ikväll kom en elektriker förbi.

Vi berättade vad som hade hänt och föklarade noga.
Han tittade runt och gjorde som så att han gjorde om min skarvning av kabeln.
Dvs klippte kabeln igen kopplade på.
Detta pga att jag gjort ngn mindre skada på kabeln (men eftersom att jag gjort detta efter att problemen startade så kan det ju inte varit anledningen till problemen).

Han tyckte att vi skulle avvakta och se om det nu fungerar eller om jordfelsbrytare börjar slå ifrån igen.
Slår den ut igen så skulle vi ringa honom, isåfall tar han med sig någon apparat med vilken han kan mäta om det finns några skador på kabeln mellan förrådet och fasadmätarskåpet.
Det var ju det sistnämnda som jag hade hoppats att han kunde göra idag egentligen men han hade inte med sig grejer för det.

Samtidigt, så har det ju nu fungerat i 2 dygn i sträck så jag hoppas att allt ska vara ok.
Jag hoppas att kablarna legat mot varandra och skavt på ngt sätt som nu är åtgärdat.



Jag har även under dagen provat "TEST-knappen" på jordfelsbrytare, och den fungerar som den ska (dvs jfb slår ut när man trycker på TEST).
 
Körde elektrikern megger? (Mätapparat som lägger på en högre spänning, men med klen strömstyrka, för att prova isoleringen)
 
yxis skrev:
Körde elektrikern megger? (Mätapparat som lägger på en högre spänning, men med klen strömstyrka, för att prova isoleringen)
Nej, han provade inget sådant.
Hur menar du prova isoleringen? Är det höljet runt kabeln?
 
savio skrev:
Nej, han provade inget sådant.
Hur menar du prova isoleringen? Är det höljet runt kabeln?
Ja, den kollar så att isoleringen mellan ledarna är okej så inte det är någon skada på kabeln eller liknande som gör att det blir kortslutning..


Jag var och felsökte en jordfelsbrytare som löste ut i vinter då var det ägaren som kört över kabeln med snöslungan :) .-.. Då sa han "Men den är ju ursäkrad" .. men det räcker ju att det är kortis mellan nolla och jord för att den ska lösa ut :)
 
freddev skrev:
Ja, den kollar så att isoleringen mellan ledarna är okej så inte det är någon skada på kabeln eller liknande som gör att det blir kortslutning..
Okej, det låter ju som en bra grej att göra.


freddev skrev:
Jag var och felsökte en jordfelsbrytare som löste ut i vinter då var det ägaren som kört över kabeln med snöslungan :) .-.. Då sa han "Men den är ju ursäkrad" .. men det räcker ju att det är kortis mellan nolla och jord för att den ska lösa ut :)
Ingen synlig skada på kabeln alls menar du?
Du menar att trådarna i har tryckts mot varandra på ngt sätt?
Hur åtgärdade ni problemet?
 
Låter ju bra att du ringer elektriker för att felsöka men han inte tar med verktyg för detta ändamålet och därför måste göra återbesök...

En meggning (isolationsprovning) kommer avslöja om felet är kvar eller ej, okulära besiktning säger ju inte mer än att kabeln är bra vid kopplingspunkterna, ligger den skyddat i rör hela vägen på ett bra sätt bör den ju inte vara skadad där men omöjligt är det ju inte.

Jag antar att ledarna låg nära ihop innan du skalade om dem, i så fall är troligen felet borta nu.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Om man anlitar en elektriker för att felsöka jordfelsbrytare som löser ut och denne inte mäter med megger så är det väl nära tjänstefel.

Fast elektrikern kanske mätte utan att du såg vad som gjordes? Förr var en megger en klumpig burk som man vevade upp spänning pǻ, nu är det ett modernt litet mätinstrument som säkert ryms i rymliga fickor på arbetskläder...
 
Jag vill klargöra att elektrikern som vi ringde var en bekants bekant.
Innan han kom hade han ingen info, därav avsaknaden av mätinstrument.

Han tog heller inget betalt för besöket.

Det fungerar fortfarande.
Kan man andas ut snart tror ni?
 
Aha, då är det inte lätt att förbereda.


Om du har tur så var det någon överledning precis där ledningar ändå rörts.

Jordfelsbrytaren verkar ju i alla fall fungera, så om felet kommer igen så lär den skydda även nästa gång.
 
Uppdaterar tråden.

Det var cirka en månad sedan elektrikern var här och vi gjorde det enkla ingreppet att han gjorde om skarvningen på kabeln.
Sedan dess har det fungerat till 100%.

Märkligt kan jag tycka, kan det verkligen varit ett litet fel just där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.