Nu glider jag lite ifrån själva ämnet men definitionen att det krävs en jordfelsbrytare av typ B så fort felströmmen inte når noll varje period känns lite besvärande. Det skulle ju betyda att en switchad omvandlare med (tvåstegs) PFC (t.ex. vissa datornätagg om jag inte är fel på det) riskerar att generera felströmmar som begränsar funktionen på en jordfelsbrytare typ A? Jag menar det känns inte osannolikt att det blir en krypström från DC+ till PE?
 
Intressant, säkert något som tillverkarna inte vill tala högt om. Jag ser dock inte hur en sådan kan dra ström när matningsspänningen är noll. Fasförskjutning kanske, men det är ju bara en förskjutning i tid.
 
Mikael_L
J Jonas L 84 skrev:
Nu glider jag lite ifrån själva ämnet men definitionen att det krävs en jordfelsbrytare av typ B så fort felströmmen inte når noll varje period känns lite besvärande. Det skulle ju betyda att en switchad omvandlare med (tvåstegs) PFC (t.ex. vissa datornätagg om jag inte är fel på det) riskerar att generera felströmmar som begränsar funktionen på en jordfelsbrytare typ A? Jag menar det känns inte osannolikt att det blir en krypström från DC+ till PE?
Genom en googlesökning efter något helt annat så råkade jag ramla in i denna tråd.
Det är nästan 10 år sedan, och jag inser att allt vi de senaste åren diskuterat om JFB typ B och solceller och elbilar , det var inget vi diskuterade när denna tråd var aktiv.

Men jag känner att den här kan nog vara bra att lyfta upp igen, för den har en del saker som faktiskt är ännu mer aktuella idag.

Och länken till den där JFB-handboken, från siemens funkar inte längre.
Och jag hittar den inte alls någonstans, utom i doc-player.
https://docplayer.se/16728618-Jordf...rytare-installationsteknik-fran-a-till-o.html

Jag har tagit hem den nu, sparar den lokalt på PDF, man vet ju aldrig hur länge den går att finna på nätet.
Rekommenderad läsning för de som vill lära sig mera.
 
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.