Förrådet som står på baksidan av huset har en helt egen matning ifrån fasadmätarskåpet där den har en egen jordfelsbrytare.

Natten till måndag så hade den slagit ifrån utav någon anledning vilket jag märkte när robotgräsklipparen inte gick igång på måndag morgon enligt plan.
Jag slog på strömmen igen och allt fungerade tills senare samma eftermiddag (runt 7 h senare) då jordfelsbrytaren slog ifrån igen.

Jag provade slå på jordfelsbrytaren igen flera gånger men den slog ifrån direkt.
Jag väntade en timme och provade igen, denna gången så var den på i några minuter innan den slog ifrån.

Jag ringde elektrikern som gjort det (har bor väldigt långt ifrån så han hade ingen möjlighet att komma förbi).

Hans råd var att klippa kabeln som går från fasadmätarskåpet och sedan genom marken upp i förrådet för att sedan kopplas vidare till diverse uttag, lampor osv via en kopplingsdosa.
I kopplingsdosan så klippte jag den blå och den bruna kabeln enligt hans anvisningar, den gulgröna lämnade jag orörd.
Sedan testade jag slå på strömmen igen men den slog ifrån återigen.

Elektrikern konstaterade då att det var något fel mellan kabeln och fasadmätarskåpet, troligen på kabeln.
Eftersom att vi har isolerat i helgen och skruvat upp OSB-skivor så trodde han att vi skruvat i någon skruv i kabeln bakom OSB-skivorna, jag lyfte bort OSB-skivorna och såg att så inte var fallet.
Eftersom att det är plast mellan OSB och isoleringen (där kabeln sitter) så hade man ju sett hål i plasten om man missat reglarna.

Vi skruvade tillbaks den bruna och blå kabeln i kopplingsdosan igen och slog på strömmen lite senare.
Strömmen har varit på sedan dess och det var ca 12 timmar sedan.
Dock så känns det som att den kommer att slå ifrån snart igen då vi fortfarande inte hittat något fel.


Några tips på vad man ska göra eller vad som kan vara fel?
 
Låter som ledningsfel om inget mer var anslutet till jordfelsbrytaren. Men jordfelsbrytare är inte heller ofelbara....
 
snaggletooth skrev:
Låter som ledningsfel om inget mer var anslutet till jordfelsbrytaren. Men jordfelsbrytare är inte heller ofelbara....
Med ledningsfel menar du något fel på kabeln eller?

Jordfelsbrytare är väl ibland lite överkänsliga?

Nu har elen varig igång 1 dygn ca utan att brytas.
Skulle det kunna vara så att kablarna legat mot varandra och skapat kortslutning?
Sedan nu när jag klippt av och kopplat in igen så kanske det är ok igen.
 
Kan ju vara ett isolationsfel i ledningen, tex. att jord och nolla har kommit i kontakt med varandra. Nu har kanske kabeln rört på sig någon tusendels millimeter och felet upphört.

Men det säger inte att jordfelsbrytaren är helt oskyldig. Vad är det för märke på den?
 
El-Datornörd skrev:
Kan ju vara ett isolationsfel i ledningen, tex. att jord och nolla har kommit i kontakt med varandra. Nu har kanske kabeln rört på sig någon tusendels millimeter och felet upphört.
Vi har ju som sagt klippt av kablarna och kopplat in dom på nytt, de kanske låg mot varandra och skavde lite innan.

El-Datornörd skrev:
Men det säger inte att jordfelsbrytaren är helt oskyldig. Vad är det för märke på den?
GARO är det, skickar med en bild.
I samma fasadmätarskåp finns en jordfelsbrytare till carport också, den har fungerat hela tiden.
Allt inomhus går på separata jordfelsbrytare som sitter inomhus.
 
  • garo.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en personskyddsautomat, dvs. en kombinerad säkring och jordfelsbrytare, lite svårt att tyda texten dock. Då kan den också lösa ut p.g.a kortslutning/överlast. GARO är ett OK märke så det är ju ingen kass kvalité.

Eftersom att du klippte av kabeln vid förrådet och brytaren fortfarande slog ifrån så tyder det ju på att det antingen är kabeln mellan mätarskåpet och förrådet eller brytaren som är kass. Om det är kabeln så är det antagligen isolationsfel i den, det kan ha varit där från början eller så har någon/något skadat kabeln. Hur längesedan utfördes installationen?
 
