Fast nu när jag skulle skruva tillbaka vägguttaget så gick det ju naturligtvis inte utan att hela huset slocknade... :mad: Fast jag var så noga med att hålla isär jord och nolla. (Det är två uttag på var sin sida en vägg, där det ena vidarematas från det på andra sidan väggen).

Fast i just det här fallet, så var det inte det vanliga klantet, utan mer skit bakom tangenterna. När jag skulle koppla tillbaka mitt fyrvägs ELKO så såg jag mig inte för, utan kopplade in jorden på nollplinten (på "andra sidan" uttaget så det är inte riktigt så dumt som det låter) så när jag sedan kopplade på matningen på andra sidan väggen så slocknade det naturligtvis. :surprised:

Nåväl, jag hade ju märkt denna fadäs, när jag mätt efter att ha slagit till säkringen igen, men i det här fallet så kan man ju ändå säg att jordfelsbrytaren gjorde bra ifrån sig, även om den inte är konstruerad för att direkt upptäcka just det här felfallet.

Alltså, så lång idag: JFB 1 - Stefan 0. ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast nu när jag skulle skruva tillbaka vägguttaget så gick det ju naturligtvis inte utan att hela huset slocknade... :mad: Fast jag var så noga med att hålla isär jord och nolla. (Det är två uttag på var sin sida en vägg, där det ena vidarematas från det på andra sidan väggen).

Fast i just det här fallet, så var det inte det vanliga klantet, utan mer skit bakom tangenterna. När jag skulle koppla tillbaka mitt fyrvägs ELKO så såg jag mig inte för, utan kopplade in jorden på nollplinten (på "andra sidan" uttaget så det är inte riktigt så dumt som det låter) så när jag sedan kopplade på matningen på andra sidan väggen så slocknade det naturligtvis. :surprised:

Nåväl, jag hade ju märkt denna fadäs, när jag mätt efter att ha slagit till säkringen igen, men i det här fallet så kan man ju ändå säg att jordfelsbrytaren gjorde bra ifrån sig, även om den inte är konstruerad för att direkt upptäcka just det här felfallet.

Alltså, så lång idag: JFB 1 - Stefan 0. ;)
Men då har du ju klarat av det halvårsvisa (eller är det var tredje månad) testet av JFB. Bra jobbat!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kontentan av det hela är egentligen att det räcker OFTAST att skruva ut säkringen till den specifika gruppen MEN man kan fortfarande få sig en omgång även om man har som rutin att mäta då ström kan plötsligt komma farande som inte var där för någon sekund sen.. Vill man vara helt säker vilket man egentligen ska vara när det kommer till ström så måste man stänga av strömmen i hela huset?
 
snowjim skrev:
Kontentan av det hela är egentligen att det räcker OFTAST att skruva ut säkringen till den specifika gruppen MEN man kan fortfarande få sig en omgång även om man har som rutin att mäta då ström kan plötsligt komma farande som inte var där för någon sekund sen.. Vill man vara helt säker vilket man egentligen ska vara när det kommer till ström så måste man stänga av strömmen i hela huset?
Nej. Spänningsskillnaden mellan änden på nollan/jorden och plinten rör sig om någon enstaka volt och det orkar inte driva någon ström genom dig. Så om anläggningen i övrigt är hel och ren så räcker det att skruva ur säkringen för den aktuella gruppen. Problemet med JFB och kortsluten nolla och jord är att strömmen fördelar sig över både nolla och jord, iaf så att en liten del av den går förbi JFBn vilket gör att summa inte stämmer, vilket gör att den löser ut.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tjaa.. Snowjim har rätt såtillvida att om man inte har järnkoll på det där med trefas, så finns risken att man skruvar ur en säkring, och tom. kontrollmäter. Men så under arbetets gång så triggar ex. en termostat, och så kommer det bakmatning från en annan fas i trefasgruppen, som man inte hade koll på att det kunde vara.

Så är man inte helt klar på vad som är trefas eller enfas i centralen så bör man bryta allt.

Och om man riktigt skall vara säker så bör man också tänka på risken att gruppen är grovt felkopplad så att nollan får ström även från en annan enfasgrupp. Sådant är ovanligt men förekommer. Då kan det gå illa om man klipper den strömförande nollan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
hempularen skrev:
Tjaa.. Snowjim har rätt såtillvida att om man inte har järnkoll på det där med trefas,
Ja. Helt riktigt. "Gruppen" kan som sagt ha flera säkringar, om den är en två eller trefasgrupp, och alla måste brytas. I en normcentral är det (för det allra mesta) inget problem, eftersom de bryts tillsammans, men med "skruvsäkringar" så måste man hålla tungan lite mera rätt i munnen. Men jag trodde frågan hade med JFB och kortslutning nolla+jord att göra. Och i det fallet så är inte det faktum att man inte kan korta nollan och jorden i en spänningslös grupp skäl till någon ytterligare oro. Det är inte så att gruppen är "strömförande" bara för det.

Och vad gäller felkopplingar så finns det några sådana, det var därför jag skrev "hel och ren", men det är riktigt att påpeka att inte alla anläggningar är det. Även om det inte är jättevanligt så finns risken. Jag har exv. bott i en (enfas)-lägenhet där en grupp dubbelmatades... Det var just när jag skulle byta ett vägguttag som jag märkte det. Så glöm inte att mäta! Man varken kan eller skall lita på gruppförteckningar, utan de är bara att se som en första hypotes om hur anläggningen är utförd.

P.S. Och igår lyckades jag skruva upp en fast lampa utan att släcka hela huset! Trots att det är en jordad armatur, och trots att det var en trång och tråkig genomföring och jag stog illa till. Jag går från klarhet till klarhet just nu! ;) (Fast det är lika svettigt som att jobba under spänning... ;))
 
Redigerat:
Exakt detta hände mig idag och jag trodde jag var inkompetent och nära döden. Tack vare denna tråd vet jag nu att jag bara är inkompetent!🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.