Hej,

Jag höll på att sätta jobba med elen i ett källarutrymme där det finns jordade uttag. För att vara säker på att jag inte har ström så skruvade jag ur proppen och kontrollerade så att det verkligen inte fanns ström.

När jag klippte in en kabel med billedare så slogs jordfelsbrytaren till? Samma inträffade när jag klippte en vanlig lampkabel senare? Hur fungerar detta egentligen?
 
S
Du kortsluter nolla o jord, husets alla jordar är sammanlänkade, precis som husets alla nollor är sammanlänkade. När du kortsluter nolla jord så väljer strömmen från andra grupper att gå tillbaks genom jorden istället och på så vis kommer det aldrig tillbaks genom jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej!

Man ska bryta strömmen i hela centralen/huset när man jobbar med fasta elektriska installationer! Om man inte bryter alla inkommande faser så är det ström i nollan!

//Calle
 
tommib
CalleSpeed skrev:
Hej!

Man ska bryta strömmen i hela centralen/huset när man jobbar med fasta elektriska installationer! Om man inte bryter alla inkommande faser så är det ström i nollan!

//Calle
Ja, jo. Det är det. Men potentialen är i princip jordpotential, så det finns inte någon potentialskillnad som kan driva ström.
 
Mikael_L
CalleSpeed skrev:
Hej!

Man ska bryta strömmen i hela centralen/huset när man jobbar med fasta elektriska installationer! Om man inte bryter alla inkommande faser så är det ström i nollan!

//Calle
Bryter du bort en grupp med säkringen så är nollan i den gruppen ej strömförande heller.
(Om det inte är helt "olagligt" felkopplat).

Nollan i en grupp får ej bära ström ifrån en annan grupp, helt enkelt. (*)


Men JFB-problematiken kvarstår dock, när man sluter ihop nolla och jord i en frånkopplad grupp så öppnas en alternativ väg för strömmen i nollan i andra grupper. Lite av strömmen som endast skulle flyta tillbaka i den gruppens nolla tar en annan väg och slutar i skyddsjord och då löser JFB.


(*) Det är dock ändå en god praxis att betrakta precis alla kablar som strömförande, när man grejar i en anläggning där inte precis hela anläggningen gjorts strömlös.
 
Redigerat:
tommib
Eftersom strömmen kan ta vägen från en annan grupps nolla, via nollan i din brutna grupp till skyddsjorden i din brutna grupp och lösa JFB, så är nollan strömförande. Påståendet att nollan inte är strömförande men samtidigt löser JFB är omöjligt :)

Men som sagt är potentialskillnaden liten (eller ska vara i alla fall) och kan inte driva någon nämnvärd ström (men tillräckligt för att lösa JFB).
 
CalleSpeed skrev:
Hej!

Man ska bryta strömmen i hela centralen/huset när man jobbar med fasta elektriska installationer! Om man inte bryter alla inkommande faser så är det ström i nollan!

//Calle
Det räcker inte med att bryta inkommande för att ta bort risken för ström i nollor och skyddsjordar. I och med att PEN fortfarande är inkopplad då finns risken för ett ström flöde mellan elinst och sann jord.
Men i en felfri anläggning är spänningsskillnaden så låg att det är ofarligt.

Allting handlar om att göra en vettig risk bedömning vid olika eljobb. Det skapar ofta så stora problem att släcka ner en hel elanläggning för att byta ett vägguttag. Då räcker det ofta släcka ned den gruppen och spänningsprova. Man får hålla isär nolla och skyddsjord. Ett trick är att fästa nollan före skyddsjorden i skruvplinten, då spretar inte den emot jordade delar vid monteringen.
 
Mikael_L
Tobbe_3 skrev:
Ett trick är att fästa nollan före skyddsjorden i skruvplinten, då spretar inte den emot jordade delar vid monteringen.
Precis så.
Metallramen runt uttaget är ofta (alltid?) ansluten till skyddsjord. Sätter man fast PE (skyddsjord) först så brukar mr murphy se till att man sen råkar nudda med den uppskalade nollan mot ramen innan man lyckats få dit den ledaren på rätt ställe. :(




Mr Murphy är som regel väldigt alert här om den anläggning man skruvar i är väldigt viktig att undvika strömavbrott i. ;)

Tänk ändå, i de fallen är man minst dubbelt så noga att undvika de fel som leder till strömavbrott, men ändå blir risken mer än dubbelt så stor att det ändå blir strömavbrott! :cool:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Precis så.
Metallramen runt uttaget är ofta (alltid?) ansluten till skyddsjord. Sätter man fast PE (skyddsjord) först så brukar mr murphy se till att man sen råkar nudda med den uppskalade nollan mot ramen innan man lyckats få dit den ledaren på rätt ställe. :(
Ja. Man skall motionera sin JFB med jämna mellanrum, och det gör jag minst två gånger om året, genom att lyckas få kontakt mellan nolla och jorden exv. när jag skall hänga upp någon ny belysningsarmatur. Hur noga jag än är, så lyckas jag ändå inte i 100% av alla moment, utan kanske bara 9 gånger av 10. Och den tionde så slockar hela huset... :)