El-Datornörd skrev:
Det ser ut som en personskyddsautomat, dvs. en kombinerad säkring och jordfelsbrytare, lite svårt att tyda texten dock. Då kan den också lösa ut p.g.a kortslutning/överlast. GARO är ett OK märke så det är ju ingen kass kvalité.

Eftersom att du klippte av kabeln vid förrådet och brytaren fortfarande slog ifrån så tyder det ju på att det antingen är kabeln mellan mätarskåpet och förrådet eller brytaren som är kass. Om det är kabeln så är det antagligen isolationsfel i den, det kan ha varit där från början eller så har någon/något skadat kabeln. Hur längesedan utfördes installationen?
När du menar brytaren, menar du då den som man ser på bilden?
Hur smidigt är det isåfall att byta ut en sådan?

Installationen utfördes för ca 4 månader sedan, allt har fungerat smärtfritt fram tills nu.
 
Med "brytaren" menar jag jordfelsbrytaren, eller personskyddsautomaten som det ser ut att vara. :)

Det är inget svårt att byta en sådan, men gör det inte själv utan ta dit din elektriker så kan han titta på det hela.

Löser den ut om du trycker på TEST knappen?
 
El-Datornörd skrev:
Med "brytaren" menar jag jordfelsbrytaren, eller personskyddsautomaten som det ser ut att vara. :)

Det är inget svårt att byta en sådan, men gör det inte själv utan ta dit din elektriker så kan han titta på det hela.

Löser den ut om du trycker på TEST knappen?
Jag testade TEST-knappen igår när det strulade som värst.
Då löste den ju ut mer eller mindre direkt hela tiden, så även när jag tryckte på test.

Men jag har inte testat att trycka på TEST sedan det började fungera igen (nu lite mer än ett dygn sedan).
Det kanske jag ska testa imon?
 
Gör det, om den löser ut när man trycker på TEST så är den ju inte helt kass, om det nu är den som är boven.

Men hur är kabeln dragen från fasadmätarskåpet till förrådet? I mark eller synligt? Om den är synlig så kolla så att den inte är klämd, skadad eller mycket kraftigt böjd någonstans på vägen.
 
Beskrivningen tyder på kabelfel. Men är du helt säker på att den inte driver något annat också? En lampa i fasadskåpet, ett uttag i skåpet, en utomhuslampa på vägen? Ex. fukt i en lampa, eller ett uttag skulle vara så väldigt mycket mer sannolikt som felkälla.

Med en isolationstestare borde man kunna felsöka kabeln, om där finns ett fel så visar det sig troligen med en isolationsmätning (man lägger på 1000V). Låt en elektriker felsöka innan du gräver upp kabeln.
 
Vad är det för lösa trådar man ser i nedre högra hörnet på bilden?
 
El-Datornörd skrev:
Gör det, om den löser ut när man trycker på TEST så är den ju inte helt kass, om det nu är den som är boven.

Men hur är kabeln dragen från fasadmätarskåpet till förrådet? I mark eller synligt? Om den är synlig så kolla så att den inte är klämd, skadad eller mycket kraftigt böjd någonstans på vägen.

Trycker man på TEST så ska alltså strömmen slås av om jag förstått det rätt?
Jag trodde först att det var som ett test där man satte lite större tryck på elen och satte den på prov och hoppades att elen inte skulle slås av,men så är det alltså inte.

Kabeln mellan fasadmätarskåp och förråd gård under mark, i ett kraftigt plaströr under stensättning, oåtkomligt alltså.
Däremot så är ju kabeln synlig i förrådet, på ett ställe relativt böjd men jag ser absolut inga skador. Plasten runt kabeln känns ju väldigt rejäl.
 
Föresten, i vilken ände av kabeln klippte du? Vid mätarskåpet eller i förrådsänden?
 
savio skrev:
Trycker man på TEST så ska alltså strömmen slås av om jag förstått det rätt?
Jag trodde först att det var som ett test där man satte lite större tryck på elen och satte den på prov och hoppades att elen inte skulle slås av,men så är det alltså inte.

Kabeln mellan fasadmätarskåp och förråd gård under mark, i ett kraftigt plaströr under stensättning, oåtkomligt alltså.
Däremot så är ju kabeln synlig i förrådet, på ett ställe relativt böjd men jag ser absolut inga skador. Plasten runt kabeln känns ju väldigt rejäl.
Trycker man på TEST så ska strömmen "stängas av".

Du får nog ta dit din elektriker som isolationsprovar ledningen och kollar jordfelsbrytaren/personskyddsautomaten, så löser det sig nog ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.