Nu under köksrenoveringen så är jag ganska nöjd. För trots allt arbete så släckte jag bara huset en gång, och det är något slags rekord... Jag kan bara inte få in i huvudet att nollan är "farlig" när jag gjort spänningslöst och mätt. Går inte... :)
 
Aha, jag brukar provmäta N och L, ibland även jord för att vara säker på att det inte finns någon ström. Trotts det slår jordfelsbrytaren till om man klipper en kabel rakt av. Men då vet jag lite mer, det är så gott som ofarligt att ta ut proppen för en viss grupp men det kan fortfarande finnas ström och därför ska jag alltid mäta även efter proppen är uttagen?

Att bryta hela huset kan man såklart göra men man vill gärna undvika det.

El är inte självklart och man förstår att det finns hårda regler för att skydda sig.
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag kan bara inte få in i huvudet att nollan är "farlig" när jag gjort spänningslöst och mätt. Går inte... :)
"Farlig" och "strömförande" är två olika saker...
...kan vara både och, eller inte.
;)
 
Det är därför man sektioner upp sitt hus i olika JFB-sektioner:
2 sektioner på övre plan
2 sektioner på undre plan
1 sektion för all utomhusel

Då kan du jobba med avslagen JFB+säkringar och slipper problemet att hela huset blir mörkt om JFB bryter på riktigt:)
 
Och ström och spänning är helt skilda saker. Var för sig är dom ofarliga men tillsammans kan dom vara livsfarliga.
 
Mikael_L
Om man mäter på nollan mot PE eller sann jord så är det som regel noll, eller nästan noll Volt i spänning, dvs "ofarlig"
Oavsett om säkringen är avslagen (/urskruvad) eller inte.

Men den kan ändå plötsligt bli farlig.

Så det gäller att få in in huvudet både hur det fungerar, och när det kan bli tokigt, samt en god ryggmärgsreflex att tänka till före och att välja rätt metod för att få relativt säkert arbete.



Så för att lite pedagogiskt försöka förklara så kan vi tänka oss en säkring som matar en hall och ett sovrum. Denna säkring + den el som försörjs av denna kallas "grupp". Säkringen är denna grupps "gruppsäkring".

Slår vi inte av säkringen utan öppnar någon dosa och börjar jobba så kan man mäta upp 230V mellan fasen och nolla(N) eller skyddsjord (PE).
Men mellan N och PE är det i det närmaste 0V, även gentemot "sann jord", t.ex. ett element eller vattenrör etc.

Så av allt att döma är alltså N ofarlig att jobba med.

Så struntar man i att bryta gruppsäkringen och tar itu nollan någonstans, lossar på en toppklämma eller så då har man plötsligt brutit strömkretsen, och sitter det någon som helst last som är igång på denna grupp, t.ex. en ynka glödlampa så blir det plötsligt 230V på nollan - i hela gruppen bakom stället där man brutit nollan

För spänningen (fas) leds genom lampan till nollan. Och om man sen själv tar där så sluts strömkretsen genom ens kropp.

Och ännu lurigare är det genom att denna lampa kanske är avslagen när man kontrollmäter och så verkar det ofarligt på alla sätt och vis, men precis när man grejar kommer någon annan och vippar på en strömbrytare ... :(


Så ... som minimum bryter man alltid säkringen som matar den grupp som det ska arbetas på.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Man skall motionera sin JFB med jämna mellanrum, och det gör jag minst två gånger om året, genom att lyckas få kontakt mellan nolla och jorden exv. när jag skall hänga upp någon ny belysningsarmatur. Hur noga jag än är, så lyckas jag ändå inte i 100% av alla moment, utan kanske bara 9 gånger av 10. Och den tionde så slockar hela huset... :)

Nu under köksrenoveringen så är jag ganska nöjd. För trots allt arbete så släckte jag bara huset en gång, och det är något slags rekord... Jag kan bara inte få in i huvudet att nollan är "farlig" när jag gjort spänningslöst och mätt. Går inte... :)
Ja, precis. Det är lika bra att motionera JFBn regelbundet och den där testknappen är ju inte ett "riktigt" test :)
Numera ligger dock servrarna på separat PSA då det är så irriterande när UPSen börjar pipa. Fast den ska kanske också motioneras lite då och då...

Själv bryter jag bara gruppen jag jobbar med, men är medveten om problematiken med N och PE. Om jag gör större grejer kopplar jag inte in matande ände förän allt annat är kopplat och klart för att minska risken för JFB-test. Självklart testar man om det är spänningslöst innan man rör något och inte ens efter det rör jag några nakna kopparledare i onödan. Wago på alla ändar jag inte jobbar med just nu (eller ubåt om de inte är skalade). En ledare i taget.

Paranoid? Javisst!
Som vanligt gäller det att förstå vad man håller på med, sen kan man om man vill överdriva lite med säkerheten... Yrkesskada antar jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.